Koppla yamha f40 till lowrance hd2 touch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Koppla yamha f40 till lowrance hd2 touch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
    Mera följdfrågor!
    Med all den information jag kan och vill använda från min evinrude, när båten kommer i sjön känns det som jag skulle ha nytta av en skärm till...... Vad vet ni om Lowrance lmf-200/400 ?? Skulle det va ett bra komplement för att plocka ut data utan att hela tiden stjäla skärmyta från plotter och lod?
    Du trenger en HDS til Krister. Jeg har tre i båten, OG digitale instrumenter for motoren, du kan ikke være dårligere enn meg vet du.

LMF-400 er omtrent dobbelt så stor som LMF-200, bortsett fra det vet jeg ikke om det er noen andre forskjeller enn selve skjermen. (Tro det eller ei, men det finnes noen Lowranceprodukter jeg ikke har vært i kontakt med...) Men har ikke Evinrude en egen variant som gjør omtrent det samme?
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du trenger en HDS til Krister. Jeg har tre i båten, OG digitale instrumenter for motoren, du kan ikke være dårligere enn meg vet du.

LMF-400 er omtrent dobbelt så stor som LMF-200, bortsett fra det vet jeg ikke om det er noen andre forskjeller enn selve skjermen. (Tro det eller ei, men det finnes noen Lowranceprodukter jeg ikke har vært i kontakt med...) Men har ikke Evinrude en egen variant som gjør omtrent det samme?
      Kanske slutar med att jag har fler skärmar än dig Du får tänka på att jag är nybörjare på det här med nätverk, har kört en hel del fristående radar, navigator lod etc, i mindre moderna fartyg........ men det här blir en rejäl uppdatering även om jag nöjer mig med två HDS till att börja med!
      JO Evinrude hade något eget system men prisuppgiften jag fick på den, när jag köpte motorn var inte direkt lockande, interface till HDS skärmarna var en betydligt bättre affär, och även om jag lägger till en LMF-400 så sparar jag en del pengar......
      Det här ekipaget är tänkt att vara läääänge så att ha full koll på maskinen känns bra, att dessutom ha koll på bränsleförbrukning är väl bra för både miljö och plånbok tänker jag...

Edit: Läste på lite, det är Lowrance som tillverkar Evinrudes digitala I-command, ser likadan ut som LMF - 400, så nu skickade jag en ny prisförfrågan till motorfirman, enda skillnaden på instrumenten är att I-command läser felkoder från motorn, vilket inte Lowrance gör.......det är väl den funktionen de vill ha hutlöst betalt för antar jag........
      Senast ändrad av sparetime; 2014-03-14, 08:14.

Kommentera

Hej, någon som vet om man kan ha Tohatsus nya 4.taktare uppkopplad till ett Lowrance HDS 9 Touch gen 3 med motor-data?

Kommentera

Ursprungligen postat av flipper 40 Visa inlägg
          Hej, någon som vet om man kan ha Tohatsus nya 4.taktare uppkopplad till ett Lowrance HDS 9 Touch gen 3 med motor-data?
          I så tilfelle har de gjemt den muligheten godt i spesifikasjonene:

For å koble motoren din til en HDS (eller et hvilket som helst multifunksjonsdisplay) må motoren ha NMEA2000. Så må du typisk ha en adapterkabel mellom motoren og båtens NMEA2000-nettverk, en slik adapter kalles som regel "engine interface". Jeg kan ikke se noe av dette for MFS40, men du kan alltids ta en telefon til den svenske importøren for å sjekke. (Vær forberedt på at det kan hende de ikke aner hva du snakker om....)
          Team Colibri

Kommentera

Klarar en Elite 7 HDI en honda 50 hk? Hondan är utrustad med "standard NMEA 2000" så att man kan läsa av motordata på din plotter står det på Hondas hemsida, jag kan inte hitta om Elit 7 kan läsa av motordata

Kommentera

Ursprungligen postat av badpitt Visa inlägg
              Klarar en Elite 7 HDI en honda 50 hk? Hondan är utrustad med "standard NMEA 2000" så att man kan läsa av motordata på din plotter står det på Hondas hemsida, jag kan inte hitta om Elit 7 kan läsa av motordata
              Elite 7 og 9 har riktignok NMEA2000, men et begrenset sådan. Elite kan ikke håndtere motordata. Ellers er det riktig at BF50 fra ca 2007/2008 og utover har NMEA2000, men du trenger fortsatt en interface.
              Team Colibri

Kommentera

Slik ser NMEA2000-kontakten ut på BF50:

Vær litt obs på at Honda har to forskjellige utgaver av hvor kontakten sitter. De første motorene som kom med NMEA2000 har kontakten et annet sted enn de som kom etterpå, til tross for at manualen sier at de sitter på samme sted.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                  Slik ser NMEA2000-kontakten ut på BF50:
                  [ATTACH=CONFIG]75928[/ATTACH]

Vær litt obs på at Honda har to forskjellige utgaver av hvor kontakten sitter. De første motorene som kom med NMEA2000 har kontakten et annet sted enn de som kom etterpå, til tross for at manualen sier at de sitter på samme sted.
                  Motorn är helt ny.. Jag hämtar båten i april.
                  Tack för hjälpen då vet jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                  10 svar
                  4 869 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg heinrich79