Ursprungligen postat av Crescent499
Visa inlägg
Det blir ju inte mkt till båt om hela ekipaget (bil + båt + släp) väger max 1200kg!? Så jag tyckte det var ganska tydligt trots allt.
Jag skulle för egen del aldrig våga köra ner på en brant ramp med framhjulsdrivet för att dra upp en släpvikt på över 1200kg om ens så mycket. Visst påverkar kultryck men jag skulle inte göra det även om kultrycket var perfekt. Är det blött och halt vilket det ofta är på en ramp blir ju saken desto värre.
En släpvikt på 750 kg som Samuel efterlyser ska inte vara något problem för en större bil typ V70 etc även om den är framhjulsdriven.
Första Haldex kopplingen brände tyvärr ihop ofta den också på xc70, från -06 funkar det bättre. Dyrt att byta om det behövs. Det är bara att läsa i volvoforumen om man vill ha mer info om detta. Därav ytterligare en uppdatering av systemet -06.

Jag ser inget OT i diskussionen, här pratar vi bilar, dragbilar. Både bra och dåliga.

Kan inte någon avråda mig från att köpa en Disco 3 eller 4a eller komma med ett bättre förslag? Jag inser att det kommer sluta med tårar och tom plånbok men fasen vilken trevlig bil. Jag har provkört några nu och den känns helt rätt. Skön komfort, hyfsat vägljud, fantastiskt utrymme, stabil att dra med och grym i terängen. Inköpspris är ok men sen kommer skatt (dyrt), försäkring (dyrt), service (kunde vara värre) MEN ... troligen även reparationer (jättedyrt). Suck!
Kommentera