Åsikter sökes på frontmotor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åsikter sökes på frontmotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Åsikter sökes på frontmotor.

    Det börjar bli dags att beställa frontmonterad motor till båten, men har så sjukt svårt att bestämma mig för vilken jag ska ta.

    Jag har en linder 445 catch som den ska sitta på. I pulpeten sitter en Garmin Echomap 72sv. Dock tyvärr inte plusvarianten.

    Det jag är ute efter förutom ankringsfunktionen, är även jogfunktion, både fjärrkontroll samt fotplatta. Jag var i början mer inne på Minn kota, men lutar just nu åt Motorguide xi5 eller xi3.

    Sen är det det här med att koppla ihop motorns givare med ett ekolod. Det är en djungel som jag har haft svårt att sätta mig in i. Tanken är att kunna ha en skärm framme i båten oxå med ekolod som är kopplat till motorns givare, men det känns som en dyr historia. Kanske blir billigare att köpa nåt paket med äldre lod och givare och ha på ett löst fäste där fram?
    Ser fram emot era åsikter i frågan.

  • #2
    Jag har ägt flera minn kota och ingen av dem har någonsin strulat och de har varit med om det mesta. Idag har jag en minn kota terrova med jog funktion och den uppdaterade ankringen och den är fantastisk!

    Jag har aldrig ägt eller för den delen ens fiskat i en båt med en motorguide så kan varken säga bu eller bää om motorguide.

    Oavsett märke så skadar det aldrig att oversiza elmotorn, kraftmässigt, även om du har en lätt båt.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

      Oavsett märke så skadar det aldrig att oversiza elmotorn, kraftmässigt, även om du har en lätt båt.
      oversiza, menar du att man ska gå upp på 80 lbs? Känns som att 55 bör räcka, om man tror det andra skrivit?

      Kommentera


      • #4
        55lb är det största du kan ha på ett 12V batteri, de större motorerna är 24/36V så trailar man inte båten är det till att bära 2-3 batterier varje pass vilket jag tror det är få som gör.

        Kommentera


        • #5
          55 lbs räcker gott och väl på catchen, kör en xi5 på min och den orkar med bra. Dock har min gps del börjat spöka eller om det är så enkelt att mitt batteri börjar bli dåligt efter 3 år. Val mellan minn kota eller motorguide tror jag inte spelar så stor roll då det känns som dom klarar arbetet lika bra, det är först när man börjar fundera på att koppla in humminbird eller lowrance som det spelar roll med valet.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
            55 lbs räcker gott och väl på catchen, kör en xi5 på min och den orkar med bra. Dock har min gps del börjat spöka eller om det är så enkelt att mitt batteri börjar bli dåligt efter 3 år. Val mellan minn kota eller motorguide tror jag inte spelar så stor roll då det känns som dom klarar arbetet lika bra, det är först när man börjar fundera på att koppla in humminbird eller lowrance som det spelar roll med valet.
            Jag tror också att det räcker med 55 lbs.
            Till minn kota har jag fått för mig att man måste ha en extra puck monterad för att få jogfunktionen, men det behövs inte på motorguide. Eller har jag fel där?

            Det hade varit nimt att kunna nyttja givaren på elmotorn för en frontmonterad skärm, men kommer det kosta mycket mer i så fall jämfört med att köpa nåt lodpaket och en lodgivare?

            Kommentera


            • #7
              Tänk även på att du kan få (läs troligen får)störningar mellan givarna om du använder både elmotorns och vanliga givaren samtidigt och de är för nära varandra...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Du klarer deg fint med 12V/55LBS på din Catch.

                Om du vil ha MK eller MG er i mine øyne mest et spørsmål om øvrig elektronikk i båten. PT er din øvrige elektronikk ikke kompatibel med kontroll av hverken MK eller MG, men det er muligheter for at MG blir kompatibel i 2019. Om din Echomap vil få nødvendig oppdatering av software for å brukes mot MG er et annet spørsmål, jeg tviler på det. På den annen side har MK et display på sine fjernkontroll som er VELDIG fint å ha når du ikke får opp informasjon fra motoren på plotteren din.

                Både MK og MG har modeller med innebygget ekkoloddgiver, og begge har adaptere så du kan koble til alle de store ekkoloddmerkene. På elmotorer som er GPS-styrt vil jeg anbefale å bruke den innebygde giveren, mens på kabelstyrte motorer kan du fint montere på den giveren du vil ha. Pass på at du bruker forskjellig frekvens på giverne dine hvis du skal bruke de samtidig.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9


                  Välkommen till den tysta världen!

                  http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                    Välkommen till den tysta världen!

                    http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm

                    Old Firehand
                    Leif Engström
                    Tackar

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X