I väntans tider - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag var till Björka och fiskade i dag. Nästan ingen vind och dammen låg spegel blank till största delar. Alltså fina förutsättningar. Men kammade noll trots djupa tag i flugaskarna, byte av plats och olika intagnings metoder. Hade ett par nafs på en svart Wooly Bugger det var allt.
    Mot slutet av eftermiddagen, kände jag mig som snubben på stenen i teckningen ovan. Får ta nya tag nästa helg.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag vet inte, men...
      Är jag för flugfiskesnobbig som tycker att en sådan öring i ett sådant vatten borde tas med flugspö och sedan återutsättas?

Men för guds skull muppar, avliva öringen. Gillar inte att se fiskar kvävas ihjäl när man enkelt kan förkorta lidandet genom ett par slag i skallen.

Visst, ligger fokus på jakt efter mat då spelar det ju egentligen ingen roll vad för fiskemetod man bedriver.
      Senast ändrad av Haspelmannen; 2014-03-04, 20:00.

Kommentera

Har tyvärr sett det där beteendet vid de vattnen jag fiskar....Tyvärr även bland flugfiskare. De har utrustning för 1000 tals kronor. Men är sedan för snåla för att köpa en priest för 100:- Och så ränner de omkring i ett antal minuter för att försöka att hitta en lämplig gren eller sten att knacka fisken med. Medan den stackars fisken får plågas.

Har ibland även kommit folk till mig och frågat om jag har en priest att låna ut? Det är då jag får lust att bonka killen med den.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-04, 21:36.

Kommentera

Det ska erkännas att jag faktiskt inte äger en priest. Eftersom jag uteslutande kör C&R på allt jag fångar så har det inte blivit av att jag köpt någon.
          Skulle jag mot all förmodad behöva/vilja ta upp en fisk så har jag en robust tång som funkar fin fint som fiskdödare.
          Det är mest abborre (vilket jag nästan aldrig fiskar) jag tar upp som mat och ev. någon illa krokad gädda.

Men jag borde införskaffa mig en bra priest. Det kan komma en dag då man är på fiskesemester i norra Sverige och man vill äta en öring eller harr vid lägerelden.

Kommentera

en priest är överskattad, använder knivens "rygg" och bonkar ihjäl fisken som skall ätas, finns ingen kniv kan man alltid använda krogarna, visst svider lite men man lär sig kanske nått då
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jo kniven har man ju använt ett antal gånger under ens liv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg
                Det ska erkännas att jag faktiskt inte äger en priest. Eftersom jag uteslutande kör C&R på allt jag fångar så har det inte blivit av att jag köpt någon.
                Skulle jag mot all förmodad behöva/vilja ta upp en fisk så har jag en robust tång som funkar fin fint som fiskdödare.
                Det är mest abborre (vilket jag nästan aldrig fiskar) jag tar upp som mat och ev. någon illa krokad gädda.

Men jag borde införskaffa mig en bra priest. Det kan komma en dag då man är på fiskesemester i norra Sverige och man vill äta en öring eller harr vid lägerelden.

Ja, gör man som du och kör till största del C&R, så är ju inte en priest eller annan fisk bonkare direkt nödvändig. Men ska du trots allt skaffa en? : http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...t-massing.html

Eller kanske denna litet mer classic för gentlemanna fiskaren?

Kommentera

Vadfalls? Dom där stolpnötterna verkar ju mer intresserade av betet än fångsten!
                  Hade jag lurat upp en sån där präktig gris till fisk (oavsett sort, egentligen), hade det blivit foto, isättning, och en segerdans som tagen ur "How to dance like a white guy" (finns på youtube för den som vill öva på sådana moves).

Bonkar ytterst sällan fisk, men nåt sätt att snabbt kunna avliva fisk som inte skulle klara återutsättningen känns bra att ha.
                  Sen känns det lite så att ska man klubba fisken ska man göra det snyggt, med nåt fint redskap.
                  Känns lite, vet inte riktigt, tattigt kanske, att ta en pinne eller sten från stranden osv.
                  Såg nån filmsnutt på laxfiske från vättern, där dom bonkar laxen med en termos... nja...
                  Eller "örret i kulpen", där nån tar upp en skitläcker öring, och sen går helt galet bananas på den med knivryggen... känns jättefel.

Löfdahl gör också fina bonkare: http://bamboorods.se/redskap.htm
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Snygga priestar de där Troll. Gillar "splitcane" spö tuben också.

Jag fiskar ju mest i P&T vatten där man måste behålla fisken enligt reglerna. Och självklart är då att fisken ska avlivas så fort det bara är möjligt. Men får jag en större vild fisk? Då får den gå tillbaka så varsamt jag bara kan. Efter att ha fotat den dvs.

Banka en Lax med en termos eller en Öring med kniv bladet? Herre gud! Varför inte ta och hoppa upp och ned på fiskens huvud också?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-05, 12:41.

Kommentera

Priest hit och priest dit...

Jag tar hjälp av dessa när jag är och fiskar och skulle behöva ha ihjäl fisken.
                      Click image for larger version

Name:	dsc_0084.jpg
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	1772015

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      158 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X