Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Fiskar man i samma vatten ofta då tror jag på detta med att en ask fungerar, men däremot om man ska iväg och lura fisk på annat håll är det andra bullar som gäller. Det fick man erfara denna sommar. När fisken blir selektiv så är det svårt att fånga dom på sin favvo fluga/flugor. Vi testade en hel del flugor i sommar ena stunden fungerade småfjädermygg, sen nästa pöl ville de ha fjädermyggspuppor och i en annan var det bara simslände imitationen som fungerade. I dessa pölar testade vi allt möjligt men de va just de insekter som fanns i sjön som dög. Man vill inte stå där utan att vara helgarderad när man ser större fisk vaka.

Kommer själv att banta ner mina flugaskar till nästa säsong, räcker att man har nattsländan i dess 3 olika faser, behöver inte ha 5 olika flugor som immiterar puppor, färgval är en annan fråga men under dessa sommar har en och samma färg fungerat i alla vatten jag fiskat (nattslände puppan) Sen har vi dagsländorna där har vi 5 huvudgrupper och utan dessa åker jag ingenstans där får alla följa med, träffar man en kläckning då vill man inte vara utan dom. Sen har man andra insekter och streamers. Insekter som myran och skalbaggar kan vara ovärderliga i vissa vatten och utan streamers åker jag inte det är dessa man får de större jägarna på (gjorde tabben i somras o skippa dom vid en tripp, vilket man kommer ångra så länge tills man får en öring på +2)

Till P&T pölen som jag fiskar i när man är hemma kommer jag följa jocks exemplar, ladda asken med dom flugorna som funkat o lämna resten hemma, då slipper man stå och klura för mycke utan fiskar på med de flugor som man vet levererar i pölen
    Vore intressant att veta mer exakt vilka flugor du menar, tre nattsländor, fem dagsländor osv...

Har själv bundit flugor i många år och har massor av fullproppade askar men jag använder inte särskilt många mönster egentligen. Därför tänkte jag mej att till nästa år banta ner askarna rejält, ha ett ganska litet antal mönster fast i flera storlekar och olika grader av förtyngning.

Jag tänker ha Nattsländor, blir nog mest förtyngda nymfer samt torrisar, dagsländor använder jag sällan så där vet jag inte riktigt vad jag ska ha, fjädermygg och myror.

Kommentera

• Tror att det blir bättre om man tar bild på askarna så ser man helheten, ska se om jag hinner göra det på söndag. Kommer med mer info om flugvalet när jag fått upp bilderna, lättare och förklara då
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        Tror att det blir bättre om man tar bild på askarna så ser man helheten, ska se om jag hinner göra det på söndag. Kommer med mer info om flugvalet när jag fått upp bilderna, lättare och förklara då
        Spännande, det se jag fram mot!

Ska själv ta och lägga upp lite bilder på de flugor som har en given plats i flugasken nästa säsong.
        Har väl i alla fall 3-4 mönster som bara "måste" stanna kvar i asken

Kommentera

• Ursprungligen postat av M.L Visa inlägg
          Spännande, det se jag fram mot!

Ska själv ta och lägga upp lite bilder på de flugor som har en given plats i flugasken nästa säsong.
          Har väl i alla fall 3-4 mönster som bara "måste" stanna kvar i asken
          Tar och startar en ny tråd så man inte kladdar sönder denna tråd "måste flugorna i asken"
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• Båge nr. 11 och 12 upp i går. Båda på Har örat # 12. En kilo firre och en på 1.2 kg.
            Tyvärr så glömde jag både kameran och mobilen hemma. Får hoppas att ni tror mig på mitt ord?

Hade ytterligare 3 stigningar på en röd och svart Fjädermygg puppa # 18. Men fisken tog den så försiktigt att jag inte lyckades kroka någon av dem. 2 av fiskarna kände jag inte ens när jag lyfte spöt.

Haröre nymfen tog de däremot ordentligt.

Upptäckte att den bästa metoden var att lägga flugan mitt i ett vak. Och sedan börja fiska flugan direkt när den slog i vattnet. Gällde även puppan.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Båge nr. 13 ( 1.1 kg, se foto nedan ) upp på en #14 Black Grizzly torrfluga. Vilken jag beskrev i början av denna tråd. En riktigt pigg och stark fisk för sin storlek.

Ganska uselt väder med rätt hårda vind byar och ganska många regn skurar.

Långt mellan de intresserade firrarna och vaken.

Men de närvarande för dagen, 5 st flug fiskare + 3 st. spinn fiskare fick alla iaf. en fisk med sig hem. Ett par killar tog t.om. 2 st. Jag kunde ha haft båge nr. 14 på land också. Men den ville alls inte besöka håven! Efter någon minuts kamp, så tackade den för sig. Samma fluga ville den ha som firren jag fick på land.

Den jag tappade var nog några hg större.

Ska iaf. ha landat båge nr. 15 för detta experiment innan säsongen är över har jag gett mig fn på! Tur att ( flug )fiske säsongen är lång här nere.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-22, 10:02.

Kommentera

• gött mos, har du bara kört med flugorna i expriment asken hela tiden när du fiskat i din favvo pöl ?

Kommentera

• Till 98% har jag gjort det. Bara vid 2 tillfällen har jag fallit till föga och fuskat litet och kört med flickslände nymf och någon annan torrfluga än de i asken. Och då har jag ju så klart inte angett de 3 fiskarna jag fick på dem här. Men jag tycker att min tes om de flugor jag har listat och använt här, bevisar redan nu att man skulle klara sig mycket bra med den asken tills man blir tvungen att sadla om till streamer och sjunk lina sent på säsongen och tidigt på våren.

Så här efteråt. Så känner jag att jag kanske borde ha lagt till en Myra och en Geting imitation till den här asken också. Får kanske bli ett uppföljade experiment nästa säsong ?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-22, 10:03.

Kommentera

• eller varför inte bara komplettera experiment asken vart efter du kommer på sådana flugor som absolut borde vart med

Kommentera

• Ja, det är ju en tanke. Men då skulle jag sten hårt begränsa de nya mönstren till en Geting och en Myra i så fall? Och inget annat. Annars är man kanske snart tillbaka till ruta 1 igen med en massa i ens eget tycke "måste mönster".

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      347 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      144 visningar