val av motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• val av motor?

nu är jag helt inne i båtträsket och det blir troligtvis en hr 460 fishing, men frågan är vad man ska ha för märke på utombordaren? Jag vill inte ha någon skit så jag har mest kollat på suzuki och honda även yamaha kan funka. Just nu så är det nog den mest prisvärda som jag slår till på, men kom med synpunkter så jag inte skickar iväg 70 000kr på skit
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Jag skulle lägga mer energi på närhet och bäst service. Hur ofta hör man om ras av båtmotor

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
      Jag skulle lägga mer energi på närhet och bäst service. Hur ofta hör man om ras av båtmotor
      man kan lägga ner mycket kärlek på motorn, men en bra motor som får lika mycket service som en mindre bra håler inte lika länga

Kommentera

Är inte frågan snarare 30,40 eller 50 hk? Har sett båten med Yamaha 30, suzuki 40 och mercury 50. Alla för 99 000:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
          Är inte frågan snarare 30,40 eller 50 hk? Har sett båten med Yamaha 30, suzuki 40 och mercury 50. Alla för 99 000:-
          jag ska ha 50hk och jag köper båt och motor på olika ställen, sen vill jag inte ha mercury

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Frågan är ju ifall det är värt 8-10000 mera för 50 hk än 40 för att båten ska göra 2 knop mera ?.......
            Fabrikat spelar nog inte så stor roll eftersom Parsun inte finns i 40 & 50 hk
            Men Yamaha har nog ett litet försprång..... tycker jag
            Funderar på att ev också köpa en Fishing , får se vad båtmässan har för annat smaskigt att visa upp
            priset är ett senare problem, men andrahandsvärdet ökar ganska rejält om man har en större motor. Det måste finnas för- och nackdelar med motorer?
            Honda var först med 4-takt, de är lättast och de har stor cylindervolym, men suzuki är det som jag har hört ska vara bäst.

Kommentera

Tror nog att märket spelar mindre roll när du köper en ny maskin, dem går ju kanonfint alla märkena du nämner Yamaha, Suzuki, Honda. Men som föregående talare sa så tycker ja att närhet till service och reservdels-försäljing är ganska smart o ha med i beräkningarna. Iofs får man hoppas att du inte behöver nå reservdelar på ett tag när man köper nyt.

Garantin är en annan sak, har du kollat vilka som har bäst garanti. MEn de flesta märken har väl så gott dom samma typ.
              En bekant hade problem med sina nya Honda 40hk, kamremmen nötttes ner och en massa trubbel.. lagning men samma visa igen..
              Så Honda är inte helt skottsäkra heller som man kan tro!

Mercury gör trevliga motorer också, men du verkar ju av någon anledning rata dem. Kanske för att dem är Amerikanska?
              Jag kör sjävl en Mercury men den har några år på nacken nu.

Yamaha, är ju kända och har nästan bäst andrahands värde.

Båtar o motorer e ju skoj
              Lycka till vettja!

Kommentera

Kör en 2010 Honda 50hk på en båt. Rapp, tyst, låg förbrukning. Hade varit mitt förstahandsval.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Tror nog att märket spelar mindre roll när du köper en ny maskin, dem går ju kanonfint alla märkena du nämner Yamaha, Suzuki, Honda. Men som föregående talare sa så tycker ja att närhet till service och reservdels-försäljing är ganska smart o ha med i beräkningarna. Iofs får man hoppas att du inte behöver nå reservdelar på ett tag när man köper nyt.

Garantin är en annan sak, har du kollat vilka som har bäst garanti. MEn de flesta märken har väl så gott dom samma typ.
                  En bekant hade problem med sina nya Honda 40hk, kamremmen nötttes ner och en massa trubbel.. lagning men samma visa igen..
                  Så Honda är inte helt skottsäkra heller som man kan tro!

Mercury gör trevliga motorer också, men du verkar ju av någon anledning rata dem. Kanske för att dem är Amerikanska?
                  Jag kör sjävl en Mercury men den har några år på nacken nu.

Yamaha, är ju kända och har nästan bäst andrahands värde.

Båtar o motorer e ju skoj
                  Lycka till vettja!
                  jag har hört många som har haft problem med mercury och det är ju amerikansk kvalite de fungerar säkert ofta, men måndagsexemplaren är för många.

Kommentera

Vad är amerikansk kvalité för något?
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 633 visningar
                    0 gillar