Gelbatterier, vilken laddare kan ni rekommendera? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gelbatterier, vilken laddare kan ni rekommendera?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gelbatterier, vilken laddare kan ni rekommendera?

Har precis installerat min nya batteribank om 2x80Ah gelbatterier. Var ute i söndags och laddade efteråt. 10 timmar senare så laddade den fortfarande varför jag nyfiket mätte upp laddspänningen till 14,95V!

Laddaren är av erkänt bra märke och har ett AGM/GEL läge. Ringde en regionansvarig för märket och blev senare uppringd av en ingenjör som sades bättre kunna förklara... Nå de har en kortare stund av högre spänning för att "det visat sig vara bra" som det sades ungefär.

Jag är dock tveksam. Bland allt jag läst, in- och utrikes om laddare och ffa batteritillverkares rekommendationer kring laddare så har ingen rekommenderat mer än maximalt 14,4V, ofta något lägre. 14,1-14,3V för bästa livslängd.

Gelbatterier har flera fördelar vad gäller bl a att klara djupurladdningar och många laddcykler. En av de främsta nackdelar som förts fram bland allt jag läst är känslighet för överladdning och pris...

Har har man gått och trott att en bra laddare är viktigare än dyra batterier och att jag nu hade både ock...

Av det jag läst så borde en laddare med bara två laddprofiler för olika batterityper snarare ha samma laddprofil för vanliga våta batterier som för AGM och en separat profil för gel - min är tvärtom??

Att laddare knappast finns med lägen för de tre vanligaste typerna av batterier är nästan oseriöst fast de säljer denna oförmåga som en fördel såsom "helautomatisk, för alla typer av batterier"... Kompromissladdare borde det heta, i USA är 2-3 lägen på laddaren ganska vanligt. De vet att annars tar man livet av batteriet i förtid...

Så, tips på vattenskyddad laddare med max 14,4V utan rekonditioneringsläge i sin laddprofil och temperaturkompensering?
    Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 11:40.

Tja!
    Denna kör jag för att ladda mitt 150ah gelbatteri.. Har funkat kanon hittils.
    http://tokfishingteam.blogspot.com

Kommentera

Jag har ett bra agm/gelbatteri på 115ah, på det står det att det ska laddas med 14,4-14,9V och med max 34,5A. Laddar med cteks m-300 (25A) och det funkar klockrent, skönt när det har hög laddström så man kan dra dagen efter och fiska igen

http://fjallfisket.blogspot.se/

Fiske i Tänndalen, Funäsdalen, Rogen mm

Kommentera

Gel accar skall laddas med lite högre än vanliga frisyra accar som brukar laddas med 14.4 vind 20 grader.
        Så det är i sin ordning.

Gel accar har även högre obelastad fulladatspänning - lite över 13V

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg
          Gel accar skall laddas med lite högre än vanliga frisyra accar som brukar laddas med 14.4 vind 20 grader.
          Så det är i sin ordning.
          Det stämmer tyvärr inte med vad jag har läst. AGM mellan 14,4-14,7 lite beroende på typ av AGM, vanliga syra 14,4 gärna med rekondladdning då och då och de flesta gelbatterier 14,1-14,4 vilket det bl annat står på ett av mina gelbatterier. Gel är de känsligaste av dem vad gäller överladdning!

Gel accar har även högre obelastad fulladatspänning - lite över 13V
          Det stämmer med vad jag har för värden och också läst mig till, ca 0,3 V mer än vanliga syra.
          Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 09:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av kellen Visa inlägg
            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...er-2000031644/

Tja!
            Denna kör jag för att ladda mitt 150ah gelbatteri.. Har funkat kanon hittils.
            Ja, kanske, får lov att höra med Biltema om hur laddcykeln ser ut för just gelbatterier... om en sådan finns... tack för tipset!
            Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 11:40.

Kommentera

Jag kom ihåg fel där men det är inte ovanligt att proffsiga laddare(även bilars laddregulatorer) blåser på fett i initialstadiet för att sedan stega ned laddningen.

I ditt fall så verkar det vara för högt i fel ända av laddfasen.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgeCruzher Visa inlägg
                Jag har ett bra agm/gelbatteri på 115ah, på det står det att det ska laddas med 14,4-14,9V och med max 34,5A. Laddar med cteks m-300 (25A) och det funkar klockrent, skönt när det har hög laddström så man kan dra dagen efter och fiska igen

http://www.fiskesnack.com/forum/show...AGM-batteri%29
                Om det står 14,4-14,9v på ditt batteri så har du ett AGM batteri inte ett gelbatteri, det törs jag lova! Det är två skilda typer av batterier inom samma familj s a s.

En kraftig laddare ger ju lite snabbare laddning totalt.
                Exide sa när jag frågade för än längre tid sedan att en om 7A laddare behöver 20 timmar för att fulladda, så behöver en 15A ca 15 timmar. Det är I huvudsak under den inledande bulkladdningen när batteriet är nästan tomt som den stora förmår peta in mera momentant. I slutet av laddcykeln spelar storleken mindre roll, batteriet tar inte emot mer ampere än vad som saknas s a s, så i det läget jobbar 7A och 15A lika fort eller långsamt...

En (alltför) kraftig laddare kan istället ge "ytladdning". Det ser fullt ut när du mäter men kemin längre ned i batteriet hann inte riktigt med, dock har jag för mig att just AGM batterier är mindre känsliga för detta än t ex gelbatterier.

Tyvärr är det så att nästan alla laddare synes funka förträffligt i början, ffa med en bra batteribank. Det är dock ingen bra indikation på hur det kommer att gå i längden. Om laddaren är för klen kommer dock problemen ganska snart. Ger laddaren däremot alltför mycket laddspänning (V) så kommer den saken också att märkas men det kan ta 1-5 år innan du märker det fast du "inte märker" det.

Ett gelbatteribank kan användas i 7-10 år eller mer i en båt om det alltid laddas korrekt och är väldimensionerad (har tillräckligt med Ah) för uppgiften. Får du bara ut säg 5 år, så har du missat i någon av dessa två avseenden.
                Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 10:21.

Kommentera

Til så store (og dyre) batterier som vi snakker om her, hadde jeg aldri koblet til en billig lader. Husk også at feilslått lading i værste fall kan lede til brann.
                  Jeg bruker denne:

Merk at det er en 24V-lader, men den finnes også som 12V og 36V.
                  Denne har egne sykluser for forskjellige batterityper, inkludert egen syklus for gel. (Jeg har AGM og bruker den syklusen.)

En ekstra sak ved denne laderen er at den har en temperatursensor du fester på batteriet. Batteriers evne til lading varierer ekstremt med temperatur, samt at laderen kutter hvis temperaturen blir for høy. Sistnevnte er veldig kjekt for meg som setter på laderen etter endt fisketur og ikke kobler den av igjen før jeg kommer i båten neste gang. Skulle noe gå galt stoppes ladingen, ikke bare basert på elektrisk avlesning men også på temperatur.

Merk også at dette er en lader jeg har fast i båten, den er beregnet på marint bruk med ekstra beskyttelse av kretskort.
                  Senast ändrad av Team Colibri; 2015-09-02, 10:27.
                  Team Colibri

Kommentera

Jag kom ihåg fel där men det är inte ovanligt att proffsiga laddare(även bilars laddregulatorer) blåser på fett i initialstadiet för att sedan stega ned laddningen.

I ditt fall så verkar det vara för högt i fel ända av laddfasen.

Ja "alla" blåser på i början i relation till kapaciteten vad gäller A (ström) men inte V (spänning) när det är möjligt. Spänningen börjar lågt men ökar istället (med konstanta perioder) under hela laddcykeln. I slutet av laddcykeln drar laddaren ned på A men som i mitt fall, inte tillräckligt med V.
                    Tittar man på min laddares laddkurva så kan man se att den har en "puckel" i laddningscykelns 3:e steg, så det gör nog vad den är tillsagd att göra, dock lite oklart varför. Enligt tillverkaren för att det visat sig bra för batteriet. Hur kan det vara bra för ett batteri där tillverkaren anger max 14,1-14,4V under laddning?

Jag tror att denna ökning kan vara anpassad till AGM batterier som är magra ("starved electrolyte") fast ingen tillverkare av gelbatterier har sagt att en sådan hög spänning är lämplig, i alla fall ingen jag läst om... Dvs AGM/Gelläget på min laddare har en laddprofil anpassad för vissa AGM batterier, inte gel.

Allt det här kan ju låta som teoretiskt blajblaj... Dock, jag har köpt en "bra" laddare och riktiga (dyra) gelbatterier för att få ut relativt många Ah ur min lilla batteribank och lång livslängd. Då blir jag besviken på att laddarna inte ger det som batterierna kräver och jag förlorar sannolikt något eller några års livslängd just därför.

Som någon klok man sa tidigare i FS, en bra laddare är mycket viktigare än ett bra/dyrt batteri. Det senare med en dålig laddare blir väldigt snart ett dåligt batteri det också...
                    Senast ändrad av anteman; 2015-09-02, 11:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                    10 svar
                    4 867 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg heinrich79  
                    Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48