Funderingar på eventuellt annan ”dragbil” - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar på eventuellt annan ”dragbil”

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

Försäkringen stack iväg jämfört med när jag körde en Volvo och upplever nog att servicen är marginellt dyrare, även om jag aldrig skulle lämna in min bil på en audi verkstad. Skulle du köpa en a4 så köp ingen med sportchassi, de är stenhårda och hemska att köra på ojämna vägar. Annars tror jag inte de har mer problem än liknande bilar från andra märken i samma klass. En hederlig v70 är å andra sidan en grym bil!
    ​​​​​
    Ok.

Om man tittar på v70 , ska man ha 4wd då med eller?

v70 går ju att köpa för en billig peng (om man inte ska ha nyare för lägre skatt)

Kommentera

En sån här då? Med 4wd kanske inte en auto är nödvändig alla gånger? Och sätter du av lite så kan du köpa ny koppling... DSG är dyrare att köpa och en äldre sån kan bli mkt, mkt dyr att reparera. En sån nedan eller en motsvarande Passat kan du kanske rentav sova i till nöds.

Click image for larger version  Name:	Screenshot_20220204-152727_Chrome.jpg Views:	0 Size:	348,3 KB ID:	2595529

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        En sån här då? Med 4wd kanske inte en auto är nödvändig alla gånger? Och sätter du av lite så kan du köpa ny koppling... DSG är dyrare att köpa och en äldre sån kan bli mkt, mkt dyr att reparera. En sån nedan eller en motsvarande Passat kan du kanske rentav sova i till nöds.

Click image for larger version Name:	Screenshot_20220204-152727_Chrome.jpg Views:	0 Size:	348,3 KB ID:	2595529
        Ja DSG lådor har jag hört riktiga skräckhistorier om.

Tänk vad livet vore lätt med bara ett bilmärke och modell hehe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
          Godmorgon.

Jag har funderat och varit sugen på en VW caddy maxi ett par år.

Från början va tanken att inreda den så man kunde bo/övernatta i den mer än en natt och ha kajaken efter på släp.

Har en dröm att kunna åka upp mot Norrland och fiska i olika sjöar på vägen och campa med bilen.

Men nu går jag och väntar på att min båt ska komma så då blir det ju lite mer vikt att dra samt sjösätta.

Vad tror ni , går det att dra/sjösätta båt och trailer med en VW caddy maxi 2wd manuel diesel?

Eller är den för klen (102 hk)

Vill ju inte pina ihjäl en bil men samtidigt så är man lite snål när det kommer till förbrukning och skatt så därför har jag kollat på just en sån bil, annars finns den med 4wd och större motor men då blir allt dyrare.

Båten väger mellan 500-600kg för att höfta (med allt på och fulltank).
          Kommer ligga på en bromsad 1000kg trailer som med väger några kg.
          Hej Zagrag;

Sedan år 2010 har jag utan problem använt en Subaru Outback som dragbil till min Buster Magnum ...https://www.subaru.se/modeller/outback-my21/ ... Den bilen kan jag verkligen rekommendera dig att köpa!
          Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Zagrag;

Sedan år 2010 har jag utan problem använt en Subaru Outback som dragbil till min Buster Magnum ...https://www.subaru.se/modeller/outback-my21/ ... Den bilen kan jag verkligen rekommendera dig att köpa!
            Old Firehand
            Leif Engström
            Ska man satsa på diesel och automat?

Finns ett par på blocket som gått 15 000mil årsmodell 2014 för runt 140 000:- , är lite över tänkt budget men det kan de va värt om man slipper oroa seg om man ska kunna dra upp båten på en naturramp efter en dags fiske hehe.

Tackar för svar Old Firehand

Kommentera

Googla Subaru diesel och du ser att många haft problem med diesel motorerna.
              Tyvärr då dem är snåla och starka.

Men Subaru bensin är de man ska satsa på.
              Inga raketer om du inte väljer en XT förståss.
              Åker själv en Subaru Forester

Kommentera

Ja subarus diesel hade vissa problem har jag läst, fick de aldrig rätsida på dem?

VAG hade ju problem länge med DSG som det skrivits om här på FS även om det var ett tag sedan och 1,4 turbomotorn strulade, i Teknikens Värld var den nån som fick byta hela motorn och han var inte ensam.

Likaså var de väl med kolvringringarna på vissa årmodeller av 2.0 turbobensin som slet ut i förtid och den drack en massa motorolja, man fick ha en oljeflaska med på långturen vill jag minnas och bilhandlare ville inte ha att göra med dem.
                Bilar - kan vara ett spännande
                äventyr med inslag av ångest... på flera sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                  Googla Subaru diesel och du ser att många haft problem med diesel motorerna.
                  Tyvärr då dem är snåla och starka.

Men Subaru bensin är de man ska satsa på.
                  Inga raketer om du inte väljer en XT förståss.
                  Åker själv en Subaru Forester
                  Ok de va synd, både skatten och förbrukningen va ju bra på Diesel Auto annars…

Ja man får nog sätta seg och googla igen…

Tackar för svar

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja subarus diesel hade vissa problem har jag läst, fick de aldrig rätsida på dem?

VAG hade ju problem länge med DSG som det skrivits om här på FS även om det var ett tag sedan och 1,4 turbomotorn strulade, i Teknikens Värld var den nån som fick byta hela motorn och han var inte ensam.

Likaså var de väl med kolvringringarna på vissa årmodeller av 2.0 turbobensin som slet ut i förtid och den drack en massa motorolja, man fick ha en oljeflaska med på långturen vill jag minnas och bilhandlare ville inte ha att göra med dem.
                    Bilar - kan vara ett spännande
                    äventyr med inslag av ångest... på flera sätt.
                    Hehe ja det är de man vill slippa, dyra reparationer och ångest.

Tycker det är så skönt med FS att man kan få lite tips och idéer.

Får bli att råplugga nu annars kanske man ska titta på Audi/Volvo igen.

Tackar för svar

Kommentera

Oavsett vad jag eller någon annan säger så tror jag ditt val blir mycket enklare om du åker ut till ett par olika bilhandlare och testar några modeller.

Det verkar ändå som att det viktigaste är att bilen du är ute efter funkar bra till vardags samt har fyrhjulsdrift.

För mig faller t e x subaru direkt bort så de bullrar för mycket för mitt tycke. Det enda jag saknade med min v70 var awd och min audi a4 jag har idag kombinerar körglädje med komfort när jag kör långa sträckor vilket händer ofta. Vad du än väljer finns det alltid en risk att något klöddar med bilen oavsett bilmärke. Välj därför något som tilltalar dig och funkar rent praktiskt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      740 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      341 visningar