Storlek och rigg på frontmonterad elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek och rigg på frontmonterad elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Storlek och rigg på frontmonterad elmotor

    Hej alla fiskesnackare,

    Jag har köpt mig en Väddö 540 CC med en Suzuki DF90 och är på jakt efter en frontmonterad elmotor. Jag är dock osäker på vilken motorstorlek och vilken rigglängd jag ska satsa på.

    Jag kommer i huvudsak använda den som elektroniskt ankare och till mindre förflyttningar vid spinnfiske efter gädda & havsöring samt till lite saktare gös- och flötestrolling.

    Minnkota Terrova verkar bäst för mina behov eftersom den ska vara lätt att sätta i och ta upp ur vattnet med sina särskilda låsningar som bla. inte Powerdrive V2 ska ha.

    Längden på båten är 5,4 m, bredd 2,2 m och vikt på 550 kg. Totalt väger ekipaget med två fiskare, full tank, utrustning, batterier, motor osv cirka 1100 kg grovt räknat. Från däcket i fören så varierar avståndet till vattenytan mellan 70-80 cm beroende på viktfördelning, antal fiskare osv.

    Alt 1. är en 12V 55 Lbs med 54" rigg (137 cm). Enligt rekommendation ska den räcka för både vikten och monteringshöjden men gör den verkligen det?

    Alt 2. är en 24V 80 Lbs med 60" rigg (152 cm).

    Att tänka på är att det ibland vid havsöringsfiske kan blåsa på rätt bra samt gå höga vågor.

    Tar med tacksamhet emot era erfarenheter och synpunkter.

    Skitfiske!
    Senast ändrad av MeskMatte; 2013-08-13, 06:56.

  • #2
    Alt 1 blir lagom och Du klarar Dig ba även när det blåser och gungar lite, och det är klart enklare att koppla ihop ett 12V system än 24V.

    Vid normala förhållanden kör du vid Din användning på under halva effekten förmodligen runt 30% så Du har bra med kraft kvar när det blåser på ;-)

    Kommentera


    • #3
      24v 80lb alla gånger! Har en själv på en 5m båt. Har testat 55lb och skillnaden mellan 80 och 55 är grymt stor. Ta långa riggen, kommer vara hopplöst o fiska när det blåser mer än 3-4ms annars.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren. Eftersom Matte71 och Rospigg har delade uppfattningar hoppas jag att fler delar med sig av sina erfarenheter.

        Jag hittade några olika rekomendatinstabeller jag klipper in och en sida jag länkar vidare till:

        Avstånd stäv till vattenyta / Rekommenderad rigglängd
        36-50 cm / 106 cm
        51-65 cm / 122 cm
        66-75 cm / 137 cm
        76-85 cm / 152 cm

        Båtstorlek / Motorstorlek
        4 m / 28 lb
        4,3 m / 30 lb
        4,6 m / 34 lb
        5,1 m / 44 lb
        5,8 m / 54 lb
        6,1 m / 70 lb
        6,4 m / 80 lb
        6,7 m / 105 lb

        Båtvikt / http://www.trollingmotors.net/model/minn-kota-terrova
        Denna länk säger att 55lbs motorn rekommendesas upp till en båtvikt på 1247 kg. Vill man ha prestanda ska en 80 lbs användas för denna båtvikt.
        Senast ändrad av MeskMatte; 2013-08-13, 07:12.

        Kommentera


        • #5
          Finns det fler som kan dela med sig av sina erfarenheter och ge tips och råd?

          Kommentera


          • #6
            Jag har en Terrova 80 och jag skulle idag inte kunna tänka mig mindre motor, riktig imponerad av styrkan.

            Vet inte om det finns både 54 och 60" rigg på den. Även om det finns annat ska du ha 60. Sen avgör du själv hur mycket du har i vattnet vid varje tillfälle.

            I grunda vikar eller vid hamn så sänker jag ner min precis så proppen kommer under ytan och inte pumpar luft. Ute på stora blå är det bara lossa skruven och trycka ner motorn.

            Elektriskt sett spelar det ingen roll, 24 volt är inget krångligare. På dessa frontmotorer 55 lbs och uppåt är dubbla batterier nästan ett måste, så det är bara seriekoppla dem istället för att parallellkoppla.

            Jag har satt ett 100A relä som helt bryter batterierna när motorn inte är i vattnet så kan man ladda Hur som helst och ingen risk att det drar ur eller försämrar batterierna.

            Så har du budget som tillåter Terrova 80 lbs. 60" så köp!
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Alternativ 1 skulle jag ha valt. Blåser det för mycket för den motorn använder man ändå bensinmotorn
              Senast ändrad av AsEtt; 2013-08-13, 22:28.

              Kommentera


              • #8
                Tack för svaren.

                Skiljer drifttiden något på 12V 55lbs jämfört med 24V 80lbs motor om dom utsätts för samma belastning? Ett exempel är att jag har två seriekopplade 80 amp batterier dvs 160 amp. Eller så parallellkopplas batterier och ger 24v volt men endast 80 amp. Vilken av motorerna kör längst?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
                  Tack för svaren.

                  Skiljer drifttiden något på 12V 55lbs jämfört med 24V 80lbs motor om dom utsätts för samma belastning? Ett exempel är att jag har två seriekopplade 80 amp batterier dvs 160 amp. Eller så parallellkopplas batterier och ger 24v volt men endast 80 amp. Vilken av motorerna kör längst?
                  Rent spontant säger jag 80 lbs som du kan köra längst med.
                  Man har ju samma ackumulerade energi i batterierna som ska driva propellern oavsett om det är 12v 160Ah eller 24v 80Ah.

                  En Terrova 80 har ju mer effekt och kan således tömma batterierna snabbare om man gasar på och drifttiden blir mindre.

                  Men ska du trolla och hålla jämn hastighet, tex 1,8 knop i lite blåsväder kan 80 lbs klara sig på växel 5-6 medan en 55:a måste upp i 7-8 under samma förhållanden.
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #10
                    Alt 2 alla dagar i veckan!

                    Har själv en B16 som väger några 100kg mindre än din båt och jag har haft en 55a i många år nu. Räcker i 8/10 fall men hade jag köpt en ny motor idag hade 80lbs varit ett självklart val.
                    Finns inget värre än underdimensionerade motorer om det så är till bilar, motorcyklar eller båtar...

                    Du kommer behöva 2 batteri i vilket fall så eldragningen blir inte jobbigare.
                    www.pikewallis.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 954 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 561 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 372 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 438 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X