Mäta hastighet på ett smidigt sätt ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäta hastighet på ett smidigt sätt ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäta hastighet på ett smidigt sätt ?

Är sugen på att kunna mäta farten på båten på ett smidigt sätt. Äger redan ett lod (mark 5x) som inte i nuläget kan mäta hastigheten. Vad är bäst att köpa för en billig peng? Ska köpa en smartphone inom den närmsta framtiden...kan man med dessa på ett tillfredsställande sätt mäta hastigheten?

Appen Oruxmaps och gpsen påslagen. Hur korrekt den anger hastigheten låter jag vara osagt.
    Men då får du både eniros sjökort (eller vilken annan karta du vill) samt din fart, i antingen knop eller km/h. Finns till Android iaf, vet ej till iphone. Men finns säkert nått liknande.

Kommentera

Det finns GPS baserade Appar för hastighetsmätning till både Iohone och Android, i min Iphone kör jag en som heter Speedbox free som är bra och gratis finns nog även till Android men jag har inte kollat.

Kolla trådaran på forumet om bra appar till dessa som passar fiskare!!

Kommentera

Tack för snabb respons! =)

Kommentera

Yes finns ett flertal olika appar till Iphone och även Android. - Det är faktiskt riktigt smidigt att ha en smartphone med sig med olika appar för olika tjänster.

Trist bara att batteritiden är så sunkig alltid och även uppkopplingen beroende på plats och operatör.

/M
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Jag använder en enkel gps som jag sätter på handleden. Garmin forerunner 205 som nog är ganska billig idag. Många timmars batteritid. Noggrann jämfört med smartphone-appar. Kan lagra wayppints o rutter. Kan tala om hur långt från en waypoint du är och riktning till waypoint. Utmärkt även för löpning, cykling mm. Nackdel är att den mäter hastighet i km/h, ej knop.

Kommentera

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
              Jag använder en enkel gps som jag sätter på handleden. Garmin forerunner 205 som nog är ganska billig idag. Många timmars batteritid. Noggrann jämfört med smartphone-appar. Kan lagra wayppints o rutter. Kan tala om hur långt från en waypoint du är och riktning till waypoint. Utmärkt även för löpning, cykling mm. Nackdel är att den mäter hastighet i km/h, ej knop.

Jag har en Garmin handhållen GPS som mäter hastigheten i knop. Säljes för en billig penning :-)

Kommentera

Motion GPS till iPhone är bra. Kostar bara 7spänn. Kan man ladda ner kartorna till telefonen enkelt så man inte är beroende av att ha täckning mitt på sjön/skogen. Smidig även när man vill markera ett bra abborre eller kantarell-ställe.
                Med den kan man köra trace som markerar upp på kartan hur man åkt samt att den då räknar ut max och snitthastighet från A till B, samt altitud och andra grejer. Hur exakt den är vet jag inte men är väl som dem andra apparna.
                Även använt den mycket utomlands och funkar prima

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                128 327 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri