Har själv en E-tec 40 sedan 2012. Ångrar inte en sekund mitt köp. Motorn skall köras, inte servas stup i kvarten. Jag håller med kockfrallans uppgifter i åtgång, fyllde på olja i somras för första gången efter köpet.
Tomgången ställdes ned till 650 varv vid inköp och det blev i lägsta laget och den skall ställas upp till ca 750 vid första servicen som just ja, blir först nästa år!!! Nu kör jag runt 800 varv vid trolling och med två strutar håller jag ca 1,2-1,4 knops fart.
Tomgången ställdes ned till 650 varv vid inköp och det blev i lägsta laget och den skall ställas upp till ca 750 vid första servicen som just ja, blir först nästa år!!! Nu kör jag runt 800 varv vid trolling och med två strutar håller jag ca 1,2-1,4 knops fart.
Funderar själv på att byta upp mig effektmässigt och E-tec är intressant!
Jag har ännu ganska lösa planer på motorbytet, det kostar ju en del och jag vet ännu inte om jag törs slå till på "bara" en 30 hk även om det blir en vridstark E-tec, är rädd att det ger för lite i fart/acc jämfört med de 25 hk jag nu. Helst vill jag nog ha 40 hk men då väger den mer (har en ganska öppen akter och vill inte ha den alltför låg) och överskrider vad båten rekommenderas ta. Jag hoppas du får till det med motorinstallationen!
Kommentera