Ja de där rullarna är bra. Speciellt till aluminiumbåtar som sliter fruktansvärt på kölrullar.
Hårda kölrullar som i polyuretan eller hårdare plast likt Tiki´s originalrullar har inte lika stort behov av ett invändigt stålrör mer än att det minskar diametern så de inte glappar lika mycket runt skruven.
Man får dessutom möjlighet att fetta in skruv och axel så att allt snurrar lättare även över tid.
Glasfiberbåtar brukar dock må bättre av kölrullar i hårdgummi då dessa blir något mjukare att ligga mot. Men polyuretan funkar många gånger också väldigt bra för glasfiberbåtar, speciellt om kärran har ganska många kölrullar, gärna 4-5 st beroende på båtlängd.
Många enklare rullar i gummi har bara plastbussningar i ändarna och saknar alltså genomgående hylsa antingen i plast eller stål. Biltemas billigaste rullar är exempelvis av den här sorten. Och det är dessa som riskerar att "säcka ihop" av lasten.
Dessa rullar blir också gärna lite platta om båten legat länge på trailern vilket gör att sjösättning/upptagning blir mer arbetsamt.
Det finns många olika lösningar på hur en kölrulle monteras, även med genomgående stålrör. Om vi nämner Tiki igen (eftersom jag har en) så är kölrullarna i plast och rullar runt ett stålrör som sitter i stora glappande hål låsta med enbart saxpinnar.
Det här är egentligen ingen bra lösning då hålen som röret sitter i slits väldigt eftersom det går metall mot metall och kölrullen kan vandra en hel del i sidled.
En betydligt bättre lösning finns på min CO-trailer som fungerat klanderfritt i många år nu:
Kölrulle med invändig stålhylsa. Inuti ett stålrör och sedan en genomgående bult med låsmutter. Här får man dels möjlighet att smörja stålröret och bulten samtidigt som man kan justera glappet i sidled med hjälp av brickor mellan fäste och stålhylsa.
Hårda kölrullar som i polyuretan eller hårdare plast likt Tiki´s originalrullar har inte lika stort behov av ett invändigt stålrör mer än att det minskar diametern så de inte glappar lika mycket runt skruven.
Man får dessutom möjlighet att fetta in skruv och axel så att allt snurrar lättare även över tid.
Glasfiberbåtar brukar dock må bättre av kölrullar i hårdgummi då dessa blir något mjukare att ligga mot. Men polyuretan funkar många gånger också väldigt bra för glasfiberbåtar, speciellt om kärran har ganska många kölrullar, gärna 4-5 st beroende på båtlängd.
Många enklare rullar i gummi har bara plastbussningar i ändarna och saknar alltså genomgående hylsa antingen i plast eller stål. Biltemas billigaste rullar är exempelvis av den här sorten. Och det är dessa som riskerar att "säcka ihop" av lasten.
Dessa rullar blir också gärna lite platta om båten legat länge på trailern vilket gör att sjösättning/upptagning blir mer arbetsamt.
Det finns många olika lösningar på hur en kölrulle monteras, även med genomgående stålrör. Om vi nämner Tiki igen (eftersom jag har en) så är kölrullarna i plast och rullar runt ett stålrör som sitter i stora glappande hål låsta med enbart saxpinnar.
Det här är egentligen ingen bra lösning då hålen som röret sitter i slits väldigt eftersom det går metall mot metall och kölrullen kan vandra en hel del i sidled.
En betydligt bättre lösning finns på min CO-trailer som fungerat klanderfritt i många år nu:
Kölrulle med invändig stålhylsa. Inuti ett stålrör och sedan en genomgående bult med låsmutter. Här får man dels möjlighet att smörja stålröret och bulten samtidigt som man kan justera glappet i sidled med hjälp av brickor mellan fäste och stålhylsa.
Kommentera