Typa ned EU-trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Typa ned EU-trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Merkostnaden blir minst 5000kr om jag köper billigaste nya trailer med broms, då blir det ett 800kg släp. En handlare sa faktiskt att små bromsade trailers (upp till 800) är svårsålda, de som köper bromsat köper minst en 1000kg trailer...

En ny, bromsad 1000kg trailer kostar säkert 10 000 kr mer än en obromsad och tyvärr är de också ofta för långa för garaget...
    Vilket är märkligt men ändå inte. Jag hade valt en bromsad 800 före en obromsad 750 alla dagar i veckan. Men de flesta skiter i lagar och säkerhet. Samt tycker det är jobbigt att justera bromsar inför besiktningen. Dessutom är ju chansen liten att någon polis visar sig längs vägen och ännu mindre chans att denna kollar upp om du får dra en obromsad 750. Därför säljs det nog så många obromsade. Dessutom är det ju ingen fara att lasta överlasta lite lagom. Upp till 1000 kg i totalvikt eller så.
    Det man bör tänka på är att den obromsade kärran kommer trycka på ordentligt när man bromsar. Man skulle nog kunna jämföra att bromsa med en 750 obromsad som att lasta 1500 kg i bilen då du inte har nytta av vikten på de bromsade hjulen.
    En bromsad kostar lite mer och det tar nån timme att justera bromsar varannat år men den minskar bromssträckan rejält den gång du tvingas tvärbromsa.

Kommentera

Förstår att en bromsad sannolikt är säkrare men jag hade en TK BT 500 (obromsad) tills nyligen lastad till maxvikt och den gick jättefint på vägen.

Fick aldrig känslan av något tungt i baken, varken vid acceleration eller bromsning och därför lockar en obromsad med bättre pris och enklare underhåll men jag tittar också efter bromsade som ger bättre lastmarginaler

Kommentera

Oj missade att berätta hur det blev... Sånt gillar jag i alla trådar! En Easyline ES 650 obromsad. Inte den mest finessrika eller bäst designade men med mest maxlast och ett bra pris... Den drar fint men att behöva ta bort en ljusramp för sjösättning på en ny 2016 års trailer känns gammalmodigt... Och original kölrullar klarar inte av en vass aluminiumköl..

Har glömt om jag ens fick ngt svar på mina frågor till Transportstyrelsen... Tror inte det och givet det lotteri det verkar vara kring förhållandet mellan bilens tjänstevikt, bromsade och obromsade godkända släpvagnsvikter på olika bilar så förvånade det inte.... Inte ens Transportstyrelsen klarar att ge klart besked vad som gäller och varför...månne?
        Tack till alla som bidragit i vart fall!
        Senast ändrad av anteman; 2017-07-15, 06:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
        15 svar
        760 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sadda
        av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
        4 svar
        366 visningar