2014 - Fångstrapport - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2014 - Fångstrapport

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så här i danica/vulgata tider så måste man ju meddela att man tagit en öring under värsta svärmningen. Ett fantastiskt skådespel med dansande sländor och vakande öring.
    Tappade även en som tog flugan men där jag var för snabb med mothugget. Eftersom den inte kände kroken så fortsatte den att vaka och tog min fluga igen. Men den släppte.

Click image for larger version

Name:	20140526_200106.jpg
Views:	1
Size:	535,3 KB
ID:	1773631

Tyvärr fumlade jag med kameran så jag missade att ta kort på öringen. Men den var runt halvkilot och i väldigt god kondition.
    Där nere i vattnet ska den stå efter mitt fumlande med kameran.

Name:	20140526_193541.jpg
Size:	345,8 KB
ID:	1773629

Framåt kvällen började de stora sländorna lugna ned sig. Men runt kl. 22 så formligen exploderade en ny kläckning, men av en massa nattsländor och en annan dagslända. Inga vak syntes då till.

Name:	20140526_220102.jpg
Size:	196,6 KB
ID:	1773630

Kommentera

Första regnbåge på fluga
      Första regnbåge på nya spöt
      Största regnbåge hittills 1,04kg 50cm
      Tagen på vakande med kläckare (kul kul.... )

Name:	Regnbage27maj.jpg
Size:	88,0 KB
ID:	1773642
      PerN

Kommentera

Grattis! Inget ger en sådan kick som den allra första firren tagen på fluga. Den kommer du att minnas länge. Vacker var bågen också.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fint eftermiddags fiske i dag. Fick 2 st bågar på straxt över kilot på 3 st kast ( se foto nedan) Nu har det satts fisk som odlats i strömmande vatten för tillfället i Björka dammen. Och det märktes! Rena turbon när de högg jämfört med den som odlats i kar. Drog ut backing och for som fn. Jag var övertygad om att när den första fisken högg och drog i väg i mach 1, att den var betydligt större. Den andra fisken var nästan lika pigg den.

Mycket olika insekter igång. Men Vulgata och Danica imitationer ratades av fisken märkligt nog. E 12. och mörka Streaking Caddis var modellen. Tog ett tag dock innan fiske kompisen och jag kom fram till det. Jag bröt av kroken i böjen på min bruna Streaking C. och hade 3 st påslag till innan jag packade ihop. Vakade, gjorde det bra också.

Kommentera

Grattis två fina bågar, den undre har en riktigt fin skärtfena !!

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas Persson Visa inlägg
              Grattis två fina bågar, den undre har en riktigt fin skärtfena !!
              Tackar! Den med den riktigt fina fenan, var den som for iväg med hela fluglinan och några meter backing. Ja, dessa fiskar var ju av den ström vatten uppfödda varianten, så de parkerar sig på en viss plats i större utsträckning än de som föds upp i kar med stilla vatten. Dessa, snor ju runt och blir bitna av kompisarna ibland + skaver stjärten mot betong kanterna i karen.

Och så får ju den strömvatten uppfödda förstås betydligt mer kondition.

Tyvärr, är det ju mycket få uppfödare som kör med den modellen.

Ska till Björka i morgon igen runt middags tid.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-05-30, 20:02.

Kommentera

vad olika alla bågar ser ut, här är en på 57cm från kilsbergen. Tagen 2 veckor sen.

Name:	20140517_171524.jpg
Size:	984,7 KB
ID:	1773665

Kommentera

En grann båge det där!

Kommentera

Hade gärna med åkt ut en sväng men tiden finns inte idag. Kommer det att släppas i mer fisk från samma odling med strömmande vatten så man kan få en chans på dom senare i år ?

Skit fiske !

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas Persson Visa inlägg
                      Hade gärna med åkt ut en sväng men tiden finns inte idag. Kommer det att släppas i mer fisk från samma odling med strömmande vatten så man kan få en chans på dom senare i år ?

Skit fiske !
                      Det ska du vara glad för att du inte gjorde. Mycket folk och rätt många barn familjer med skrikiga ungar som for omkring var det. Störde troligen firren, eftersom den var väldigt försiktig i sitt agerande och högg knappt någonting. Jag hade b.la. en båge som snodde runt under flugan och kikade misstänksamt på den ett tag innan den bestämde sig för att inte smaka. Fick senare en kilo båge som tog flugan ( E 12 ) lugnt och stilla. Annat det än torsdagens exsplosiva påslag och många vak.

Jag snackade med bossen för Björka om just detta i går. Han sade att det beror på om odlaren kan leverera? Han har bara 5 st kassar med fisk.

Håller tummarna för att vi iaf. kan få ett par leveranser till där ifrån.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-06-01, 12:03.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X