I väntans tider - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

I väntans tider

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ska försöka komma ihåg nästagång jag får en fisk som skall behållas o ta en liten filmsnutt hur man dödar en fisk med kniven snabbt och smidigt.

Har sett fiskbonkare med priest som inte träffar rätt och mer eller mindre spelar baseboll fisken dinglandes i håven då de försöker träffa rätt

2 Effektiva sätt att döda firren med kniven, bonka med knivryggen eller kör in kniven mellan ögonen om det är modell större, typ gädda
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det vore fint om du tog en video snutt på detta.

#Har sett fiskbonkare med priest som inte träffar rätt och mer eller mindre spelar baseboll fisken dinglandes i håven då de försöker träffa rätt. #

Jo, kniper man inte åt håv garnet runt fisken med den andra handen? Då blir det lätt en del "baseball".
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Värt att klippa till fisken när den är "upphängd" i håven, så den kan slänga runt som en tennisboll i snöre.
        Lägg fisken ner på nåt hårt, så blir det bra, då får slaget effekt.

Annars kan man ju göra som när jänkarna fiskar haj och annat storvilt, en liten pickadolver med .22 short.
        Gäller bara att tänka på några saker: det ska vara .22 short, inte .22 long (som har längre hylsa och nära nog dubbelt så mycket krut), och, håll fiskens huvud över relingen när du skjuter, annars får du ro jävligt fort, som nån stackars fåntratt med en halvdöd haj i båten fick erfara...
        Men jag förstår dom ändå... ska man ha haj eller gator gar i båten, då vill man, om man nu inte kör C&R, "bonka" den jävligt fort.
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Rackarns! Var sååå nära att landa en riktigt grann premiär båge i dag! Firren, tog på en vit Sara #8 streamer http://fiskeflugor.vinnalt.se/produc...sara-vit-stl-8 på eftermiddagen i det fina söndags vädret. Var en riktig kämpe som nog hade gett mig en ännu svettigare match om vattnet hade varit några grader varmare också.

Men den smarte rackaren fick för sig att hela tiden simma längs den lilla gräs slänten vid damm kanten och komma på tvären över håv garnet. Den var dessutom märkbart längre än vad min håv var bred. Och jag ljuger inte när jag säger att den vägde klart nära 3 kilo.

Vid håvnings försök No. 3 så knyckte den till hårt med huvudet så att 0.18 tafsen small.

Jag kunde inte behärska mig utan svor och domderade högljudt. Dels för att den fisken var stor. Men mest för att jag missade min premiär båge. Hade sedan inte ett nafs på hela eftermiddagen innan dammen stängde för dagen. Ibland kan fisket vara hårt minsann!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-09, 20:17.

Kommentera

Nu är askarna tankade med favoriterna så som. Den lilla helt svarta torrisen, torra Fjädermyggor, Fjäder mygg puppor, Haröron, Pheasant tail nymfen, Black Martinez, Flickslände nymf, Hökensås Prince nymfen, Vulgata och Nattslände imitationer, myror, skalbaggar och gräshoppor. Och i dag så lade jag sista handen på binderiet för ett tag, och band upp ett litet antal Black and Peacock spider i storlekarna 12 och 14. Den vill jag inte vara utan när fisken är på sitt knepiga humör. Då kan ibland en sakta fiskad Spider fluga någon cm under vattenytan utgöra skillnaden mellan succe' och att åka tomhänt hem.

Lätt att binda är den ju också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2014-04-13, 20:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
            29 svar
            3 262 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg s1lvertungas  
            Arbetar...
            X