Harr tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harr tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harr tråden

Tänkte starta en tråd om just harren i detta land. Man har lite funderingar själv när det gäller fisken och dess matvanor.

I somras när man fiskade harr så togs alla större exemplaren på guldskallar, myror, nättslände puppor och nymfer. De mindre tog på torrt. Så man har funderat lite på det i efterhand var det djupet som var avgörande ? Men alla togs på olika djup men nära botten. Flugvalet verkade inte spela större roll eftersom man fick dom på det som presenterades djupt. Eller var det kanske guldskallens skimmer i vattnet som gjorde att fisken högg. Har läst i nån fiske tidning att harren gillar flugor gjorda på påfågel, detta material har ett skimmer som kanske lockar till hugg
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Under dagen brukar större individer hålla sig i djupare och mer strömmande delar av vattnet där dom känner sig tryggare. Sen mot kvällskanten så rör dom sig in mot grundare områden t.ex. en forsnacke där det finns mycket mat. Sen vad gäller flugval så äter dom ofta det mesta. Är det extremt mycket nattsländor eller knott t.ex. så kan dom dock bli ganska selektiva och harr över kilot äter gärna småfisk så streamers av alla slag kan vara riktigt hett i vissa vatten. Så är min erfarenhet i alla fall.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ja, påfågel kroppade flugor brukar ju vara en hit. Har haft fina Harr fisken på Coachman, Red Tag, Dyson och t.om på Påfågel nymfen, som bara är en kropp av sagda material och inget annat. Så nog tror jag att flugans lyster har en viss inverkan.

Pröva att göra en Tirtjam nymf, den har samma profil som Pheasant Tail nymph. Och består ju helt av koppar tråd och inget annat. Copper John, hade varit intressant att se om den var en Harr killer också?

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-25, 09:47.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Påfågelhearl imiterar en insekts naturliga svärta och lite glans sådär. Ett mycket fint material tycker jag.
        http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag fiskar sällan riktat efter harr, undantaget är sjöfiske i en bra harrsjö då och då. Främst under vulgataperioden. När det gäller flugval biter dom på det mesta tycker jag, men ett guldhuvud har en magisk dragningskraft på harr! En vanlig harörenymf på en streamer 10a med guldskalle är en riktig killer på stor harr överallt jag testat. Kom ihåg att stor harr ofta står djupt så bind upp en del med ett par lager bly under dubbingen också.
          Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
          1 svar
          338 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Okoun
          av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          134 visningar