Farligt ladda batteri?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Farligt ladda batteri??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Det jag vet är att ett blybatteri i en bil för kalciumbatteri kan koka pga. den höga spänningen. Ett kalciumbatteri i en bil för blybatteri blir aldrig fulladdat. Det är därför man kan inte ha blybatteri i stället för kalciumbatteri och tvärtom.

    Då, kan man fråga sig, kan en gelbatteri tåla den högre spänningen som ett kalciumbatteri laddas med? Kanske nästa gång när jag behöver byta bilbatteriet kör jag med ett gelbatteri.
    Tight lines!
    CDan

    Proffs på att lära masken att simma.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
      Knallgas innehåller vätgas. Det är den man vill vädra bort. Vätgas är mycket lättare än luft och samlas inte i baljan. Det man ska undvika är luftfickor där den stigande vätgasen kan ansamlas.
      Jo, förvisso lättare än luft men...
      Om du slänger en rejäl bit natrium i sjön så brinner det bara - om du lägger samma mängd i en hink vatten så flyger skiten i luften så lite koncentrerar hinken allt... :-)
      (har testat så ni behöver inte göra om det - dessutom förgiftar man jorden runt om ifall vattnet sköljer över - växte inget gräs ens efter 3 år på den fläcken i gräsmattan - fick gräva ur en skottkärra jord och så nytt...)

      Fast, så jävla mkt bubblar det kanske inte i batteriet...

      Kommentera


      • #33
        Mycket spekulationer och gissningar här..,
        Som ett exempel så har nästan alla husvagnar batteri med påkopplad laddare i vagnen (ofta i en garderob eller under någon soffa). Är bara utrymmet normalventilerat så är det inga konstigheter.
        [FONT="Impact"]Mvh:
        /Johan[/FONT]

        Kommentera


        • #34
          Precis! Tack för hjälpen!
          Tight lines!
          CDan

          Proffs på att lära masken att simma.

          Kommentera


          • #35
            Blev lite orolig när jag kom hem. Det låter lite om batteriet. typ som bubbelljud. Nu när jag skriver detta har det minskat, ljudet. Kokar vattnet då eller? Jag kan inget om batterier. Jag har ett Tudor Nautica 75. Ska man öppna locket vid laddning eller? Jag har en ctek zafir 90 laddare. Det har stått i matkällaren oanvänt i två år. Jag tog bort kabelklämmorna från batteriet. Såg en lampa lysa röd på halvfullt o en grön på fullt. Då är det väl full laddat? Har ju hört att med ctek laddare ska man kunna ha igång dygnet runt. Är det någon fara med ljudet? Som sagt nu hör jag nästan inget alls.

            Kommentera


            • #36
              batteriet låter så när man laddar det,mer eller mindre, beroende på hur hårt man laddar det...vätgas som bildas.....som blir knallgas ihop med syre...hoppas du drog ur sladden ur vägguttaget innan du kopplade loss klämmorna.....blir det en gnista när du gör det kan det i sämsta fall puffa till då....eller KABANGA!!! till kanske man skulle säga...som vanligt när man inte vet ett dugg av vad man håller på med så kan man inte vara nog försiktig...läs på lite...
              Senast ändrad av byggarn; 2012-09-14, 16:02.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #37
                Jag tror jag gjorde det. haha. kan det ske explosion annars eller?

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                  Jag tror jag gjorde det. haha. kan det ske explosion annars eller?
                  Namnet Knallgas antyder ju en del av vad som kan hända så enkelt svar ja det kan bli en mindre explosion vid felhantering.

                  Kan Du öppna locket på batteriet så gör det vid laddning så vädras knallgasen bort direkt och risken är borta, och ladda aldrig i stängda oventilerade utrymmen eller nära värmekällor som öppen eld och annat som kan orsaka antändning av knallgasen.

                  Kommentera


                  • #39
                    Jo det ska gå. Men jag har laddat förut med stängt lock o det har inte varit någon fara. Blir så frän lukt annars vid öppet. Men hur många timmar räcker det för o bli full laddat efter en dags körning? Säkrast om jag ska ha öppet lock är väl att hålla sig hemma under kvällstid och ha öppet fönster. Hur ofta ska jag kolla vattnet? Tack för snabba svar.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                      Jo det ska gå. Men jag har laddat förut med stängt lock o det har inte varit någon fara. Blir så frän lukt annars vid öppet. Men hur många timmar räcker det för o bli full laddat efter en dags körning? Säkrast om jag ska ha öppet lock är väl att hålla sig hemma under kvällstid och ha öppet fönster. Hur ofta ska jag kolla vattnet? Tack för snabba svar.
                      Nja Du behöver inte överdriva ett normalt rum är ventilerat så öppet fönster behövs inte men vissa ställer batteriet i en garderob eller litet källarförråd som inte är så välventilerat och då är det inte bra, men i ett garage kall/varm eller ett förråd där det finns en ventil är helt OK.

                      Laddaren visar när det är fullt med sina signaler, säkrast brukar vara att koppla bort den och ansluta igen så mäter laddaren på nytt och visar laddningsstatus, men när batteriet är fullt så slår laddaren över i underhållningsläge så ingen risk för överladdning finns med Ctek laddare.
                      Faktum är att Du bör vinterförvara Dina batterier med laddaren kopplad hela vintern så är batteriet i perfekt skick när våren kommer och båten ska i sjön.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2009-05-24, 09:40
                      1 216 svar
                      156 041 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HenkeW
                      av HenkeW
                       
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 708 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av SportAE, 2022-06-25, 13:51
                      27 svar
                      1 989 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Wahlin, 2023-04-12, 19:17
                      2 svar
                      499 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg profilnamnet  
                      Startad av Amiala, 2023-04-30, 16:31
                      5 svar
                      409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Arbetar...
                      X