En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag fick det att fungera till slut. Körde uteslutningsmetoden och testade alla kombinationer av inställningar.
    Men minneskortet fick göra många resor mellan båt och dator.

Det var Mapped Area som löste det. Men sedan verkar det även ha betydelse i vilken ordning man lägger in strandlinjefilerna.
    Saken är den att det fungerade förut med exakt samma filer. Men nu när jag skulle bygga om kartan så strulade det.

Och ja, min sjö är lite större än 7000x7000 men det fungerar ändå.

Tack för hjälpen
    Regel nr1:
    Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

• Gott att det löste sig slaktmasken, men tacksam om du vill meddela hur du gjorde.
      Jag tänker köpa ett kombilod och frågan är hur bra det blir i slutändan med ett HDS?
      Skulle du vilja lägga upp ett par skärmdumpar blir jag så tacksam att jag får inkludera dig i mitt testamente ;-)
      (Jag kan absolut inget om ekolod)
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

• ok, men hur gjorde du?

råkade bli dubbelpost. sorry
        Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
          Gott att det löste sig slaktmasken, men tacksam om du vill meddela hur du gjorde.
          Jag tänker köpa ett kombilod och frågan är hur bra det blir i slutändan med ett HDS?
          Skulle du vilja lägga upp ett par skärmdumpar blir jag så tacksam att jag får inkludera dig i mitt testamente ;-)
          (Jag kan absolut inget om ekolod)

Jag förstår inte exakt vad du är ute efter. Vill du ha bilder på hur kartan ser ut på lodet eller bild av hur man gör inställningarna i DrD.
          Jag har ett HDS 5 kombilod/plotter och det fungerar perfekt. Väldigt logiska inställningar. Ångrar inte köpet annat än att det skulle ha varit ett större HDS 8 eller 10 men de är så dyra?
          Regel nr1:

Kommentera

• Och det blir samma för mig. ALLTID dubbelpost eftersom när man skickar meddelandet står det att det blev fel och så åker man automatiskt tillbaka till meddelandet. Så trycker man på skicka igen och så blir det dubbelpost
            Regel nr1:

Kommentera

• Jag har loggat en sjö i 3år, och börjar nu ha rikligt med .drd-filer. Problemet är att jag har inte
              tagit hänsyn till vattenhöjden. Och jag börjar märka att det förstör kartan.

Någon som har något bra tip om hur man kan justera detta. Kan man inte implementera höjdvärde på GPSen ? En repa ger ju tusentals mätpunkter, Ett medelhöjdvärde på detta torde ju vara tillräckligt exakt även för höjd.
              Eller finns det någon bra metod för att i efterhand justera vattennivån.
              Jag har kvar samtlig logfiler orginaldata och höjdskillnaderna gissar jag är ca ±0,5m
              Senast ändrad av Slaktmasken; 2013-10-04, 19:31.
              Regel nr1:

Kommentera

• Dubbelpost IGEN!
                Regel nr1:

Kommentera

• Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                  Jag har loggat en sjö i 3år, och börjar nu ha rikligt med .drd-filer. Problemet är att jag har inte

Någon som har något bra tip om hur man kan justera detta. Kan man inte implementera höjdvärde på GPSen ? En repa ger ju tusentals mätpunkter, Ett medelhöjdvärde på detta torde ju vara tillräckligt exakt även för höjd.
                  Jag har kvar samtlig logfiler orginaldata och höjdskillnaderna gissar jag är ca ±0,5m
                  Du kan justere for "keel offset" på de fleste kombiapparater.

Jeg bruker Reefmaster, og der kan man justere for tidevann ved å linke tidevannstabellen til programmet, eller ved å justere sonarloggfilene manuelt. Hvordan dette er i Dr Depth vet jeg dessverre ikke.
                  Team Colibri

Kommentera

• Du kan välja att få upp en meny när du importera din loggade data i Drdepth där du väljer cm + eller - i förrändring på vattennivån.
                    Kommer dessvärre inte ihåg vilken inställning som aktiverar den. Men det står i manualen.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                      Jag har loggat en sjö i 3år, och börjar nu ha rikligt med .drd-filer. Problemet är att jag har inte

Har också upptäckt att det blivit som "ett dike" på vissa ställen på min karta där nivån på några av mätspåren av någon anledning blivit några decimeter fel (loggar en ganska grund sjö med hyfsat jämn botten så det syns tydligt). Man ser differensen bra genom att t.ex mäta/jämföra med flera spår som korsar det felaktiga spåret. Sen är det bara att leta upp filen med de felaktiga spåren och justera djupet.

Har du kvar originalfilerna så justera nivån med "Ask for tide correction when importing data" (under File->Import Settings).

Vid justering av en befintlig .drd-fil får man först exportera till en csv-fil, ta in filen i Excel, splitta kolumnerna och räkna om djupvärdena i alla raderna (plus eller minus det man vill korrigera), slå ihop kolumnerna igen och slutligen importera csv-filen i DrDepth igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 200 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs