En tråd om DrDepth - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tråd om DrDepth

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja det vanliga sjökortet finns ju tillgängligt om man vill lägga ut 1500kr på navionics, men där tillkommer ju inte Anten, och det vanliga kortet över Mjörn är medelmåttigt tycker jag. Eller finns kortet över Mjörn digitalt att köpa för sig?

Jag skulle iaf vilja ha korten över Mjörn och Anten digitalt och sedan lägga till djupdata m.h.a. DrDepth. Hade varit kung.
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

• Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
      Ja det vanliga sjökortet finns ju tillgängligt om man vill lägga ut 1500kr på navionics, men där tillkommer ju inte Anten, och det vanliga kortet över Mjörn är medelmåttigt tycker jag. Eller finns kortet över Mjörn digitalt att köpa för sig?

Jag skulle iaf vilja ha korten över Mjörn och Anten digitalt och sedan lägga till djupdata m.h.a. DrDepth. Hade varit kung.
      Ja ok.
      Nej jag vet inte om man bara kan köpa Mjörn digitalt.
      Men kolla med ansvariga?
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Jag har faktiskt mailat dem men får inget svar. Får slå en pling
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

• Raymarine Dragonfly

Hej,

ställde frågan till Raymarine om Dragonfly stödjer DrDepth genererade kartor, fick detta svaret:

Hello Henrik. Dragonfly only supports Navionics Silver, Gold and HotMaps charts. It does not support custom-made maps, unfortunately. Here in the USA Navionics has released a feature called SonarCharts, in which your sonar/chartplotter logs data which can be uploaded to Navionics. They process that data overnight, and then send it back 24 hours later as a user-generated chart layer that can be enabled. I will check with my Navionics contact to see if that is coming to Sweden too.
          Samt följande på följdfrågan om detta var tillgängligt i Sverige och vilket format loggarna sparas i:

Hello Henrik. My contact a Navionics responded to me and let me know that they will be supporting SonarMaps chart generation in Sweden in non-tidal bodies of water (lakes, ponds.) As it is available today, Dragonfly does not have the ability (yet) to display SonarCharts user-generated charts, though that is expected to change on a software update. Our a, c and e-Series units all do support it already. Currently, the track log recorded by Dragonfly and our other MFD lines is in a closed format.
          Hade den stött DrDepth hade det varit ett givet köp till kajaken, men nu vet jag inte, kan ingen bekräfta att det funkar så får jag nog leta vidare.

Nån som har ett annat kombilod att rekommendera, jag vill ha med Downscan / Di, Lowrance elite 7 hdi känns lite för stor för en kajak, är Humminbirds 3-serie billigaste jag kan komma undan om jag vill ha logfunktion och downscan ?

// Henrik

Kommentera

• De har köpt DrDepth! Mer Info

Kommentera

• Panik, ska ut ikväll och jag har lyckats samma min fungerande karta.
              Det är en sjö som består av 4 öar. Och när jag genererar kartan ser den okej ut på skärmen.
              Men i plottern så blir Öarna blåa (vatten) och sjön flyter ihop med omgivningen.

Samtliga öar och sjön har strandlinjen på rätt sida. Men det är förmodligen själva LCM exporten jag gör fel.

Jag har ett Lowrance HDS och exportinställningarna jag har för ISO contour lines är:
              Include (blue) lake outline
              Shore line (loop required)
              Warp Depth labels
              HDS 4,1 compensation
              Merge inner loops

Vad ska jag göra för att vattnet ska bli correkt på plottern. Som det ser ut nu är det oläsligt
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

• Hmm om jag förstår ditt problem rätt så måste välja vilken sida om linjen du vill ha vatten. Finns lite olika alternativ. När du expoterar kartan finns det även inställlningar för hur kartan ska presenteras i plottern.

Läs igenom dessa kapitel under hjälpen så får du nog rätt på det.

Lycka till!

Edit: det är viktigt att det verkligen blir en sluten loop när man gör ön och att vattnet blir på rätt sida om linjen.
                Senast ändrad av riny; 2013-07-04, 15:32.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
                  Panik, ska ut ikväll och jag har lyckats samma min fungerande karta.
                  Det är en sjö som består av 4 öar. Och när jag genererar kartan ser den okej ut på skärmen.
                  Men i plottern så blir Öarna blåa (vatten) och sjön flyter ihop med omgivningen.

Samtliga öar och sjön har strandlinjen på rätt sida. Men det är förmodligen själva LCM exporten jag gör fel.

Jag har ett Lowrance HDS och exportinställningarna jag har för ISO contour lines är:
                  Include (blue) lake outline
                  Shore line (loop required)
                  Warp Depth labels
                  HDS 4,1 compensation
                  Merge inner loops

Vad ska jag göra för att vattnet ska bli correkt på plottern. Som det ser ut nu är det oläsligt
                  Inte för att jag tror att det hjälper men jag skapar LCM med bara "Mapped area" checkad under "Include (blue) lake outline". Samt har även "Include marker lines" checkad tillsammans med de andra tre till höger.
                  Viktigt som påpekades innan att strandlinjen är helt ifylld hela vägen.

Eftersom jag är helt rudis på det här och vi har bara en enda liten ö i sjön så jag drog 2 parallella linjer ut till den och runt så den blev inkluderad i strandlinjen. Den ligger i ett vassbälte nära land så det går ändå inte att åka runt den.

Kommentera

• Får hela sjön plats när du mappar? Är den större än 7000kvm så blir det hål i strandlinjen.

Enda jag kan komma på, annars har du missat att loopa med water to left om du ritar medurs.

Kommentera

• Jag hade exakt samma problem. Du får inte öppna filerna via databasen utan du ska först öppna strandlinjen (som kan vara större än 7000m) sen måste du lägga till varje fil för sig genom att du väljer "add file" då kommer det funka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      72 svar
                      6 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tobs
                      av tobs