generella tips på fiske vid norrefors put'n'take - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

generella tips på fiske vid norrefors put'n'take

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• generella tips på fiske vid norrefors put'n'take

Hej. Jag va förra våren med ett gäng ner till camp my fly Norrefors. Mycket trevlig resa, alla fick fisk. Jag 6 st på två dagar, den största på 3,6.

Men var inte så förbered då, och tänkte höra med er vana flugfiskare vad ni har för tips när det gäller val av flugor (några måsten) tafstyp, fiskesätt osv. för att kunna effektivisera fisket så mycket det går!

vilken tid på året ? Vår sommar eller höst, tidigt på våren eller sent osv. Årstiden spelar ganska stor roll

Sen vad jag kan komma på rak arm, är kaffe och kaffapannan
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Oj glömde det! Åker i början av april. Snus och öl är redan packat. Kaffe och körv köpwer jag innan jag åker =)

Kommentera

Tidig vår så är väl streamer en självklar klassiker i P&T vatten, typ Zonker
        Fjädermygg tycker jag hör hemma i asken om man fiskar i en sjö.

Kommentera

Det är ju ingen direkt sjö, dammar och sen forsar. Lite svårt att förklara hur det ser ut. Men http://m.youtube.com/watch?v=s0KMnGfk4pg i länken så ser man lite hur det ser ut.
          Länka gärna några flugor som är ett måste från flugor.se
          Senast ändrad av stahre87; 2014-01-22, 16:00.

Kommentera

Aha ja men då hänger jag med kring hur det ser ut.
            Men i dammarna funkar nog fjädermygg i alla fall.
            Streamers funkar garanterat. Zonker (vit, svart, orange, röd, gul, grön) och Wolly Bugger i olika färger från flugor.se så lär du nog inte åka fisklös där ifrån.
            Haröra med guldskalle i olika storlekar, från stl 10-16. Funkar överallt, i alla väder och under alla årstider.

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Det är ju ingen direkt sjö, dammar och sen forsar. Lite svårt att förklara hur det ser ut. Men http://m.youtube.com/watch?v=s0KMnGfk4pg i länken så ser man lite hur det ser ut.
            Länka gärna några flugor som är ett måste från flugor.se
            Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-01-22, 17:19.

Kommentera

Håller med om att det är ett mycket trevligt ställe. Brukar bli en hel del turer dit då jag bara har någon kilometer dit. Som Anders skriver, Haröra med guldskalle är ett säkert kort i hela strömsträckan. Och så hade jag köpt:

Dog Nobbler (vit)
              Tävlingsflugan (vit)
              HN Frits Cats Whisker (chartreuse)
              HN Frits Cats Whisker Grass

Från flugor.se

Kommentera

Angående tafstyp som jag såg att du även undrar över.
                Inte tunnare än 4X (0,18). 5X (0,15) kan vara nödvändigt om du kör med mindre flugor.

Se till att ha det tafsmaterial du behöver så du inte åker på samma miss som jag gjorde en gång förra året. Var en kväll i den privata klubbsjön och skulle skarva på ny tafs. Upptäckte då att min 5X var slut. Hade bara 6X (0,12) kvar, vilket inte var någon höjdare. Jag hade lika gärna kunnat sluta fiska. Alla fiskar jag fick på slet av tafsen.

Men kör du mycket med streamer så funkar gott och väl 3X (0,20). Då har du även lite marginal när de större bågarna pangar på.

En taperad tafs på 3X och extra spolar i 3X, 4X och 5X att skarva på.
                Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-01-22, 18:19.

Kommentera

Tack! Toppen precis vad jag behövde
                  Dock vet jag inte om jag är helt tappad, hittar endast Dog Nobbler flugan på flugor.se ??
                  Senast ändrad av stahre87; 2014-01-22, 18:28.

Kommentera

Betänk att om du kör med nymfer så fiska hem dem långsamt. I strömmarna låter du dem bara drifta med fritt av strömmen.
                    Kör du med fjädermyggpuppor så ska du fiska hem dem så långsamt så det nästan känns som att du står och metar.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X