Begagnad utombordare 60-100 hk, vad undvika? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Begagnad utombordare 60-100 hk, vad undvika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Begagnad utombordare 60-100 hk, vad undvika?

    Min gamla Evinrude E-tec 90 hp från -06 har sett sina bättre dagar och jag funderar på att byta motor eller hela ekipaget. Kommer inte köpa något sprillans nytt utan det blir begagnat. Skulle gärna fortsätta köra två-talt men urvalet klart begränsat om man tittar på låt säga max fem år gamla motorer. Och hur gammal fyrtaktare vågar man satsa på? Några särskilda modeller att satsa på/undvika? Pratade med båtmek som sa att många motorer av "mellangamla" typ 5-10 år har haft stora problem med korrosionsskador i motorblock och detta gällde speciellt Yamaha, Honda och Suzuki..? Nån som har koll? Finns ju en del äldre Yamaha 80 o 100 hk ute till försäljning, från typ 2003 o 2004. Som väl är förgasarmotorer och därmed mindre elektronik som kan krångla? Vågar man satsa på en så gammal motor om den är välservad och går bra? Tacksam för input och ideer om vad satsa på och vad som skall undvikas.

  • #2
    Hade nog satsat på fyrtakt oavsett -här i Värmland är det ett år kvar tills tvåtakt är förbjudet i några sjöar (tas dricksvatten ur dom) och det är längesen man var glad att slippa olja på vattenytan när man startar båten så nej för egen del så är iallafall tvåtaktstiden förbi på båtar

    Kommentera


    • #3
      För mig här i Stockholm handlar det mer om att man vill att det ska sitta nån motor kvar alls när man kommer ner till båten och ska iväg.. nyare fyrtaktare försvinner regelmässigt från uppläggningsplatsen och viken där båten ligger. En tvåtaktare eller äldre fyrtaktare mindre begärliga. Men visst, man önskar att man kunde prioritera miljöhänsyn.

      Kommentera


      • #4
        Hittar du en välskött motor av känt märke så ska det inte vara några problem.
        Problem med korrosion är nog förknippat mest med västkusten så jag hade kollat efter en motor som har gått i sötvatten först & främst.

        Yamaha har alltid gjort bra motorer, tyvärr det populäraste märket bland tjuvar, så jag som bor i Stockholm hade valt bort Yamaha pga den anledningen
        Suzuki har kamkedja som inte behöver byta
        Honda, det är som Japans Volvo funkar alltid utan att bäst på något

        Mercury håller väl inte riktigt samma klass som Japanska motorer, har själv mercury idag & flera vänner & ingen har haft några riktiga problem med dom så jag ser ingen fara med att köpa Mercury.




        Kommentera


        • #5
          Har en uttern A-51 med 50hk EFI Mercury till salu.
          -03 allting..få gång timmar.
          Gått 50tim när jag köpte den så tom bytt nån grej som gick på garantin när dom var ny.
          Nu bor jag norr om Örnsköldsvik så kan ju vara bra att veta !
          Senast ändrad av Najad; 2024-05-08, 12:30.

          Kommentera


          • #6
            Hur slut är e-tecen? Låter ju som den är allt du söker inte bättre att investera i att fixa till den eller är det kört med delar?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 989 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
            14 svar
            1 805 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Karlmagnus  
            Startad av Nextline, 2023-09-26, 18:29
            0 svar
            129 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nextline  
            Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52
            1 svar
            331 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av Klant84, 2024-01-29, 09:58
            10 svar
            685 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg brollann  
            Arbetar...
            X