Vad flugfiskar ni efter ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad flugfiskar ni efter ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad flugfiskar ni efter ?

Man tycker att man ser en trend i trådarna där man frågar vilka favvo flugor alla har. Fiskar man efter en sorts fisk så väljer man oftast flugor som fungerar för just den fisken.

Själv flugfiskar man efter öring, harr och röding och ungefär lika mycket har det blivit efter gädda senare åren

Lite blir det att man viftar efter havsöring med, men detta hamnar lite i skymundan. Visst är det trevligt att vifta med flugspöt i en heldag men när dessa dagar blir för många utan resultat så tappar man stinget lite.

Flugfisket handlar till största delen om de härliga figterna man får med fiskarna, inte bara jaga det största trofe fiskarna. Desto mer drillningar man får per tripp desto gladare är man, sen om man drillar nån större den dagen är det bara bonus för upplevelsen. Det är väl därför HÖ fisket hamnar lite i skymundan
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

I dagsläget flugar jag efter:

1. Öring (vild & inplanterad)
    2. Bängbåge
    3. Färna

Ska i år försöka mig på att fluga efter harren i sjön Vättern. Vi får väl se längre fram i sommar hur det går med det projektet.

Kommentera

Nu för tiden, så är det 95% put and take för mig och då i huvudsak Regnbåge. Men ett par Bäcköring fisken brukar jag också hinna med under säsongen.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Främst havsöring på västkusten, men några pass med torris efter öring i säveån varje år + några få bengråge-turer

Kommentera

Blir mest fiske efter båge, öring, gädda & abborre nuförtiden, men fiskade ofta harr i vättern tidigare. Har även tagit röding, bäckröding, mört, sarv, braxen, björkna, gärs och siklöja på fluga. Fiskar ganska många P&T pass per säsong ( 25-30st ), för jag tycker bågen är riktigt kul att ta. Grymt tryck i den fisken, när den är i bra kondition

Kommentera

Gädda och abborre i hemmavattnen samt några resor norrut per år för harr, öring och röding. Lite havsöring emellanåt. Ska försöka mig på att fånga gös på fluga i sommar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              Blir mest fiske efter båge, öring, gädda & abborre nuförtiden, men fiskade ofta harr i vättern tidigare. Har även tagit röding, bäckröding, mört, sarv, braxen, björkna, gärs och siklöja på fluga. Fiskar ganska många P&T pass per säsong ( 25-30st ), för jag tycker bågen är riktigt kul att ta. Grymt tryck i den fisken, när den är i bra kondition
              Tyvärr så har bågen fått nån form av skitstämpel av "finfiskarna" av någon anledning, men att fiska iplanterad öring är helt ok, dubbelmoral så det hette duga. Får man en båge på kroken med fina fenor bjuder dom oftast till en fin liten dans. Sen har man gäddan, jisses vilka härliga attacker det blir och flugan försvinner i en explosion när den går nära ytan.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Harr, öring, båge

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                  Tyvärr så har bågen fått nån form av skitstämpel av "finfiskarna" av någon anledning, men att fiska iplanterad öring är helt ok, dubbelmoral så det hette duga. Får man en båge på kroken med fina fenor bjuder dom oftast till en fin liten dans. Sen har man gäddan, jisses vilka härliga attacker det blir och flugan försvinner i en explosion när den går nära ytan.
                  Ja, det är tråkigt. Och de som fnyser åt bågen, verkar ha förträngt att vi skulle inte ha haft mycket till ädelfisk ( flug ) fiske söder om Dalarna om inte bågen fanns. Dessutom så har ju kraven från fiskarna på vatten ägarna och odlarna att fisken ska ha hela fenor ökat markant. Och båge som har gått ett tag i vattnet och vant sig vid naturlig föda. Kan vara nog så svår lurad som vilken Öring som helst.

Har svårt att förstå resonemanget att Regnbågen skulle på något sätt vara mindre smart än de andra ädelfisk arterna? Det handlar ju snarare om omsättningen på fisk i ett P&T vatten, där i ett mindre sådant, fisk sätts mer frekvent och därför är till största del ny planterad och där med mer hugg villig.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-24, 11:47.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag flugar mest HÖ på kusten runt Nyköping höst, vinter o vår. Sen varje sommar så åker man givetvis upp till fjälla o drar lite storöring på nätterna.
                    Flugade mycke gädda förut men inte nu längre.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    134 visningar