Bästa dragbil? Soppaförbrukning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa dragbil? Soppaförbrukning?

Nu har jag börjat kika efter båt/trailer inför nästa år (Nordnorge igen kanske?) Min gamla V70 -02 kommer också efter lång o trogen tjänst definitivt gå i pension nästa år den med (om den inte får nån akut stroke eller hjärtinfarkt innan dess).
    Således har jag nu chans att skräddarsy hela ekipaget, bil, båt, trailer. Funderar på en Buster XL (II 2004-11) och tillsammans med trailer och en 110hk snurra borde det väl landa på runt ca 1100kg totalt i dragvikt?

Jag planerar ju en hel del långkörning så soppaförbrukningen på bilen med trailer/båt kopplad är väl en av de viktigare sakerna jag funderar över. Det finns ju inga siffror på bilarnas förbrukning med släp/belastning och även om jag har varit nöjd med mina tidigare 740, 790. V70 så måste jag nog påstå att de allihop varit mycket törstiga inte minst med släp kopplat.
    Ska man satsa på en nyare Volvo igen eller har ni nån bättre ide?

Jag har ingen erfarenhet av att traila båt någon längre sträcka nämligen så jag tänkte höra hur mycket era ekipage drar? Tacksam för all info!

/ Gustav

Finns ju lite olika faktorer som spelar in.
    Automat eller mauell.
    2hjul eller 4hjulsdrift.

Sen e de väl tycke o smak med.

Kan ju köra snålt med liten motor. Men hängerman på ngt går ju en större motor billigare om man ser till va de två drar med last.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
      Finns ju lite olika faktorer som spelar in.
      Automat eller mauell.
      2hjul eller 4hjulsdrift.

Sen e de väl tycke o smak med.

Kan ju köra snålt med liten motor. Men hängerman på ngt går ju en större motor billigare om man ser till va de två drar med last.
      Jo visst är det mycket som spelar in. Just därför jag tänkte höra om ni som kör med båt på släp har lite siffror på era ekipage?

Kommentera

Jag skulle slå ett slag för Subaru.
        Vet inte hur de är att äga och så allmänt men de är grymma på att dra.

Kört pappas 2.0D av den mindre kombimodellen(inte Forester och inte den stora) och den är en mycket trevlig dragbil.

4WD också så det är ju en fördel tror jag.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Vad har du för budget på bilen?
          Alla bilar har sina för och nackdelar så det blir inte ett lätt val.

Är förbrukningen ditt huvudargument för val av bil eller finns det mer som spelar in i ekvationen?
          Mil, servicekostnad, årsmodeller, utrustning osv osv ?

Mvh. HenkeW

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentera

Köp för allt i världen inget från vag, i synnerhet ingen skoda
            Kanske en bmw 525d x? Eller en toyota rav4?

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Vad har du för budget på bilen?
              Alla bilar har sina för och nackdelar så det blir inte ett lätt val.

Är förbrukningen ditt huvudargument för val av bil eller finns det mer som spelar in i ekvationen?
              Mil, servicekostnad, årsmodeller, utrustning osv osv ?

Mvh. HenkeW

Sent from my iPhone using Tapatalk

Budget för bile typ 150-200'. Lär ju bli begagnat igen, 4-6 år gamla modeller brukar vara värt att satsa på. Dom Volvo jag köpt genom åren har hållit måttet trots åldern och det har blivit billiga mil. Service gör jag i regel själv men med alla nya dataprylar i kärrorna kanske jag inte fixar allt själv längre. Utrustning får ju bli en fråga om utbud av det märke man beslutar. Fördelen med begagnade Volvo att det ju finns väldigt många bilar att välja på.

Hur ser ditt eget ekipage ut Henke? Förbrukning?

Jag körde ner ett flyttsläp (typ 800kg totalt) med min V70 turbon från Norrland och då snittade jag runt 1.3 l/mil under 90km/h. Med 945an (turbo den också) blev det riktigt dyrt att dra något, den slukade minst 1.5 l/min med ett lätt släp och mer ändå om man inte hade äggskal under högerfoten eller drog tungt.

Vore kul att veta vad ni andra har för dragbil och hur mkt soppa dom slukar? Lite referenser är alltid bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                Köp för allt i världen inget från vag, i synnerhet ingen skoda
                Kanske en bmw 525d x? Eller en toyota rav4?
                Jag har tidigare blivit besviken på VAG pga taskig service, felaktiga reparationer etc. Visserligen många år sedan men för samma pris som VW kan man köpa Volvo och det känns alltid som ett säkrare kort i så fall. Scodas andrahandsvärde är uselt på längre sikt och reparationskostnader/reservdelar en klar negativ faktor.

RAV 4a är nåt jag inte kollat på. Har aldrig kört nån det kanske man skulle?
                4 hjulsdrivet eller bakhjulsdrivet känns ju helt rätt för att minska däckslitage på långa turer med släp.

Kommentera

Känner mig alltid lite orolig i magen när ja drar tungt med min Passat 2.0 tdi 4wd 6vxl DSG men faktum är att den funkat väldigt bra hittills. Dock har jag en betydligt mycket lättare båt och vet ej om ja skulle utsätta den kopplingen/lådan för de påfrestningarna ditt ekipage kan ge. Men med en lätt båt (sandström 460 och 20 hk) och fullpackad bil ligger ja nånstans runt 0,7-0,75 vid normalkörning.

Men bara som en input körde ja 60 mil med normalstor husvagn i helgen och snittade nästan 1.1 l/milen. Men då ger husvagnen ett herrejösses luftmotstånd, och jag låg snarare i 90-100 än 80, över ganska kuperade områden.

Inte mycket matnyttigt för dig kanske, men tänkte dela med mig iaf

//Eric

Kommentera

Nå svarer jeg det stikk motsatte av det du spurte om, beklager det. Men jeg er veldig enig med Henke her.

Drivstofforbruket på bil er helt irrelevant i det store bildet. Om bilen bruker 0,8 eller 1,3 L/M spiller ingen rolle i det store regnskapet med båt+bil. Til en viss grad kan forbruket uten båt bak ha noe å si, men det er heller ikke mye sammenliknet med totalen. Det er uansett VELDIG mye billigere å dra båten over land enn å kjøre den for egen maskin, samt at du ser på en pakke her på nesten en million kroner i innkjøp. Hvis vi sier at du har 400 mil tur-retur Norge, og du sparer 0,5 l/m på den ene bilen kontra den andre utgjør det 200 liter bensin a 14 kroner, dvs 2600 kroner. Hva er 2600 mot 1000000? Vi snakker om promiller av totalen. Det som koster penger her er det Henke lister opp pluss kapitalslitet. det koster til gjengjeld så det svir.

Nå svarer jeg på det du spør om.
                    Min Daihatsu Terios med hele 1,5L motor, automat og permanent 4WD drar 0,8 på langkjøring uten båten som veier 1350 kg på veien. Med båten drar den 1,15 hvis jeg kjører pent og 1,3 hvis jeg ikke kjører pent.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    782 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    415 visningar