Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskar man i samma vatten ofta då tror jag på detta med att en ask fungerar, men däremot om man ska iväg och lura fisk på annat håll är det andra bullar som gäller. Det fick man erfara denna sommar. När fisken blir selektiv så är det svårt att fånga dom på sin favvo fluga/flugor. Vi testade en hel del flugor i sommar ena stunden fungerade småfjädermygg, sen nästa pöl ville de ha fjädermyggspuppor och i en annan var det bara simslände imitationen som fungerade. I dessa pölar testade vi allt möjligt men de va just de insekter som fanns i sjön som dög. Man vill inte stå där utan att vara helgarderad när man ser större fisk vaka.

Kommer själv att banta ner mina flugaskar till nästa säsong, räcker att man har nattsländan i dess 3 olika faser, behöver inte ha 5 olika flugor som immiterar puppor, färgval är en annan fråga men under dessa sommar har en och samma färg fungerat i alla vatten jag fiskat (nattslände puppan) Sen har vi dagsländorna där har vi 5 huvudgrupper och utan dessa åker jag ingenstans där får alla följa med, träffar man en kläckning då vill man inte vara utan dom. Sen har man andra insekter och streamers. Insekter som myran och skalbaggar kan vara ovärderliga i vissa vatten och utan streamers åker jag inte det är dessa man får de större jägarna på (gjorde tabben i somras o skippa dom vid en tripp, vilket man kommer ångra så länge tills man får en öring på +2)

Till P&T pölen som jag fiskar i när man är hemma kommer jag följa jocks exemplar, ladda asken med dom flugorna som funkat o lämna resten hemma, då slipper man stå och klura för mycke utan fiskar på med de flugor som man vet levererar i pölen
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Ligger mycket i det du säger.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

• Man har ju sina favoriter för olika vatten, men hur roligt är det att fiska med samma flugor jämt? Är väl bara kul att klura lite, prova nytt och ibland hittar man ju något som får ersätta någon av favoriterna i asken. Skall till Hökensås imorgon och hoppas på bra torrflugefiske, men vad som funkar för dagen vet man aldrig den här årstiden, så det blir några askar med torrt och om det inte är någon ytaktivitet, så garderar jag med några askar nymfer och streamers också

Kommentera

• Hoppas att du fick ett riktigt skitfiske i Hökensås nu då!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Hoppas att du fick ett riktigt skitfiske i Hökensås nu då!
            Trodde till en början med att det skulle bli en riktig ytfest, för det kryllade av myror på vattnet. Men av någon anledning, så gick de inte upp och tog dem. Försökte locka upp dem med allt möjligt utan resultat, så det blev att testa lite nymfer och streamers. Provade en del innan jag hittade rätt. Flugan för dagen blev en grön cats whiskers, som jag hann ta tre bågar på innan det var dags att åka hem. Stor sjö med mycket i insektsväg att välja på, men trots det föredrar de julgranar ibland

Kommentera

• Skumt! Myrorna, borde ju ha varit nr 1 på menyn eller iaf. stå högt på den.

Undrar om det inte är så att det är mycket ny insatt fisk där?

Kommentera

• Sätts fisk varje vecka i Hökensås. Fast vattnet jag fiskade i är ganska stort, så andelen nyinsatt i sjön är nog snarare liten. Samtliga jag tog hade i varje fall hunnit slanka till sig. Är inte alltid lätt att hitta rätt metod/flugval i det här området under sommaren och ibland ganska ologiskt Brukar väl gnällas en del på att det kan vara trögt fiske under sommarmånaderna och att det finns för dåligt med fisk ( som i de flesta P/T vatten ). Kan väl vara trögt och riktigt svårfiskat, men inte tusan beror det på att fisk saknas

Kommentera

• O.k. Jo, att flugvalet kan vara ruskigt ologiskt stundtals så här års, det kan jag hålla med om.

Och hur ofta har man inte hört någon besviken med fiskare muttra " Det finns ju för fn knappt någon fisk i det här vattnet!

Den riktigt envise och exsperiment lystne fiskaren är den som oftast drar det längsta stråt sommar tid.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-19, 10:02.

Kommentera

• Av dom du räknat upp klarar du dig faktiskt med bara en av dom.. Har du haröra klarar du dig gott och väl. Bind olka storlekar, olika förtyngningar plus några helt oförtyngda på torrkrok...

Kommentera

• Jepp! Så har jag mina Haröron också. Men tack för tipset iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X