Evinrude E-TEC 50hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-TEC 50hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
    håller med ang att den inte drar mycket olja men 1% är 1 liter olja på 100 liter bensin så antingen kör du väldigt lite eller så fick du en väldigt stor flaska . Inte riktigt säker på 1% men tror den vill ha ca 1%
    Jag vill bara informera om att E-tec motorerna inte blandar oljan tillsammans med bensinen som är det normala med den gamla generationens t-taktare. E-tec fördelar istället oljan till de delar i motorn som behöver smörjas, så som tex lager osv. Därför förbränns inte oljan som i gamla två-taktare. Evinrude e-tec klarar högre miljökrav än någon 4-taktare.

    Med vänlig hälsning,
    Peter.
    PS. Har precis köpt en ny HR460 Fishing med en Evinrude e-tec 50. 😊🎣

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Peter Hillergård Visa inlägg
      PS. Har precis köpt en ny HR460 Fishing med en Evinrude e-tec 50. ����
      Mycket trevlig båt och motor för pengarna!

      Kommentera


      • #33
        Hoppas på att göra premiärturen idag. Ska bli kul och testa motorn och minnkotan och Humminbirden. ��

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Peter Hillergård Visa inlägg
          Hoppas på att göra premiärturen idag. Ska bli kul och testa motorn och minnkotan och Humminbirden. ��
          Intressant!, är själv på väg att köpa ett likadant kit, men velar mellan Suzuki DF50 atl -15 eller Evinrude E-tec 50 -15, väger mer mot Evinruden pga. service biten.... svårt det här

          Kommentera


          • #35
            Hej

            Min lilla lilla input. Jag är nybliven ägare till en hr460 fishing med en 50hk evinrude e-tech. Jag gjorde min premiär tur i söndags. vi var 3 personer +fiskeprylar. Så det var några kilo i båten gpsen sa 27knop. Det är helt klart godkänt i min bok. under 900varv så låter det rätt mycket stora luckan bak vibrerar polarens beten i beteshinken rasslade. så fort man kom över 900varv blev det tyst och skönt. Bränsleförbrukningen kan jag inte yttra mig om så mycket efter endast en tur. Den låter helt klart lite högre än 4taktaren.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
              Hej

              Min lilla lilla input. Jag är nybliven ägare till en hr460 fishing med en 50hk evinrude e-tech. Jag gjorde min premiär tur i söndags. vi var 3 personer +fiskeprylar. Så det var några kilo i båten gpsen sa 27knop. Det är helt klart godkänt i min bok. under 900varv så låter det rätt mycket stora luckan bak vibrerar polarens beten i beteshinken rasslade. så fort man kom över 900varv blev det tyst och skönt. Bränsleförbrukningen kan jag inte yttra mig om så mycket efter endast en tur. Den låter helt klart lite högre än 4taktaren.
              Skönt att höra att allt lira som det ska Jag tror du kan köpa någon av dessa och sätta på kanten i insidan om jag minns rätt så att luckan vilar mot gummit.
              Något som jag skulle ha gjort men som aldrig blev av.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Nuzebel Visa inlägg
                Hej

                Min lilla lilla input. Jag är nybliven ägare till en hr460 fishing med en 50hk evinrude e-tech. Jag gjorde min premiär tur i söndags. vi var 3 personer +fiskeprylar. Så det var några kilo i båten gpsen sa 27knop. Det är helt klart godkänt i min bok. under 900varv så låter det rätt mycket stora luckan bak vibrerar polarens beten i beteshinken rasslade. så fort man kom över 900varv blev det tyst och skönt. Bränsleförbrukningen kan jag inte yttra mig om så mycket efter endast en tur. Den låter helt klart lite högre än 4taktaren.
                Hur känns det med en e-tec nu efter några månader? Jag har funderingar att köpa en 25hk till min electrolux träbåt. De jag pratat med tycker det är ett bra val. Det står mellan en evinrude 2-takt eller mercury 25hk 4-takt alternativt en 20hk mercury. Jag har dilemmat att det skall vara en svart eller vit motor passande till mahogny.
                /Ingemar

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                  Hur känns det med en e-tec nu efter några månader? Jag har funderingar att köpa en 25hk till min electrolux träbåt. De jag pratat med tycker det är ett bra val. Det står mellan en evinrude 2-takt eller mercury 25hk 4-takt alternativt en 20hk mercury. Jag har dilemmat att det skall vara en svart eller vit motor passande till mahogny.
                  /Ingemar
                  Jag tror att Evinrudes nya färg graphite skulle passa snyggt till mahogny. Smaken är ju som baken du vet, jag tycker själv att Vit och mahogny är en bra match men jag skulle inte vilja ha en svart motor.

                  Kommentera


                  • #39
                    Jag håller med om över priset.jag har provat diverse olika oljor och kör idag på en finsk olja teboil som funkar kanon bra. Sotar lika lite som xd100+ luktar inget heller..4liter för 200 inget att snacka om. Min motor är programmerad för xd100.

                    Kommentera


                    • #40
                      Hej!

                      Lyfter denna gamla tråd igen! Ska under nästa vecka få en E-tec 50 hk monterad på min gamla trotjänare till båt (Buster RS). Det jag går och funderar över är om jag ska sätta ett förfilter (partikelfilter) mellan tank och motor för att enkelt kunna byta när det har satt igen sig, plus att jag minimerar risken att få skit in i motorn. Är det nån här på forumet som har erfarenhet av bös (skit) i bränslet och som kan rekommendera detta eller ska man köra utan extrafilter?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 982 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 395 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 906 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X