Snål bil för ca 50k, traila ett par ggr per år - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snål bil för ca 50k, traila ett par ggr per år

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Saab 9-5 2,3t biopower drog jag med ett tag. Som ett lok på vägen, billig att köra när man körde på etanol ( säkert många som kommer gnälla om att den dricker mer på etanol, men min låg ganska samma samma vare sig det vart bensin eller etanol ). På shyssta ramper hade den inga problem med tung båt.
    Dessa kan man ju hitta för betydligt mindre än 50k.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg

Hur långt?
      Ja du kommer säkerligen få en del intressanta svar här?!

Vet folk som trailar Busters från Mälardalen till nordnorge t&r för att fiska en vecka!
      Resa på typ 150mil enkel väg :-)

Inga problem att dra båt bakom vanlig normal bil, välj gärna en automat som någon sa tidigare så slipper du slira så mycket koppling.
      Å fan, det var imponerande Hade varit kul att fiska hemmavatten också men tänkte att man inte pallar sitta och köra så långt och långsamt, kanske ska tänka om.

Åter til din fråga om bil

Eftersom du inte verkar använda bilen särskilt mycket jämfört med många andra så behöver väl egentligen inte bilen vara särskilt snål tycker jag?
      Inte för att jag tycker du ska köpa nån V8 med awd men det är nog mer rimligt du hittar en bil du trivs med och uppfyller dina krav än att stirra dig blind på förbrukningssiffrorna.

Japansk bil typ Toyota, Mazda, Nissan mfl kan du hitta jättefina för 50 lax.
      Brukar vara relativt lite krångel med japanskt men när det väl börjar gå sönder finns risk att de kostar lite mer att laga än med en Volvo/Saab mfl...
      Å andra sidan så drar ju Volvon el Saaben mer istället!
      Hmm, nej det var lite otydligt (både tänkt och uttryckt). Bra synpunkt.

Svårt med beggade bilar, jag kan hojjar men bilar men bil blir mer lotteri.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Saab 9-5 2,3t biopower drog jag med ett tag. Som ett lok på vägen, billig att köra när man körde på etanol ( säkert många som kommer gnälla om att den dricker mer på etanol, men min låg ganska samma samma vare sig det vart bensin eller etanol ). På shyssta ramper hade den inga problem med tung båt.
        Hade en 9-3 för 10 år sen som jag gillade skarpt. Och antar att Saab kommer kunna servas många år till.

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

Jag har en likadan Saab 9-5 2,3t Biopower från 2010.
          Mycket trevlig bil som vart mig trogen med väldigt få fel i överhuvudtaget, jag köpte min 2013 då den gått som tjänstebil i tre år och var uppe i 16000mil redan.
          Idag är mätaren uppe i 28000mil och jag kör nästan enbart på E85 (etanol) Personligen gillar jag bränslet E85!
          Går fint på vägen och väldigt pigg bil med tanke på storleken o vikten.
          Inga som helst problem att traila en ordinär båt.

Men jag skulle aldrig kalla den snål, no way.
          Min snittar ca 1,3-1,4 l/mil på E85 och 1,1-1,2 på bensin 95 okt.

Har kompisar som kör både V6 o V8 på lika förbrukning eller t.o.m. lägre!

Kommentera

Hur långt?
            Ja du kommer säkerligen få en del intressanta svar här?!

Vet folk som trailar Busters från Mälardalen till nordnorge t&r för att fiska en vecka!
            Resa på typ 150mil enkel väg :-)

Inga problem att dra båt bakom vanlig normal bil, välj gärna en automat som någon sa tidigare så slipper du slira så mycket koppling.
            Frågan är ju varför man trailar en båt så långt, finns det inga båtar i Norge? Misstänker att det är värsta sortens frysfyllare som räknat ut att man eventuellt sparar några korvören.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Frågan är ju varför man trailar en båt så långt, finns det inga båtar i Norge? Misstänker att det är värsta sortens frysfyllare som räknat ut att man eventuellt sparar några korvören.
              Varför vill man använda sina egna grejer när man kan betala för att använda någon annans

Kommentera

Ursprungligen postat av Swischt Visa inlägg

Lite dåligt utbud men jag gillar tanken på en minisuv. Haft en själv?
                Jeg har hatt tre av disse, totalt har jeg kjørt ca 300.000km med Terios med og uten slep, jeg trailer 2000-6000 km hvert år. (Dvs ganske mye.)

Terios er en "ekte" SUV, den har permanent firehjulstrekk (tannhjul mot tannhjul), ikke flerplateklutsj som de fleste andre. Dette gjør at bilen blir som en traktor sammenliknet med de fleste andre. Men du må ha automatgir på den, hvis ikke kommer du til å bli lei av all giringen ved kjøring uten slep. Girkassen har korte steg, og første gir er veldig lett, igjen noe som hjelper på fremkommelighet på ramper etc. Jeg har aldri kjørt fast med en Terios, men jeg har kjørt meg fast med feks Audi Q5, Opel Mokka og Mazda CX5 i deres AWD-versjoner (Jeg har en CX5 2,2 diesel fra 2019 i dag, men det er en bil i helt annen prisklasse enn den du ser på.)

Å tenke på bilens forbruk ved valg av bil har jeg egentlig sluttet med. Om bilen drar 0,5 eller 0,7 uten slep, og 0,7 eller 1 med slep, spiller minimal rolle i det store regnestykket. Terios som jeg nevnte drar rundt 1 liter ved bykjøring, 0,8 ved langkjøring og omtrent det samme med 500kg slep. Sammenlikner jeg det med dagens bil som drar 0,7 ved bykjøring og 0,8 ved kjøring med slep, så er forskjellen i driftskostnad så liten at det knapt er noe å tenke på. Da er det de 150.000 i forskjell på prisen av (ny) bil som betyr noe. (Ny Terios kostet rundt 430, ny CX5 rundt 580.)
                Senast ändrad av Team Colibri; 2020-08-12, 08:03.
                Team Colibri

Kommentera

For min egen del tar jeg med min egen båt nordover av to grunner:
                  1. Jeg foretrekker å fiske fra egen båt.
                  2. Økonomi. Her ser jeg an kostnaden på fly+leiebåt, kontra transport av egen båt. Siden jeg foretrekker litt bedre båter, koster de fort 3000 eller mer per døgn i leie, da skal det ikke fiskes mange dager før det lønner seg å traile opp min egen båt. Er man to eller flere så man kan bytte på å sove på turen går det fint å traile opp, men jeg har også kjørt alene.

Ja, jeg har gjerne med endel kilo fisk hjem igjen også. Det er dog ganske enkelt å ha med frossen fisk på et fly.

Selv om jeg ikke reiser nordover et år har jeg fortsatt 2-3000 km med trailing hvert år. Jeg liker å reise rundt og fiske ulike steder, inkludert i Sverige.
                  Team Colibri

Kommentera

Tja, allt beror ju på hur man värderar sin tid och om det är maten eller upplevelsen som är det primära.

Kommentera

Tja, allt beror ju på hur man värderar sin tid och om det är maten eller upplevelsen som är det primära.
                      Eller så beror det på hur fet plånboken är.. Har man en egen båt och kan komma undan flera tusen billigare än ifall man hyr så e de väl klart man kör själv. Bara in med redesällskapet i bilen o iväg. E ju hur trevligt som helst o sitta o bygga upp förväntningar o snacka skit ☺

E plånboken överfull med deg kan man ju flyga kors och tvärs o ha egen bil stånde o vänta på en på flygplatsen.. Men det är nog få förunnat..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      343 visningar