val av motor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av motor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag inledde med att säga att alla motorer är likvärdiga.

Däremot detta om garantitid så gav jag bara en alternativ tolkning. Historien är full av tillverkare som haft kvalitetsproblem och lockat nya kunder med att dra till med långa garantitider. Ta Mercedes och deras rostproblem slutet 90-talet. . . dom drog i med livstids rostskyddsgaranti. men inte fan är bilen bättre för det. Det va så mycket förbehåll att den i princip var värdelös. Visserligen fick en bekant ny bil då hans tre år gamla merca blev utdömd pga rost i balkar(så mycket kvalitet stod den garantin för). men han fick bara så mycket av merca som bilen va värd enligt gällande listor, ja resten förstår ni nog att han fick betala själv.

Finns fler ex. på hur man lockar kunder med garantiitd efter att man tappat andelar pga av kvalitets ocj tekniska problem, men produkten har inte blivit bättre bara tiden.

Garantitiden är inget likhetstecken med bra produkt, det kan vara det , , , men är i första hand ett försäljningsargument för att locka kunder, precis som pris, tillbehör ränteköp mm mm. En bra produkt behöver oftast inte det, kvaliten talar för sig själv. Detta är ett synsätt på garanti, och något som jag visst tänkt igenom Gimmy, men själv då ?

Förstod att du skulle tolka det så, men det jag menar är att om dessa tre är "same shit" så kan väl två år extra garanti göra att man väljer den ena före dom andra?
    Men frågan kvarstår av nyfikenhet varför just Suzuki hamnar sist?
    Har inte ägt någon själv men har tänkt köpa, därav min nyfikenhet.
    Jo helt rätt, vet man å känner att motorerna är likvärdiga så visst är garantitiden värdefull. Men stirra dig inte blind på detta då det i princip inte säger så mycket. Måndagsmotorer visar sig relativt omgående. Sen håller dom i 20-30 tal år utan problem.

Har inga belägg för detta med susuki. Antagligen samlad erfarenhet och en himla massa förutfattade åsikter, som de där att Fiat, Ford, Skoda å Lada är skitbilar.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-01-14, 10:11.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Sjöwall Visa inlägg
      Är också sugen på en hr 460.
      Var köper du för detta pris (70 för båt och 50HK motor)
      99 är det bästa jag sett.
      du har nog fattat fel. En motor kostar 70 och båten 45 marin och fritid säljer båten med en mercury 50hk för 100 lök
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Suzuki är det jag hört av yrkesfolk och rutinerade trollingfiskare skall vara det bästa.

Köper du Honda, Suzuki eller Yamaha lär du inte bli missnöjd oavsett.
        Dessutom är det bäst andrahandsvärden på dessa märken.

En tips om du funderar på köpa begagnat: Johnson 4-takt är samma motor som Suzuki.

Själv har jag Yamaha F50 och är mkt nöjd! Förra motorn var en Honda 40 och den levde också upp till förväntningarna.
        Senast ändrad av mobetahl; 2012-01-14, 22:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
          Suzuki är det jag hört av yrkesfolk och rutinerade trollingfiskare skall vara det bästa.

Köper du Honda, Suzuki eller Yamaha lär du inte bli missnöjd oavsett.
          Dessutom är det bäst andrahandsvärden på dessa märken.

En tips om du funderar på köpa begagnat: Johnson 4-takt är samma motor som Suzuki.

Själv har jag Yamaha F50 och är mkt nöjd! Förra motorn var en Honda 40 och den levde också upp till förväntningarna.
          Kan det bero på att Suzuki har avtal med tex Wildwater? Bara spekulerar

Kommentera

Wildwater? Hur menar du?

Kommentera

Jag ska beställa en Mercury 20hk med rörkult och elstart denna månad. Jag är helt frälst i Amerika och amerikanska prylar. 5 års garanti känns ju tryggt utifall man skulle få en måndagsexemplar.
              Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
                Wildwater? Hur menar du?
                Wildwater är väl sponsrade av Suzuki? Och om de är det så är det inte speciellt konstigt om guiderna inom det företaget lovordar Suzuki!? Sen är det naturligtvis fler också eftersom att de tillverkar väldigt bra motorer

Kommentera

vad jag har fattat än så länga så är "smaken som röven, klöven". många motorer är likvärdiga så då blir det troligtvis en honda för den är snyggast om jag inte hittar en suzuki som är billigare
                  [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
                    Jag ska beställa en Mercury 20hk med rörkult och elstart denna månad. Jag är helt frälst i Amerika och amerikanska prylar. 5 års garanti känns ju tryggt utifall man skulle få en måndagsexemplar.
                    Hoppas du får en Mercury, annars är risken stor att du får en Tohatsu. iofs. en bättre motor men inte en mercury. Inte bara Mercury utan flera stora märken har köpt motorer av varann inom olika segment och jag kan ha fel men det sägs att dom små Mecury är just Tohatsu-maskiner, dom är identiska under kåpan i alla fall.

Honda är bra motorer, lite tunga, klumpiga och dyra bara, och mer en arbetsmotor än en fartmotor, du ser ju inte många hondor i tävlingssammanhang, så söker du du en rapp fartmaskin så gå på något annat märke.
                    Senast ändrad av Exxet; 2012-01-15, 11:27.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Honda tunga??För några år sedan var deras 50:a 20kilo lättare än den näst lättaste

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
                      10 svar
                      4 852 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg heinrich79  
                      Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48