Havsöring teknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring teknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring teknik

Hej!

Är helt ny på havsörings flugfiske. Har köpt ett #7 spö och tänkte köra igång här på västkusten första april!
    Hur ska man fiska hem flugan?
    Hur långt ner bör jag fiska? Köpte flytlina men borde räcka med sjunktafs?
    Vilket djup borde jag börja fiska på?

//Golvo

Flugan ska fiskas livligt(att det ser ut som levande varelse, inte nåt sak som dras i väg) med orgelbundna, korta stopp.
    Aprilmånad är inte så kalt att du behöver gå ned till fisken, ofta det är fisken som stiger upp o jagar, sjunktafs räcker gott o väl.
    Ofta där man läger flugan är inte mer än 3-4m djup och fisken kan se den utan problem.
    En vadarstav en bra hjälpmedel, som rekommenderas värmt.
    Litet läsning! http://www.capricorn.se/sv/vadarstavrad.html
    skitfiske o vada lugnt

Kommentera

Ögleknut om du kör märla eller räka men vanlig om du kör baitfish för att kunna imitera på naturligast sätt.

Enklaste ögle knuten när man står i plurret med frusna kleptomankorvar.

Sen tycker jag bättre om intermediate lina om man inte fiskar tokgrunt i lugn sjö.

Tänk på att det kan va långt mellan huggen så ha tålamod tills du lärt dig vilka platser som ger bäst utdelning.

Fiska hellre många korta pass på olika ställen tills du hittat ett ställe du tycker funkar och ger fisk.

Glöm sen inte o prova o ta makrill på fluga framåt sensommar tidig höst. Där har du o göra om de kliver på, de slutar ALDRIG att simma o fort går det!!

Kommentera

Tack för tipsen! Får ta och köpa en sjunktafs. Jag ska upp till skredsvik och fiska havsöring tänkte jag så korta pass blir det inte eftersom att det är en bra bit att åka från Borås. Funderar även på en flytring av den enklare klassen, borde vara gött att kunna paddla ut en bit, någon som har erfarenhet av det? Makrill på fluga låter intressant, kan man verkligen fiska det från land?

Kommentera

Rikigt bra tråd Golvo. vi sitter i samma båt. Köpte precis en 7a och ska ut första havsöringsturen i aprill. Vart ska du åka?

mvh

Kommentera

Havsöringen jagar allt som oftast i mellanvattnet eller strax under ytan.

Fiska hem livliga flugor med fantasi och hamna inte i någon slags "rutin".
            Gångbara mönster tidig vår. Wooly bugger, Pattegrisen, tångmärlor, zonkers.
            Om vattnet är kallt kan en starkare färg på flugan trigga öringen att hugga.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Golvo Visa inlägg
              Tack för tipsen! Får ta och köpa en sjunktafs. Jag ska upp till skredsvik och fiska havsöring tänkte jag så korta pass blir det inte eftersom att det är en bra bit att åka från Borås. Funderar även på en flytring av den enklare klassen, borde vara gött att kunna paddla ut en bit, någon som har erfarenhet av det? Makrill på fluga låter intressant, kan man verkligen fiska det från land?
              Pool 12 har en skaplig ring för en mindre slant. http://www.olssonsfiske.se/pool-12-e...601-c-506.aspx

Men köp rejäla fenor. Budget versionerna är sällan några höjdare = För mjuka och sitter dåligt.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
                Ögleknut om du kör märla eller räka men vanlig om du kör baitfish för att kunna imitera på naturligast sätt.

Enklaste ögle knuten när man står i plurret med frusna kleptomankorvar.

Sen tycker jag bättre om intermediate lina om man inte fiskar tokgrunt i lugn sjö.

Tänk på att det kan va långt mellan huggen så ha tålamod tills du lärt dig vilka platser som ger bäst utdelning.

Fiska hellre många korta pass på olika ställen tills du hittat ett ställe du tycker funkar och ger fisk.

Glöm sen inte o prova o ta makrill på fluga framåt sensommar tidig höst. Där har du o göra om de kliver på, de slutar ALDRIG att simma o fort går det!!
                Man ska väl köra ögleknut på alla slags streamers och baitfish..

Kommentera

Japp, mycket bra tråd, tänkte även jag ge mig på havsöringsfiske med ffluga denna säsong. Fiskat mycket med haspel och bombarda.

Kommentera

Inte alltid till baitfish. Många av de fiskar man försöker efterlikna simmar visserligen ryckigt men sällan upp och ner utan mer horisontellt. Speciellt spigg som simmar väldigt stelt. Kolla gärna in filmen havsöringens hemligheter och se hur de rör sig. Riktigt grym film som gör att man får ett nytt perspektiv av livet under ytan och hur öring uppför sig eller jagar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar