Kölrullen spräckt, stöd för båten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kölrullen spräckt, stöd för båten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kölrullen spräckt, stöd för båten

Hej.
    Igår när jag skulle lägga I båten så upptäckte jag att bakre kölrullen på trailern var delad i två delar. Misstänker att det blivit för att jag kört i ett gupp el liknande.... Men samtidigt så borde inte rullen gå helt i två delar utan bara varit intryckt just där nåten vilat på rullen. Eller ? Har någon varit med om detta förut?

Finns det något slags stöd till båten som tar bort belastningen från kölrullarna? Annars får jag tamej17 ta patent på något.

När ni köper nya rullar, vart köper ni dem? Skulle ni råda till att köpa t.ex biltemas?

// Sadda

Du vill ha belastningen på kölrullarna. Där är båten stark nog att ta upp belastningarna som blir i skrovet.

Troligen har du en alu-båt med vass köl som skär sönder rullen när du vinchar upp och ner båten. Iallafall var det så för några år sedan. Då var det nån hårdare kölrulle som det tipsades om.

Stödrullarna (sidorullarna) är just stöd och ska mer eller mindre bara nudda båten så den inte välter. De ska inte ta upp några stora krafter för då riskerar man att spräcka båtskrovet istället.

Kölrullar finns att köpa lite överallt. Har inte bytt någon på iallafall 15 år så var du ska köpa den överlåter jag till någon annan. Men satsa på en med ingjutet stålrör. Smort stål mot stål har låg friktion och de håller sig raka bättre och rullar därför lättare under belastning.
    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2023-07-23, 16:04.

Kommentera

Byt till rullar i polyuretan, tex dessa av fabrikat Stoltz. https://brakeparts.se/kolrullar/

Kommentera

Jag har faktiskt en plastbit så det är inget vasst som delar rullen heller. ( visste inte ens att ALU båtar var vassare än plast båt )
        Det där med gjutet stålrör inuti ska jag kolla upp

Kommentera

Click image for larger version  Name:	IMG_2671.jpeg Views:	0 Size:	2,26 MB ID:	2626651 Bytte alla till Biltemas i helgen då jag kört en för tung båt så gjorde den slut på dom gamla rullarna och stödhjulen ,finns både med och utan stålrör på biltema -köpte med men är som dåliga är det inga pengar alls nästan för nya igen ,sidohjul med den fantastiska plastfärgen som sitter original på kärran fanns på jula så det sitter ju inte bättre från början på kärran och gick att lösa en söndag

stoltz är nog bra men var jävligt mycket dyrare får 10 vanliga för en stoltz och första omgången gick sju år
          Senast ändrad av Sundström76; 2023-07-23, 17:50.

Kommentera

Kölrullar utan invändigt stålrör kan "säcka" ihop av båtens tryck. De böjer sig alltså lite och tar då betydligt mera stryk. Har man otur kan de dessutom böja sig såpass mycket att de tar i fästet och inte kan snurra obehindrat.
            Så välj gärna kölrullar med stålrör och snåla inte med fett vid montering.

Kommentera

Om ni kör fett vid montering sv kölrullsr, kör ni vanligt fett eller marint fett? Tänker att det finns risk att bakre rullen kan hamna i vattnet ibland beroende på vattenstånd och hur rampen är utformad....

Kommentera

Kör inget fett alls är ju inga lager i kölrullen ett rör och en Axel med spel till som är såpass grovt att jag behöver inget fett iallafall blir bara jävligt grisigt runt med fett k mitt fall och blir inget vatten stående där och fettet går ju rakt ut
                Senast ändrad av Sundström76; 2023-07-24, 15:41.

Kommentera

Allt fett funkar men brukar själv köra hjullagerfett då det är tunt och enkelt att lägga ett fint lager på alla delar.
                  Eftersom rören är obehandlade stålrör av enklare sort ger fettet förutom smörjning även ett visst rostskydd. Brukar smörja alla rullar samtidigt som resten ses över på våren.

Kommentera

Dessa i stark (?) polyuretan kanske? Iaf avgjort billigare än Stoltz.
                    https://trailershop.se/produkt/tillb...-i-polyuretan/

Click image for larger version  Name:	Rulle-1730.png Views:	0 Size:	98,7 KB ID:	2626724
                    Ser visserligen ut att ha invändigt rör i klenare plast (som å andra sidan har klart lägre friktion än stål) men är det avgörande negativt (de viker sig) när man har en genomgående bult om 16-25mm, det borde räcka, iaf till lättare båt? Vad säger din gedigna erfarenhet tre S? Nej om 16 men ok om 25mm?

Om tveksamt så kan en fungerade kompromiss möjligen vara en kölrulle i polyuretan med invändigt stålrör (t ex Stoltz) i trailerns bakkant där kölen initialt ska vandra tungt på en rulle och så dessa ovan (i länken) i övrigt där belastningen blir avgjort lägre då de delar på bördan?

Nu när jag ser bilden stort i tråden så ser det ut som att plaströret i vitt omsluts av ett grövre ingjutet rör, månne i stål?? Ergo nemas problemas? Nån som prövat aktuell kölrulle?
                    Senast ändrad av anteman; 2023-07-25, 16:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    739 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    339 visningar