Varma laddningskablar en brandrisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varma laddningskablar en brandrisk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varma laddningskablar en brandrisk?

Jag märkte nyss att kablarna jag använder till att ladda båtbatterierna(172 Ah) med är onödigt varma. Jag har kopplat två kablar till batterierna som jag ansluter till en laddare(http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-ti...GEL-batterier/). Jag funderar nu på att ersätta dessa kablar till något annat, kanske grövre kablar för att minska motståndet i kablarna? Jag har tänkt att sätta en stickkontakt för att bara kunna plugga in laddaren i, utan att behöva rota fram dessa två kablar som är anslutna till batterierna varje gång man ska ladda batterierna. Fungerar en IP34-klassad kontakt(Artnr. 5450-10 på Hjertmans.se) med en maxström på 16A/12V?

Är tacksam för svar!

Mvh John
    (((((((johnponn)))))))

Blir inte laddaren varm?
    Laddaren ska användas upp till 120Ah och du har 172Ah om jag förstod länken rätt.
    Ola

Kommentera

hade jag varit dig hade jag köpt en c-tek laddare.. där är dessutom snabbkoppling så du kan köra med både klämmor eller skruva fast öglorna.. dom är är ca 50-70 cm långa. sen bara klickar du på dom i sitt fäste till kablen som kommer från laddaren.. med 174ah batteri måste det ta löjligt lång tid att ladda dom med den laddaren? finns även rejäla c-tek.. köpte själv en slitter ny i karton på tradera för 755 med frakt.. en 5 amps med 8 programs funktionen.

Kommentera

Jo, laddaren blir både varm samt att det tar dagar att ladda fullt på batterierna. Den laddaren jag använder har redan det du beskriver Krokodiljägaren, alltså snabbkoppling för att kunna köra klämmor/öglor, men jag vill ha en typ stickkontakt som sitter lättåtkomligt utanpå istället för att ha dessa kablar inne i batteriutrymmet.
        (((((((johnponn)))))))

Kommentera

Som nämts så överbelastar Du laddaren och med bara 4A i laddning är den påtok för klen skaffa en kraftigare som tex den Ctek som nämts minst 15A skulle jag föreslå om Du regelbundet laddar den batteribanken!!

Det är inte svårt att byta kablarna till sanbbkopplingen så de blir långa nog att nå dit Du vill alltså utanför batteriboxen och det blir ju smidigarge då, men skarva inte org kablarna byt hela så flyter strömmen lättare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Perch_Hunter89 Visa inlägg
            Jo, laddaren blir både varm samt att det tar dagar att ladda fullt på batterierna. Den laddaren jag använder har redan det du beskriver Krokodiljägaren, alltså snabbkoppling för att kunna köra klämmor/öglor, men jag vill ha en typ stickkontakt som sitter lättåtkomligt utanpå istället för att ha dessa kablar inne i batteriutrymmet.
            kan du inte ha laddaren där inne och dra ut anslutningskablen till väggutaget bara så du bara ansluter där?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Som nämts så överbelastar Du laddaren och med bara 4A i laddning är den påtok för klen skaffa en kraftigare som tex den Ctek som nämts minst 15A skulle jag föreslå om Du regelbundet laddar den batteribanken!!

Det är inte svårt att byta kablarna till sanbbkopplingen så de blir långa nog att nå dit Du vill alltså utanför batteriboxen och det blir ju smidigarge då, men skarva inte org kablarna byt hela så flyter strömmen lättare.
              hur fungerar det med en 15a laddare. får man gå upp till 3 fas då eller de räknas annorlunda med elen när det är 12 volt?
              inte riktigt insatt i hur de fungerar vid olika volt osv..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                hur fungerar det med en 15a laddare. får man gå upp till 3 fas då eller de räknas annorlunda med elen när det är 12 volt?
                inte riktigt insatt i hur de fungerar vid olika volt osv..
                Nej laddaren drivs på vanliga 2 fas 230V hushållselen bara det att den är kraftigare och ger ut mera ström till batteriet så att laddningstiden kortas och de laddarna är ofta gjorda för att ladda batterier på 200-300 Ah vilket Du behöver med Dina 172Ah man ska alltid överdimensionera laddaren så slipper Du såna problem som du har med värme idag!!

Kommentera

Vilken modell tänker du på specifikt Rospigg? Jag har svårt att hitta en så kraftig laddare till 12V. Det högsta jag hittat har en laddström på 10A, inte 15A.
                  (((((((johnponn)))))))

Kommentera

vanlig normal 230v är väl bara enfas....
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    128 343 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10