Evinrude E-TEC 50hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-TEC 50hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Har själv en E-tec 40 sedan 2012. Ångrar inte en sekund mitt köp. Motorn skall köras, inte servas stup i kvarten. Jag håller med kockfrallans uppgifter i åtgång, fyllde på olja i somras för första gången efter köpet.
    Tomgången ställdes ned till 650 varv vid inköp och det blev i lägsta laget och den skall ställas upp till ca 750 vid första servicen som just ja, blir först nästa år!!! Nu kör jag runt 800 varv vid trolling och med två strutar håller jag ca 1,2-1,4 knops fart.

    Kommentera


    • #22
      Måste bara flika in här... jag har en yamma f50 och polarn HADE en honda 50 vi har likvärdiga båtar och höll relativt jämnt med fyrtaktarna, efter att hondan drog till östeuropa så köpte han en e-tec 50 och nu har jag inte en chans från 0 upp till 20-22knop därefter är det ganska jämnt. Så nog är tvåtaktarna grymt mycket starkare i botten i alla fall... köp säger jag, hade nog jag gjort i dagens läge....

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Fiskatrapp77 Visa inlägg
        Hej Fredrik!

        Tack för infon. Känns ju som att man kan leva med lite mera oljud om man får ha motorn kvar. Det där med servicen lockar ju onekligen. Vore ju intressant att veta hur mycket motorn drar jämfört med en fyrtaktare för den informationen är knapphändig. Btw: tack för inbjudan =)




        Tack Christer och Anders!

        Tack vare Er alla så blir det nu en Evinrude. Spännande, polaren har en Buster M och jag en Buster L. Vi båda har eller jag hade en ny Yamaha F50 2013. Hans gick naturligtvis ngt fortare pga lättare båt. Ska bli intressant att se och jämföra nu med ett annat märke och framförallt en tvåtaktare. Är ni intresserade av resultatet i vår så får ni hojta till
        Hej! Jag hojtar till jag med som en påminnelse Funderar själv på att byta upp mig effektmässigt och E-tec är intressant!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Fiskatrapp77 Visa inlägg
          Antar att många kommer skriva; köp Yamaha, Honda, absolut fyrtakt men jag är så satans trött på att varje år bli bestulen på min Yamaha.

          Tacksam för svar
          Köp vad du vill men absolut en 2-takt direktinsprutad motor som tex: Evinrude eller Tohatsu. Så slipper du extrakilona, segheten, oljebyten. ventiler , kamrem, mm mm. En rapp urstark och effektiv motor som går lika billigt och tyst som en 4-stonka.

          2-takts motorer är egentligen en halvkass simpel konstruktion men med vissa specifika fördelar. Och dessa fördelar råkar passa de behov man har i en planande båt som handen i handsken. I alla fordon där man kan växla så funkar en 4-stonk bättre. Så hittar du en 4-växlad 4-cylindrig 4-taktare som fått 4-åror i båtnytt så köp den.

          efter att hondan drog till östeuropa så köpte han en e-tec 50 och nu har jag inte en chans från 0 upp till 20-22knop därefter är det ganska jämnt.
          Med tanke på att 2 taktaren är så mycket rappare och momentstarkare så kan han nyttja den exktra kraften till att montera en propp med större stigning, så har du nog inte en chans i fart heller.
          Senast ändrad av Exxet; 2014-01-10, 22:48.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #25
            Hej!
            Köpte en E-tec 30 hk 2013. Anledningen var att det var ett bra pris på ekipaget, inget annat. Började efter köpet fundera om vad det var som jag dragit på mig. Googlade en hel del bara för att. Såg relativt fort att det verkar som att folk har en hel del fördomar och tankar kring E-tec:en (men det visste jag inte då). Blev lite moloken över allt som jag läste.

            Har nu kört en halv sommar och såg då jag loggade den via dator att jag kört 45 timmar. Folk verkar surra om dyr tvåtaktsolja men det har knappt gått någon olja och olja som olja, olja kostar oavsett om det är till en fyr- eller tvåtaktare! Bränns inte oljan så ska den bytas!

            Jag tycker att min motor luktar lite olja då man kör och ändå kör jag på XD 100. ibland är det faktiskt så att det stör mig lite, sen så bullrar/durrar den på omkr 3000 varv. Det är väl det negativa som jag kan se men min E-tec. Lukten är dock inte på långa vägar så som min gamla Suka, utan det känns ibland då man kör i medvind i "rätt" fart.

            Positivt är att den drar löjligt lite bensin. Den går tyst på tomgång och på höga varv, Den är sjukt lättstartad. Ingen inkörning och låga omkostnader. Jag är så otroligt nöjd med min motor och det är det viktigaste, tror inte jag hade varit mer nöjd med någon annan motor men hade förmodligen varit lika nöjd med vilken annan ny motor som helst, och det tror jag alla hade varit oavsett. Har kompisar som har nya fyrtaktare och det är också otroligt fina motorer. Jag kan inte se ngt som är så störande så att man är missnöjd. Kan tillägga att jag av de hittills körda 45 timmarna kört 47% av den tiden på 600-1000 varv, dvs mkt trollingfiske utan något som helst problem. Det är som en dröm att köra båt och motor:-)

            Avslutningsvis, köp en om du funderar på en:-) Är GRYMT nöjd med den.

            MVH
            Fredrik

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av gunsmoke Visa inlägg
              Hej!
              Köpte en E-tec 30 hk 2013. Anledningen var att det var ett bra pris på ekipaget, inget annat. Började efter köpet fundera om vad det var som jag dragit på mig. Googlade en hel del bara för att. Såg relativt fort att det verkar som att folk har en hel del fördomar och tankar kring E-tec:en (men det visste jag inte då). Blev lite moloken över allt som jag läste.

              Har nu kört en halv sommar och såg då jag loggade den via dator att jag kört 45 timmar. Folk verkar surra om dyr tvåtaktsolja men det har knappt gått någon olja och olja som olja, olja kostar oavsett om det är till en fyr- eller tvåtaktare! Bränns inte oljan så ska den bytas!

              Jag tycker att min motor luktar lite olja då man kör och ändå kör jag på XD 100. ibland är det faktiskt så att det stör mig lite, sen så bullrar/durrar den på omkr 3000 varv. Det är väl det negativa som jag kan se men min E-tec. Lukten är dock inte på långa vägar så som min gamla Suka, utan det känns ibland då man kör i medvind i "rätt" fart.

              Positivt är att den drar löjligt lite bensin. Den går tyst på tomgång och på höga varv, Den är sjukt lättstartad. Ingen inkörning och låga omkostnader. Jag är så otroligt nöjd med min motor och det är det viktigaste, tror inte jag hade varit mer nöjd med någon annan motor men hade förmodligen varit lika nöjd med vilken annan ny motor som helst, och det tror jag alla hade varit oavsett. Har kompisar som har nya fyrtaktare och det är också otroligt fina motorer. Jag kan inte se ngt som är så störande så att man är missnöjd. Kan tillägga att jag av de hittills körda 45 timmarna kört 47% av den tiden på 600-1000 varv, dvs mkt trollingfiske utan något som helst problem. Det är som en dröm att köra båt och motor:-)

              Avslutningsvis, köp en om du funderar på en:-) Är GRYMT nöjd med den.

              MVH
              Fredrik
              Hej Gunsmoke! Får man fråga vilket båt och tjänstevikt den har? Hur många knop får du ut på full gas och vilken propeller har du? (diameter/stigning/bladantal). Jag vill själv ha mera fart och bättre acceleration på min båt med en 25 hk, 4-t och helst vill jag klara det med en E-tec 30 hk, fast det kan bli svårt. En 40 hk oavsett fabrikat blir dyrare att köpa och tyngre men kanske inte törstigare eftersom jag kan gå ned i varvtal med bibehållen fart kontra en 30:a.

              Mvh
              Anders

              Kommentera


              • #27
                Hej!
                Har en Crescent Cosmos som väger 260 kg. Motorn är en tung pjäs, har för mig att motorn väger 80 kg.

                Har beställt en Dragonfly och har inte seriöst kollat toppfarten ännu, har för mig att det går kring 50 km/h (kollade lite oseriöst).

                Då jag fick ekipaget så hade firman som sålde den monterat motorn i fel hål och för lågt vilket resulterar i att den är rätt trög att få i gång. Då jag kör själv i båten så kan jag inte använda pt för att justera planingen, på grund av fel höjd på motorn. Då jag inte optimerat detta så känns det fel att svara på dina frågor. Har beställt tid för att laga båten efter en grundstötning och ska då passa på att höja motorn. Kan återkomma senare men jag gissar att det blir för sent för dig.

                Det sitter originalpropeller på nu.

                Motorn är nästan på 600 kubik så kraften är det inte fel på.

                Mvh
                Fredrik

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av gunsmoke Visa inlägg
                  Hej!
                  Har en Crescent Cosmos som väger 260 kg. Motorn är en tung pjäs, har för mig att motorn väger 80 kg.

                  Har beställt en Dragonfly och har inte seriöst kollat toppfarten ännu, har för mig att det går kring 50 km/h (kollade lite oseriöst).

                  Då jag fick ekipaget så hade firman som sålde den monterat motorn i fel hål och för lågt vilket resulterar i att den är rätt trög att få i gång. Då jag kör själv i båten så kan jag inte använda pt för att justera planingen, på grund av fel höjd på motorn. Då jag inte optimerat detta så känns det fel att svara på dina frågor. Har beställt tid för att laga båten efter en grundstötning och ska då passa på att höja motorn. Kan återkomma senare men jag gissar att det blir för sent för dig.

                  Det sitter originalpropeller på nu.

                  Motorn är nästan på 600 kubik så kraften är det inte fel på.

                  Mvh
                  Fredrik
                  Det du säger är lite konstigt. Lågt montera motor påverkar inte accelerationen och P.T får mer momentarm vilken gör den ännu mer effektfull i start till planingsläge. Det är bara toppfart som blir lidande av lågt monterad motor. Förstår inte varför du inte skulle kunna använda pt? Eftersom motorns vinkel justeras med pt så använder du det, Hur är det möjligt att inte använda en funktion som är inbyggd.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av gunsmoke Visa inlägg
                    Hej!
                    Har en Crescent Cosmos som väger 260 kg. Motorn är en tung pjäs, har för mig att motorn väger 80 kg.

                    Har beställt en Dragonfly och har inte seriöst kollat toppfarten ännu, har för mig att det går kring 50 km/h (kollade lite oseriöst).

                    Då jag fick ekipaget så hade firman som sålde den monterat motorn i fel hål och för lågt vilket resulterar i att den är rätt trög att få i gång. Då jag kör själv i båten så kan jag inte använda pt för att justera planingen, på grund av fel höjd på motorn. Då jag inte optimerat detta så känns det fel att svara på dina frågor. Har beställt tid för att laga båten efter en grundstötning och ska då passa på att höja motorn. Kan återkomma senare men jag gissar att det blir för sent för dig.

                    Det sitter originalpropeller på nu.

                    Motorn är nästan på 600 kubik så kraften är det inte fel på.

                    Mvh
                    Fredrik
                    Det är väl snarare tvärt om, att en för högt monterad motor inte kan tiltas fullt ut pga att proppen börjar suga luft tidigare. Hade en kortriggad motor en tid på Min Quintrex som var på gränsen till att ventilera med tiltpinnen i andra hålet sett från akterspegeln, flyttade man pinnen ett hål utåt började proppen ventilera omgående.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av gunsmoke Visa inlägg
                      Hej!
                      Har en Crescent Cosmos som väger 260 kg. Motorn är en tung pjäs, har för mig att motorn väger 80 kg.

                      Har beställt en Dragonfly och har inte seriöst kollat toppfarten ännu, har för mig att det går kring 50 km/h (kollade lite oseriöst).

                      Då jag fick ekipaget så hade firman som sålde den monterat motorn i fel hål och för lågt vilket resulterar i att den är rätt trög att få i gång. Då jag kör själv i båten så kan jag inte använda pt för att justera planingen, på grund av fel höjd på motorn. Då jag inte optimerat detta så känns det fel att svara på dina frågor. Har beställt tid för att laga båten efter en grundstötning och ska då passa på att höja motorn. Kan återkomma senare men jag gissar att det blir för sent för dig.

                      Det sitter originalpropeller på nu.

                      Motorn är nästan på 600 kubik så kraften är det inte fel på.

                      Mvh
                      Fredrik
                      Tack för svaren! Var inte rädd för att lägga ut din info senare i vår, även propellerspecifikationen! Det är svårt i bland att landa rätt i det senare och kan absolut vara till hjälp för mig o andra fiskesnackare framöver Jag har ännu ganska lösa planer på motorbytet, det kostar ju en del och jag vet ännu inte om jag törs slå till på "bara" en 30 hk även om det blir en vridstark E-tec, är rädd att det ger för lite i fart/acc jämfört med de 25 hk jag nu. Helst vill jag nog ha 40 hk men då väger den mer (har en ganska öppen akter och vill inte ha den alltför låg) och överskrider vad båten rekommenderas ta. Jag hoppas du får till det med motorinstallationen!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X