Typa ned EU-trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Typa ned EU-trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Co-släpets hemsida är inte en av de bättre tyvärr.....
    Men ring gärna och fråga, de brukar vara väldigt hjälpsamma både vad gäller dumma frågor och diverse speciallösningar på deras kärror.
    Farsan frågade på deras 750 tidigare i år och fick då priset strax under 10 000:- + moms. Med tanke på vad man får för de pengarna är det klart prisvärt.
    Men Co-vagnarna är stabilt byggda så jag är osäker på om lastvikten räcker för dig.

Kommentera

Kan ju lägga till att farsan till slut bestämde sig för en 1000 kg bromsad, som är under tillverkning just nu.
      Co:s trailers har normalt sett ljusramp men denna beställdes med fasta LED-lampor bak. Gångramp är standard och priset hamnar på ca 23 000:- inkl. moms.
      Kärrorna är som sagt stabila och alla kölrullar + sidostöd är "steglöst" justerbara i både höjd och längsled vilket underlättar enormt när kärran ska justeras in efter båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Carta Visa inlägg
        Tänk bara på att högsta tillåtna hastighet blir olika beroende på last eller icke last.

Exempelvis: Om bilen får dra 650 kg obromsat och 1000 kg bromsat så får man dra en olastad, obromsad 750 kg trailer i 80km/h. Lägger man på last (vad som helst, max upp till totalvikt 750kg) på ett obromsat så får man dra den i 40 km/h.

Dock inte svar på TS fråga som är intressant
        Alla 750 vagnar jag har kollat upp på min bil via släpvagnskalkylatorn får dra 750 vagnar i 80 km/t bara man håller lastvikten.
        Det kanske är olika från bil till bil, Jag har en Skoda Octavia Scout -08.

/Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av M_Ostmans Visa inlägg
          Alla 750 vagnar jag har kollat upp på min bil via släpvagnskalkylatorn får dra 750 vagnar i 80 km/t bara man håller lastvikten.
          Det kanske är olika från bil till bil, Jag har en Skoda Octavia Scout -08.

/Micke
          Spännande och det stämmer som du säger att det är olika från bil till bil. Varför vet jag inte.. Din bil är betydligt tyngre än min (en seat ibiza kombi-09). Även om jag håller lastvikten med ett 750 så får jag bara köra i 40. Vart gränsvärdet går vetifan! Tack för upplysningen

Växellåda och/eller motorstyrka verkar spela en del roll. Bilens tekniska begränsningar alltså och inte bara vikter (som jag alltid trott).
          Senast ändrad av Carta; 2016-06-15, 07:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Co-släpets hemsida är inte en av de bättre tyvärr.....
            Men ring gärna och fråga, de brukar vara väldigt hjälpsamma både vad gäller dumma frågor och diverse speciallösningar på deras kärror.
            Farsan frågade på deras 750 tidigare i år och fick då priset strax under 10 000:- + moms. Med tanke på vad man får för de pengarna är det klart prisvärt.
            Men Co-vagnarna är stabilt byggda så jag är osäker på om lastvikten räcker för dig.
            Slår dem en signal snart, tack för infon!

Kommentera

Spännande och det stämmer som du säger att det är olika från bil till bil. Varför vet jag inte.. Din bil är betydligt tyngre än min (en seat ibiza kombi-09). Även om jag håller lastvikten med ett 750 så får jag bara köra i 40. Vart gränsvärdet går vetifan! Tack för upplysningen

Växellåda och/eller motorstyrka verkar spela en del roll. Bilens tekniska begränsningar alltså och inte bara vikter (som jag alltid trott).
              Jag får samma utfall som du i kalkylatorn, Carta. M Ostmans har antingen tur eller så finns det någon avgörande okänd teknisk skillnad...

Min bil väger ca 1350kg och jag får ett orangefärgat släp om jag kör ett 750-släp i kalkylatorn, dvs fartrestriktion...

Kanske väger din Skoda över 1500kg M Ostmans? 2x750=1500kg, väger bilen lite mer så blir släpet "grönt" dvs 80 km/h...?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Jag får samma utfall som du i kalkylatorn, Carta. M Ostmans har antingen tur eller så finns det någon avgörande okänd teknisk skillnad...

Min bil väger ca 1350kg och jag får ett orangefärgat släp om jag kör ett 750-släp i kalkylatorn, dvs fartrestriktion...

Kanske väger din Skoda över 1500kg M Ostmans? 2x750=1500kg, väger bilen lite mer så blir släpet "grönt" dvs 80 km/h...?
                Hans Skoda (liknande som jag testat random tagit regplåt från blocket) får den gula restriktionen och får bara lasta en viss vikt upp till tot vad Skodan får dra (650 kg obromsat) MEN någon fartrestriktion till 40 km/h kommer alltså inte.

Kommentera

Hans Skoda (liknande som jag testat random tagit regplåt från blocket) får den gula restriktionen och får bara lasta en viss vikt upp till tot vad Skodan får dra (650 kg obromsat) MEN någon fartrestriktion till 40 km/h kommer alltså inte.
                  Ja det här låter som en fråga av största vikt och dessutom om vikt tror jag...
                  Eller ngt udda av teknisk art...

Kommentera

Fick ytterligare svar idag, från en återförsäljare av Tiki (som dessutom enligt uppgift kollat med generalagenten)Tydligen så får de nej så ofta (?) att de slutat pröva att registreringsbesiktiga en BS 700 R (750kg) med lägre totalvikt, t ex 650 kg.

Konstigt, låter som att det funkat - ibland. I så fall är det någon som gör fel eller så är regelverket luddigt och godtyckligt...

För övrigt är det nästan komiskt om eller att man tydligen måste göra en "väsentlig teknisk förändring" (försämring) på ett släp för att typa ned den... En obromsad 750-trailer blir ju inte bättre för det saken, tvärtom, men den kan bli godkänd... En ren papperskonstruktion...
                    Senast ändrad av anteman; 2016-06-15, 19:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Fick ytterligare svar idag, från en återförsäljare av Tiki (som dessutom enligt uppgift kollat med generalagenten)Tydligen så får de nej så ofta (?) att de slutat pröva att registreringsbesiktiga en BS 700 R (750kg) med lägre totalvikt, t ex 650 kg.

Konstigt, låter som att det funkat - ibland. I så fall är det någon som gör fel eller så är regelverket luddigt och godtyckligt...

För övrigt är det nästan komiskt om eller att man tydligen måste göra en "väsentlig teknisk förändring" (försämring) på ett släp för att typa ned den... En obromsad 750-trailer blir ju inte bättre för det saken, tvärtom, men den kan bli godkänd... En ren papperskonstruktion...
                      det du kan göra är att köpa den oreggad obesiktad osv och registrera den själv, borde fungera

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      780 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      400 visningar