Vad flugfiskar ni efter ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad flugfiskar ni efter ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg
    Flugfiske efter gädda skulle vara kul att prova. Har ju fastnat i gäddträsket med haspelspöt.
    Eftersom jag egentligen är en flugfiskenörd så skulle jag säkerligen bli helt såld om jag fick på en gädda på flugspö.
    Tycker att du ska absolut testa det, när man åker ut till havet har jag alltid med mig gäddkittet och spinn utrustningen. Är vinden för hård och sjögång är det bökigt att flugfiska.

Testa med det högst klassade flugspöt du har och sätt på en egenbunden tinselfluga o prova. Första hugget o du är såld
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Varför inte fluga efter havsöring?

/S
      Ja, det vore inte fel! Tanken har slagit mig flera gånger faktiskt.
      Det som sätter stopp för det är att min kastteknik behöver förbättras en del innan jag kan kasta en fluga vid kusten.
      Så jag har en del att jobba på, som man säger.
      //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Ja, det vore inte fel! Tanken har slagit mig flera gånger faktiskt.
        Det som sätter stopp för det är att min kastteknik behöver förbättras en del innan jag kan kasta en fluga vid kusten.
        Så jag har en del att jobba på, som man säger.
        //T
        Det gäller anpassa sig efter vinden.....flytring kan vara lösningen blåsiga dagar med pålandsvind...

/S
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det gäller anpassa sig efter vinden.....flytring kan vara lösningen blåsiga dagar med pålandsvind...
          /S
          ... eller då plockar man fram sin spinnutrustning. Jag har en polare som brukar göra så. Nackdelen är att det blir fler prylar att ta med sig ...

Du , S, kan det vara så att du har ett klass 7-8 spö med tillhörande rulle du vill sälja?

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
            Är nog bara att hoppas den träffar vadarbältet om den bommar vändningen
            Sannolikheten är ju rätt hög att den upptäcker dig sent och att vändningen, om det blir någon, blir närgången, sen är det cirkus. Och då ska vi inte ens börja snacka om landningen, den kan vara en riktig upplevelse den också...

Ehh, ja just det, jag fiskar mest gädda på fluga, andra arter är mest tidsfördriv eller olyckshändelser.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

... eller då plockar man fram sin spinnutrustning. Jag har en polare som brukar göra så. Nackdelen är att det blir fler prylar att ta med sig ...

Du , S, kan det vara så att du har ett klass 7-8 spö med tillhörande rulle du vill sälja?

//T
              Helt rätt....bombarda kan också vara lösningen om man vill köra fluga i hård motvind..

Har ett Guideline LPXE 967-4 som jag ev kan tänka mig att sälja, vidare ett Fenwick Techna SW 906-3 med en Vision Koma rulle och en Vison Attack-lina som kan följa med.....och avslutningsvis en MHXklinga 907-4 om du skulle vilja bygga ett eget spö...

Bara att höra av dig om du är intresserad...

/S

Kommentera

hehe, jag misstänkte att du hade några prylars över ....

Bombarda är helt ok som ersättning till fluga, men jag tycker att den har inte samma förmåga att imitera havsöringens föda på samma sätt dock. Jag kanske överdriver en aning nu ....

//T

Kommentera

hehe, jag misstänkte att du hade några prylars över ....

Bombarda är helt ok som ersättning till fluga, men jag tycker att den har inte samma förmåga att imitera havsöringens föda på samma sätt dock. Jag kanske överdriver en aning nu ....

//T
                  Mmmm...

/S

Kommentera

/S
                    Det har du rätt i!
                    Flytring är definitivt en lösning vid blåsiga dagar.
                    Med lite vind så är det så mycke lättare o fiska med flytring, man behöver inte vända sig om o paddla vidare när man har fiskat av ett ställe. Blåser det är att bara o parera vinden, fiska av, driva lite med vinden, parera o lägga nya kast. Helt underbart med flytring när det blåser!

Kommentera

Fokus nu hamnar ju på lax.
                      Då man har småbarn så är ju enda fisket som man inte viker på laxfisket.
                      Då jag har fiske i en bra pool, bra vecka och bra boende så ger man inte upp det hur som helst.
                      Harr och öring har jag ju runt knuten så det tappar man ju inte bort även om man inte fiskar så många dagar/år längre.
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      136 visningar