Snabbfäste till frontmonterad elmotor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snabbfäste till frontmonterad elmotor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snabbfäste till frontmonterad elmotor?

    Har beställt en frontmonterad elmotor som kommer hem i början på nästa månad. Börjar nu fundera på att samtidigt beställa ett snabbfäste till den men vet inte riktigt om det är nödvändigt.

    Är det bara knäppa dit motorn och ta bort den lika lätt, vilka är fördelarna och finns det några nackdelar? Sitter motorn bättre om man skruvar den direkt i båten?

    Mvh

  • #2
    Köp ett snabbfäste! Jag har ett till min mk, funkar kanon, går blixysnabbt att ta bort och sätta dit motorn. Ett absolut måste om man inte vill ha motorn sitta på hela tiden

    Kommentera


    • #3
      Hade snabbfäste dem 3-4 första åren, de senaste 2 åren har jag dock haft motorn fastskruvad. Om du inte har någon större stöldrisk att oroa dig för så är det bättre att bara skruva dit den, då sitter den där.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar. Alltså är det vad man själv tycker är bäst.

        Snabbfäste om det fins risk för stöld annars sitter den bättre bara fastskruvad i båten, är väl inte helt enkelt för en tjuv att skruva bort den heller om den inte har gått om tid dvs?

        Kommentera


        • #5
          En skruvdragare eller varför inte en sticksåg så är det gjort i ett nafs, vill dom ta den så gör dom det.

          Kommentera


          • #6
            Begrunda även detta med försäkringar.

            Är motorn skruvad rakt i båten kommer tjuven behöva tid att montera bort den, samtidigt är den olåst enligt bolagens syn.
            Det är stor risk att ett enklare sätt tillämpas och båten blir förstörd och därmed förstörd säsong.

            Har du snabbfäste med låsning och har ett klassat lås så uppfyller du låskraven.
            Tjuven har ändå klipp eller batterivinkelslip och får upp låset ändå.
            Du blir av med motorn även här, men båten är intakt och motorn kan inte spåras som en bensinare så inom kort har du en ny på plats.

            Men hör med ditt bolag så att det inte klassas som löst tillbehör och ska bort när båten inte används.
            Jag kunde ha min låst på båten så länge det var klass3.
            Men frontmotorn har jag i vardagsrummet ändå så sambon oroar mig mer än motortjuvar.
            Senast ändrad av Tybling; 2014-04-18, 21:36.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Jag har komposit snabbfästet på min och det sitter som i berget.

              inte en mm glapp, så nog sitter den med ett snabbfäste med.

              Vill någon sno din motor så kvittar det om den är skruvad, men det går säkert fortare att sno om den sitter med snabbfäste

              Kommentera


              • #8
                Ett klass 3 lås får inte plats. Inte de lås jag har sett i alla fall. Men snabbfästet fungera bra, nöjd med det på alla sätt. Enda dåliga jag märkt är att snabbfästena är lite individuella så de passar inte alltid mellan varandra. Får t ex inte på min motor på kompisens båt, det är några mm olika hålpassning.

                Kommentera


                • #9
                  Det är väl i första hand inte stöldrisken jag är orolig för då båten inte kommer stå så utsatt, men klart värt att tänka på.

                  En annan sak jag kom på att tänka på är att det sparar nog motorn lite att låta den stå inne mellan gångerna man använder den. Låta den stå ute i sol och regn hela sommaren kan heller inte va nyttigt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Väcker liv i denna fråga då jag känner att svaret inte är klockrent.
                    Snabbfästena. Hur funkar dom. Är det clip on variant eller är det nån form av skruvning?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X