Svart Wooly Bugger # 6, 8 och 10. Är en riktig killer. Framför allt när det är grå väder eller gryning / skymning. Bågen, är förtjust i den också ska det tilläggas.
Bands första gången någonstans i USA för att imitera en simmande Igel för Öring fisket. Är en bra borst mask imitation för HÖ på kusten också. Då även i brunt. Oliv grön Wooly B. är inte tokig heller.
Originalet, hade inte Krystall flash strån i stjärten. Men det ger ju fina reflexer.
En annan favorit för mig är orange, vit eller svart Zonker också. Storlekar # 6 och 8.
Wooly Bugger är ju en gammal klassiker som man hört mycket gott om. Har faktiskt aldrig testat den själv underligt nog, har den inte ens i min flugask.
Wooly'n, är en fluga jag bara måste ha i asken. I synnerhet den svarta då. Skaffa absolut ett par stycken.
Ang. Zonkern, så tycker jag att den utan guld skalle känns litet tryggare att fiska med. Slår man en guld skalle i spöt under kast? Då kan det sluta illa. Kör hellre med Zonkers med bly tråd fram till, under kropps materialet. Är något mindre risk för spö skador då. Har gärna ögon på mina också.
Har heller inte sett någon försämring vad det gäller fiskens intresse för denna fluga utan guld skalle.
Wooly'n, är en fluga jag bara måste ha i asken. I synnerhet den svarta då. Skaffa absolut ett par stycken.
Ang. Zonkern, så tycker jag att den utan guld skalle känns litet tryggare att fiska med. Slår man en guld skalle i spöt under kast? Då kan det sluta illa. Kör hellre med Zonkers med bly tråd fram till, under kropps materialet. Är något mindre risk för spö skador då. Har gärna ögon på mina också.
Har heller inte sett någon försämring vad det gäller fiskens intresse för denna fluga utan guld skalle.
Ja det var det jag funderade lite över om det inte fans en risk med guldskallen. Kör med haröra med guldskalle, men det är ju en helt annan sak eftersom den är så liten jämfört med streamern.
Att jag frågade vad du föredrog var på grund av att du valde en bild med skalle.
Alla de som har tagits upp är riktig säkra kort i asken. Min erfarenhet av streamers (som tillhör mitt primära val då jag fiskar) när man fiskar vild fisk är mörka naturtrogna flugor som skapat en bra siluett. Vid nattfiske funkar vilken färg som helst. Samtidigt är jag helt övertygad om att "din" favoritfluga som doppas i vattnet oftast, är den fluga som du får mest fisk på. I år har jag tänkt att för första gången aktivt försöka med turbodiskar framför mina flugor för att se om resultatet kan bli bättre än tidigare. Jag har haft väldigt framgångsrikt fiske efter öring de senaste tre åren, det på grund av att jag dels varit lyhörd om vad stor fisk tar men också för att jag gått upp i storlek på all min utrustning.
Alla de som har tagits upp är riktig säkra kort i asken. Min erfarenhet av streamers (som tillhör mitt primära val då jag fiskar) när man fiskar vild fisk är mörka naturtrogna flugor som skapat en bra siluett. Vid nattfiske funkar vilken färg som helst. Samtidigt är jag helt övertygad om att "din" favoritfluga som doppas i vattnet oftast, är den fluga som du får mest fisk på. I år har jag tänkt att för första gången aktivt försöka med turbodiskar framför mina flugor för att se om resultatet kan bli bättre än tidigare. Jag har haft väldigt framgångsrikt fiske efter öring de senaste tre åren, det på grund av att jag dels varit lyhörd om vad stor fisk tar men också för att jag gått upp i storlek på all min utrustning.
Jag har tänkta att börja fiska mer med streamer efter att i alla år varit en notorisk torr- och nymfflugefiskare.
Precis som du säger så ska man ju vara lyhörd på vad öringen och då framförallt den större öringen vill ha. Trots allt vill man ju ha fisk.
Har några streamer undanstoppat någonstans som jag knappt har använt.
Ja det var det jag funderade lite över om det inte fans en risk med guldskallen. Kör med haröra med guldskalle, men det är ju en helt annan sak eftersom den är så liten jämfört med streamern.
Att jag frågade vad du föredrog var på grund av att du valde en bild med skalle.
Jo, med guld skalle på en så pass liten fluga som ett haröra, så är ju riskerna för ett skadat spö något mindre.
Men jag är ganska restriktiv med att använda den slags förtyngningen över huvud taget. Och i de relativt grunda, stilla vatten där jag fiskar normalt. Så behövs egentligen ingen förtyngning alls.
Jo, jag förstod att det var varför du frågade förut. Hittade ingen riktigt bra bild på en Wooly B. förutom denna. Så den fick det bli.
Över huvud taget, så fiskar jag streamer så litet jag kan. Med åren, så har det fisket blivit något jag pysslar med tidigt på säsongen innan insekterna har kommit i gång på allvar och väldigt sent på säsongen i huvudsak.
Inget går ju upp mot torr fluge och nymf fisket.
Varje gång en fisk går upp och tar ens torris i ett fett plask. Eller kommer som en plog efter nymfen. Och så känner man den där härliga tyngden och den första rusningen. Det är jäkla kick det! Nästan som att gränsla ett elektriskt stängsel.
Kommentera