Tips till Fyrväpplingen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till Fyrväpplingen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips till Fyrväpplingen.

Hej!

Tänkte ut och lufta mitt nya Msx spö på söndag, om vädret tillåter såklart.
    Nån som har något tips nu när det är varmare ute och i vattnet?

Tidigare har vi trollat lite, främst med olivgröna streamers vilket funkat ganska bra. Men nu när man började bli lite vassare på att kasta fluga vill man ju helst köra det.

Sen har man ju fortfarande bilden kvar från förr förra gången man var där och drog 2 fina på Torris en 7-8 meter från båten.

Sist vi var där vakade det mycket direkt när vi kom, lite mulet noll vind.. Rodde in till en vik och skulle börja fiska, ja då kom solen fram och även vinden. Då dog alla vak, dock fick jag en premier fisk på spöt... En mört

Som vanligt babblar man på men ni hänger nog med va hehe.

Svarta torrflugor storlek 12, 14 och 16. ( Fiskade så att du flyttar flugan ca 5 - 10 cm i taget med en ca. 10 sekunders paus mellan förflyttningarna ), Streaking Caddis #12 och 14 fiskade så att den plogar litet i ytan och Fjädermyggor #16 ( Griffiths Gnat exempelvis ) fiskad uber sakta brukar vara säkra kort.

På nymf sidan = Montana nymfen #8 och 10, Haröre nymfen # 14 och 16 och så Flickslände nymfer # 12 och 14. Black and Peacock spider, i storlekarna 14 och 16 fiskad sakta straxt under ytan kan ge fina fisken ibland också.

Till #16 flugorna är 0.16 eller 0.15 tafs spets nödvändig.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-06, 09:59.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Försök få ner flugorna till fisken!
      Det blir väl inte så roligt väder i helgen, det är väl åska, hagel och divis som gäller, så jag tror inte särskilt många fiskar kommer att vaka utan hålla sig på 4 meters djup eller djupare i Skysjön. Det är där de brukar vara på sommardagarna.
      Tidigt på morgonen och sent på kvällen kan man dock se en del fin vakande fisk.
      Jag har aldrig fiskat fluga där utan ror med en jigg på släp men å andra sidan får jag också min pott även på sommaren.
      Click image for larger version

Name:	145-1569248497-Skysjoen.jpg
Views:	3
Size:	149,8 KB
ID:	1763152
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När det gäller 4väpplingen så kan du glömma immitations fisket, visst mycke roligare o få fisk på detta sätt men det funkar med vilken fluga som helst där. Ska du fiska torrt så rekommenderar jag att du letar reda på ett ställe där du ser fisken vaka, typ en vik. bågen har sina "revir" den patrulerar efter mat. Ro dit båten i med ankaret och vänta på vaken sen ut med torrflugan och vänta, nu när vattnet är varmt ta hem flugan långsamt. Inga vak kör med guldskalle stremers på djupet. Siktdjupet är inte det bästa i sjön och jag har själv haft bäst framgång med mörka flugor.

Är det nyinplanterad fisk funkar allt som rör sig i skrikiga färger

Ett tips om det blåser, kolla lä sidan i strandkanten om det vakar. Då kan du få bågar på myr och skallbagge imitationer.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Kan ju börja med att tacka så mycket för informationen och tipsen ni delar med er!

Ja vädret kommer nog styra det mesta som det verkar, dock senaste titten på yr.no såg det ganska okej ut.
          Visst kan man kasta i lite drag och trolla med, men e så såld på flugfiske så jag funderar på sälja allt annat ja har haha. Man har ju även turen med sig att ha släkt i Jämtland så jag kunde övertala gumman att titta på ett hus där nu i sommar

Vi kommer nog åka dit till öppningsdags och hoppas på vak, bäst fiske jag haft där var på förmiddagen med mulet väder och några droppar regn till och från. Men det var inte mitt på sommaren så jag antar att dem är trögare nu.

Har mest provat kasta torrfluga eller trollat med Streamers, men om man ska kasta med lite förtyngda grejer ska man ta hem som vanligt eller hur funkar det?

Kommentera

trolla med streamer istället, funkar lika bra det om inte bättre tom
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag var och fiskade i Rörsjön i lördags, och det som funkade då var klassiska orangea streamers. Tog mina på Zonker Bedhead och Dog Nobbler.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              154 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jimmykay  
              Arbetar...
              X