Drog av en bult, vad f-n gör jag nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drog av en bult, vad f-n gör jag nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Äsch, skit i alla dysterpittar. Det finns alltid någon Mullemeck-gubbe i närheten som kan lösa situationen. Har själv gjort en massa mekaniska tavlor genom åren men man lär sig alltid något varje gång och efter ett tag ler man bara åt situationen.

Cheer up!!

Kommentera

Nu har jag nästan lugnat ner mig. Jag har släppt tanken på gruvhål och dynamit.

Plan B (eller jag kanske är på plan C/D nu) är att ta Dremeln och med ett litet diamantslipstift få bort resterna av torx-biten, sedan borra ur och dra i helicoil som jag har liggandes. Vad tror ni?

Jag har skitit i det blå skåpet förr, alltid lär man sig något.

Kommentera

Är de någon viktig bult du dragit sönder?
        Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          Är de någon viktig bult du dragit sönder?

Det beror väl på hur viktig en termostat är på en utombordare. Det är till själva kåpan eller vad man ska säga till termostaten på en Suxuki Dt30.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
            Det beror väl på hur viktig en termostat är på en utombordare. Det är till själva kåpan eller vad man ska säga till termostaten på en Suxuki Dt30.
            Den sitter på olika sätt i olika motorer, i alla fall dem jag kollat i.. Vissa sitter med en miljon skruver, andra sitter med två skruver rakt över varandra bara.

Hur som borde de funka att gänga om den, om du nu lyckas få bort allt annat skit därifrån först elr fråga på något service ställe om dem har något förslag, de verkar ju vara lätt gjort... Så dem kanske har något tips.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Allting går utom tennsoldater... Låtsasmågen hittade tre avdragna härdade M6-bultar till kamkåpa/kamaxelöverfall i en nyligen inköpt mc-motor. De är avbrutna ett par millimeter ner i gänghålen... Kan verka hopplöst, men med rätt verktyg går det. Använd INTE så kallade grispittar om det är kritiskt. Biltema har som sagt en sats med riktiga urdragare MED borrstyrningar. Det är extremt viktigt att borra mitt i om du ska använda en urdragare av vilken typ det än må vara.
              Nu vet jag inget i övrigt om Biltemas urdragare, men det är den typen du ska använda. Finns att köpa av andra fabrikat på andra ställen... En konformad grispitt har den nackdelen att den vidgar materialet och gör att det spänner fast ännu mer, speciellt om det sitter i aluminium.
              I övrigt följer du Barnmorskans råd med 5-56 e dyl så det går så lätt som möjligt. Eftersom du lyckats dra av skruven (två gånger...) så har den förmodligen fastnat, lätt gjort i alu (om det nu är det) så när du sätter dit en ny så på med alupasta...
              Och skiter sig allt så går det att sätta dit en helicoil, men du behöver nästan borra ur den gamla med en borrstyrning för att du ska få ett hål som duger att gänga helicoilen i.
              Och som någon konstaterade: Det brukar alltid finnas någon pulare som kan hjälpa till och fixa sådant här betydligt billigare än desperata nödåtgärder... Kanske blir billigare än att skaffa nödvändiga attiraljer om du inte redan har...

Kommentera

Skam den som ger sig, även om jag var nära... Åkte förbi swedol och köpte några dyra borrar som skulle palla det mesta. Lyckades slakta två men sen var det rent i skruvhålet! V-coil insatsgänga hade jag liggande, i rätt dimension till och med, så nu är det lagat.

Kommentera

Nu kommer en följdfråga... Termostaten var märkt med 50 grader, den öppnade först vid 62. Läge att köpa en ny?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                    Nu kommer en följdfråga... Termostaten var märkt med 50 grader, den öppnade först vid 62. Läge att köpa en ny?
                    Jag skulle satsa på en ny, om in nu men iaf till nästa säsong. Edit: Raderade svammel, jag tänkte fel.

Är motorn dimensionerad för 50C så bör den ha det, den kommer gå något varmare nu. Troligen inte skadligt varm dock men man vet aldrig.
                    Senast ändrad av OjaOnej; 2015-05-18, 20:49.

Kommentera

Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
                      Jag skulle satsa på en ny, om in nu men iaf till nästa säsong. Edit: Raderade svammel, jag tänkte fel.

Är motorn dimensionerad för 50C så bör den ha det, den kommer gå något varmare nu. Troligen inte skadligt varm dock men man vet aldrig.
                      Den var inte helt öppen förrän efter 60 grader. Men när jag skulle testa den igen visade min stektermometer 100 grader när den låg på köksbänken så jag ska nog testa igen med en ny termometer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                      10 svar
                      4 866 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg heinrich79  
                      Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48