Ny fiskebil och första bil! Budget ca 50.000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny fiskebil och första bil! Budget ca 50.000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny fiskebil och första bil! Budget ca 50.000

Tjena, jag har nyligen fått körkort och ska skaffa mig min första bil men också fiskebil.
    Kommer rampa minst 1 gång i veckan med lite olika storlek på båt. Åka främst längre sträckor på landsväg, inte mycket stadskörnining alltså. 4 hjulsdrigt är ett måste

Budgeten är runt 50.000 och jag har förstått att man helst vill ha disel?

Kollat en hel del på subaru outback/forester. Finns chyssta sånna för bra päng disel manuell runt 2008-2011 som gått runt 25.000mil

Finns också automat bensin från runt 2006 för bra peng

Men nu börjar jag tänka om man kanske "bör" ha automat p.ga. rampningen ifall man bränner ut kopplingen snabbt vid mycket rampning?

Vet någon hur dessa bilar är att rampa med manuell

Kikat på typ dessa modeller: https://www.blocket.se/annons/osterg...rvad/104793488

Senast ändrad av Sajmen; 2023-07-17, 22:16.

Av erfarenhet skulle jag rekommendera en Range Rover. Gärna en äldre utan massa onödig elektronik som kan gå sönder. Min 83a jag hade drog jag utan problem 2-3 ton ved bakom och när det skulle backas eller dra upp bilar ur diken kom lågväxeln väl till pass. Automat är skönt att köra men personligen föredrar jag manuell.

kör idag en Subaru outback med boxerdiesel och manuell låda. Nackdelen med de är att du lätt bränner kopplingen/svänghjulet om du rampar tungt. Svänghjulet är tvådelat med ryckutjämnare och blånerar du den så den slår sig blir det kopplingsbyte för runda slängar 20k. Subaru är fantastiska bilar, men som jag inledde med. Skulle hellre köpa en "riktig bil" med lågväxel och V8 så kan du rampa även ute i naturen. Den tar dig både dit hem. Ångrar att jag sålde min Rangie...

Kommentera

Kör en subaru outback 2011. Rampar minst 1 gång i veckan bytat koppling en gång. Bilen har gått 41000 mil. Har ägt den sen den hade gått 16000. Drar 0,58 blandad( mest landsväg) Aldrig haft en felkod på bilen. Bara bytat slitdelar såsom bromsar.

Kommentera

Är inte en äldre Range Rover bland det dyraste alternativen som finns i bilvärlden? Mkt bra AWD men mkt dyr försäkring, hög förbrukning och extrem tmånga fel på den, småfel och större som dessutom nivå är väldigt dyra att fixa?

Ska TS traila 500-750kg totalvikt så skulle jag själv välja vilken annan AWD/4WD som helst utom RR... Fast jag tycker t ex att RR Sport är en av de snyggaste i klassen och beyond...

Kolla på en äldre Vitara, Subaru eller ev en VW du törs DSG (om den ens finns runt 50') men förstå att de kan rasa när-, var som helst om de kostar 50 000kr...
        Senast ändrad av anteman; 2023-07-20, 14:38.

Kommentera

Oavsett vilken bil du väljer, glöm inte att kolla försäkring och skatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Är inte en äldre Range Rover bland det dyraste alternativen som finns i bilvärlden? Mkt bra AWD men mkt dyr försäkring, hög förbrukning och extrem tmånga fel på den, småfel och större som dessutom nivå är väldigt dyra att fixa?

Ska TS traila 500-750kg totalvikt så skulle jag själv välja vilken annan AWD/4WD som helst utom RR... Fast jag tycker t ex att RR Sport är en av de snyggaste i klassen och beyond...

Kolla på en äldre Vitara, Subaru eller ev en VW du törs DSV (om den ens finns runt 50') men förstå att de kan rasa när-, var som helst om de kostar 50 000kr...
            När jag pratar äldre så menar jag skattebefriade, ingen nivåreglering och annan onödig lyx. En land rover Defender eller Range Rover med 300Tdi med mekanisk insprutning och skattebriat är långt mycket driftsäkrare än moderna bilar med datorer och elände. Men om man som du säger köper med luftfjädring och diesel så är det inte ekonomiskt över huvud taget.
            Tyvärr är mycket elektronik av märket Lucas och det var de som uppfann mörkret...
            Men byter man, som jag gjorde, ut allt till Bosch allt eftersom det repareras så tuffar de på.

Kommentera

Finns flera bra dragbilar med de egenskaperna du söker. Skoda, VW, Subaru, Toyota och Volvo AWD / XC.
              Diesel föredrar jag själv, dels för den lägre förbrukningen och dels för det bättre vridmomentet. Men bensin funkar lysande även det.
              Har haft två äldre Subarus. En manuell där mycket riktigt kopplingen tog stryk, något de är kända för och en automat som var underbar att traila med men alldeles för dyr att köra.
              Sen blev det Skoda och VW Tiguan. Diesel med manuell låda. VW:s DSG-lådor har alldeles för dåligt rykte för att jag ska våga pröva en.
              Vill du ha automat kan jag rekommendera Volvo XC70. Det är bra dragbilar med gott om innerutrymme.

Kommentera

Vet att guiderna i Stockholm har kört mkt med Subaru så hittar du en i bra skick är den svårslagen

Kommentera

Subaru har haft mycket strul med deras tidiga boxerdieslar före 2011 så återigen en brasklapp. Kör Subaru idag och det är underbara bilar på många sätt. Men att påstå att det är den bästa dragbilen skulle jag akta mig för. Kan utan tvekan påstå att en bil med fördelningslåda och lågväxel smiskar Subaru på fingrarna alla dagar i veckan. Vill man köra nåt mera lyxigt än sofistikerad traktor(Range Rover, Defender)Så finns Toyota Land Cruiser 80 series, Nissan Patrol Y60, Y61, Mitsubishi Pajero som exempel.
                  Finns för övrigt en perfekt Rangie på blocket med volvo Td40 under huven. Skattefri och brukar i runda slängar dra litern oavsett du drar släp eller inte. Kompromisslöst!

Kommentera

Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
                    Kör en subaru outback 2011. Rampar minst 1 gång i veckan bytat koppling en gång. Bilen har gått 41000 mil. Har ägt den sen den hade gått 16000. Drar 0,58 blandad( mest landsväg) Aldrig haft en felkod på bilen. Bara bytat slitdelar såsom bromsar.
                    Intressant! Hur upplever du det att rampa med bilen? Somsagt är detta min första bil och har ej rampat själv innan.
                    Hur mycket mer drar den med båt & släp påkopplat?

Hur mycket kostade det att byta kopplingen på bilen?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    20 svar
                    882 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 772 visningar