Farligt ladda batteri?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Farligt ladda batteri??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad är det för batteri du har ?

Men oavsett så ladda du ditt batteri på balkongen såklart så är du säkrare för allt kan hända även med helt slutna batterier, se till att skaffa en primärswitchad / smartladdare typ ctek (finns andra) om du inte har en. Dessa har kompensation för tempen och laddar fullt från -20 till +50 tor ja de e. (har en å laddar allt i mitt kallgarage).

Men att det inte skulle laddas fullt är ju en ringa fara. Värre är då att ladda inne med för varmt om du inte har en smartladdare då överladdar du istället och det som visades på bilden kan hända.

En smartladdare lägger sig så nära gasning som möjligt utan att överladda. Om jag fattat rätt så sker det oavsett temp alltså då ner till -20.

Men har du behov av att ladda när det är kallare ? Ctek men även batteritillv. skriver en hel del om detta, sök och läs
    Senast ändrad av Exxet; 2011-09-22, 19:49.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
      Hittade länken till detta gelbatteri i ett annat inlägg. http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=MG3100 Priset är helt klart överkomligt. Någon som testat detta batteri?
      Det verkar ju vettigt! Har fått för mig att priset brukar ligga på iaf det dubbla..

Kommentera

Om jag förstått det hela rätt så ska batteriet laddas med 14,4v vid rumstemp 20-25grader. Sen faller det eller höjs med 0,3volt per 10 grader. Alltså för att batteriet ska bli fulladdat vid 10 grader så ska volttalet ökas till 14.7v, vid 0grader 15v och vid ca35grader sänkas till 14,1volt osv.
        En vanlig Ctek utan tempgivare laddar till 14,4v oavsett temp men har ofta en symbol snöflinga som ska användas under 5grader till vanliga batterier. Ctek MXS 10 tex har tempgivare och kompenserar spänningen efter tempen. Mitt batteri som jag använde idag står på laddning ute nu med yttertemp på 8 grader och är uppe i 14,7v med MXS 10. Tror alla Ctek över MXS 7.0 har tempgivare, vet ej säkert.

Kommentera

Ctek har även snabbkopplingar som monteras på batterierna. Clas ohlson säljer dom för 79 kr och då kan man se på dioderna vilken kondition batteriet har. Sen är det bara att jacka i laddaren och ladda

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
            Hittade länken till detta gelbatteri i ett annat inlägg. http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=MG3100 Priset är helt klart överkomligt. Någon som testat detta batteri?
            Om det inte är skitkvalitet så är det bara att slå till. Priset är kanon för ett gel-batteri med den kapaciteten.

Ett 75Ah gel kan jämföras med ett 180Ah standardbatteri när det gäller hur mycket du kan dra ur batteriet innan det ska laddas. Tudors gel-batterier (där jag kollat specarna) kan man ta ur 95% av kapaciteten innan de måste laddas. Deras traditionella kan man bara ta ur 35% ur innan de bör laddas om man vill att de ska hålla länge.

Kommentera

Tänk på att det tillkommer moms på det priset, fortfarande billigt men bara så att man vet

Kommentera

Jag vet att alla ska säga emot men om batteriet är inte defekt och under vissa villkor kan man ladda inomhus, i lägenheten. Det är ingenting att rekommenderas men är man försiktig och vet vad man gör det skulle inte bli nåt problem. Ha en bra, intelligent laddare (och ställ den på den "snällaste" programmet för att inte värma batteriet för mycket, för att det kan bildas gas), och ge akt för att inte skapa några gnistor. Ställ batteriet i bra ventilerat utrymme och ha det i en djup plastbalja.

Men: har du möjlighet att ladda det utomhus det blir bättre om du gör så. Glöm inte att laddaren måste klara av att användas utomhus. Om inte kanske du kan ha längre kablar fram till batteriet och ha laddaren inomhus. Du kan ha batteriet i en kartonglåda för att skydda det mot kyla. Men ner till +8-10 grader tror jag inte att du får problem.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Om inte kanske du kan ha längre kablar fram till batteriet och ha laddaren inomhus. Du kan ha batteriet i en kartonglåda för att skydda det mot kyla. Men ner till +8-10 grader tror jag inte att du får problem.
                  Har du en smartladdare med temp.kompensation bör du nog kolla vart tempgivaren sitter innan du gör så här. annars tror laddaren att batteriet är +20 när det i verkligheten står ute i -20. Det är ju ingen fara men du får ett ännu sämre laddat batteri.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
                    Har du en smartladdare med temp.kompensation bör du nog kolla vart tempgivaren sitter innan du gör så här. annars tror laddaren att batteriet är +20 när det i verkligheten står ute i -20. Det är ju ingen fara men du får ett ännu sämre laddat batteri.
                    Det har du rätt i. Men innan den delen som du citerade skrev jag "Glöm inte att laddaren måste klara av att användas utomhus." och jag menade att om man har en laddare för inomhusbruk kan man inte använda den utomhus. Då kan en bättre kompromiss vara att förlänga kablarna. Själklart att den bästa varianten är att ladda utomhus med laddare för utomhusbruk och inomhus med laddare för inomhusbruk. Men livet består att olika kompromisser ibland.

Jag själv har en laddare för inomhusbruk och laddar i källaren där jag har bra ventilation.
                    Tight lines!
                    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

På min ctek smartladdare sitter temp.sensorn på ena klämman.
                      Smart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      128 210 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri