Det är som med alla andra hobbyn, en som gillar hockey kan dra ner till isen och slå några puckar då och då, medans en som brinner för det tar hela rustningen och går ner till rinken så ofta tillfälle ges.
Samma med flugfisket, de finns de som kastar lite då och då och de finns dom som drar på sig helställ och kastar så fort tillfälle ges oavsett om man får fisk eller inte.
Att kalla det livsstil är lite och ta i, det är iof dessa eldsjälar som lägger ner all tid på att restaurera vatten, sköter om det och fiskar i det året runt i princip då kan man kalla det livsstil, bra exempel är väl stefan på älvdalens fiskecamp
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Att vara flugfiskare
Collapse
X
-
Förra veckan hade jag detta "vinterfiske"
Det är lätt att bedöma sig själv hur man ser på sitt fiske och jag antar att det inte är något fel med det heller. Jag brukar bara inte göra det själv, jag tycker det är upp till andra. Det var lite kul när min tjej sa till sina vänner att jag tappar fokus om jag inte får en skön "fiskedos" ibland. Innan tänkte jag inte på det men efteråt kan jag börja skratta åt mig själv ibland.
Lämna en kommentar:
-
Att vara flugfiskare
Började lördagsmorgonen med en kopp kaffe och smörgås framför DVD Våtflugfiske i strömmande vatten med Lars-Åke Olsson. Kan en dag börja bättre en så (förutom att man själv kan stå vid ån och fiska)?
På filmen finns den här klassiska scenen.
Men det var egentligen inte detta tråden skulle handla om, utan att vara flugfiskare.
Flugfiske, är det en hobby eller kan det även vara en livsstil? När förvandlas i sådana fall flugfisket från en hobby till en livsstil? Vad innebär det när flugfisket blir/är en livsstil?
Hur är det för er? En hobby eller en livsstil?
När ni ikläder er flugfiskemunderingen, händer då något? Förändras ni på något plan, från den vanliga privatpersonen till flugfiskaren? Att ikläda sig en annan roll/beteende. Nåja det lät nästan som schizofreni
Men jag antar/hoppas att ni förstår vad jag menar.
Jag tar mig själv som ett exempel. Är det en hobby eller en livsstil för mig? Jag vill nog säga att det är som en livsstil för mig. Flugfisket innebär så mycket mer än att bara vifta med ett spö och fånga fisk.
Som fiskemetod så har flugfisket i stort sett tagit över alla andra fiskemetoder. Jo jag kan pimpla någon gång på vintern, men det i brist på att de inte går att flugfiska. Jag försökte faktiskt förra året att ta några kast med ett kastspö. Men jag slutade efter några kast då det kändes väldigt främmande, jag kände mig som ett UFO, det kändes helt fel.
Jag har mins åsikter om flugfisket och dess själ... ööh ja det är nog här det kanske börjar låta snobbvarning eller något.
Nej det betyder inte att jag ser ned på någon som inte bär tweed, gubbkeps och något speciellt märke på spöt. Nej flugfiskets själ går djupare än så enligt mig. Det är sättet man tänker, beter sig och ser på tillvaron/omgivningen, om man så har tweed eller en sliten svett- och myggmedelsluktande slokhatt och byxor med gällivarehäng.
...öööh jaaa det är lördagkväll och typ filosofisk afton vid köksbordet.
Förstår ni vad jag menar och vad är er åsikt/tanke?Taggar: Ingen
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
|
29 svar
3 277 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg