Flugfiskeåret 2015 ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeåret 2015 !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskeåret 2015 !

Är det bara jag som haft ett riktigt pissigt år när det gäller flugfiske i år. Säsongen började visserligen bra med en jackpott i P&T pöl med 3 fina fiskar på kort tid. Samt mitt livs bästa harr fiske i slutet av sommaren.

Men annars har det vart som att piska flugan i döda sjöar, inte ens gäddorna har varit på hugget i år dom brukar inte vara speciellt svårflörtade när man kastat i julgranspyntet och sakta drar hem den
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Jag ser en trend här.
    Både jag och herr Ulvekrans har haft rätt seg säsong på både spinn och fluga.
    För egen del började det bra med dubbelt PB på öring andra turen... men sen var det mer eller mindre öken tills förra helgen när jag fick en riktigt fin regnbåge (fluga) och en åttakilosgädda (spinn).

Jag misstänker att det är fler som haft ett skitår.
    Vad skyller man på, El Niño? Fukushima?
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Samma har det varit i Björka dammen. Våren, fram till mitten av april var ok. Men sen våren och sommaren var ingen höjdare. Nu däremot verkar fisken på G igen enligt rapporter. Jag har ju självt inte fiskat sedan slutet av maj p.ga. av min slitna höft protes. Men har hållit mig informerad om läget. Min teori är att vädret har växlat allt för ofta ( det har ju i stort sett varit "varannan dags väder" sommartid i år. ) för att fisken och inte minst insekterna ska gilla det. Dagslände kläckningarna i år var ju rena skämtet t.ex.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2015-10-16, 10:20.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

några större kläckningar har man inte sett till i år mer eller mindre sporadiska kläckningar här och där av diverse arter men inga mass kläckningar av nån specifik art.

Men detta förklarar inte fisktomheten när man fiskat efter gädda......Men tror starkt på att vädret har spelat en gigatisk roll i det hela. Ingen värmerekord i år och solen har man fått leta efter.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tråkigt med segt fiske. ��

Personligen har jag haft ett riktigt fint flugfiskeår med grova fiskar i håven. Landade grova bågar på en av Sveriges större sjöar under försommaren med en topp på 70+cm som var likt en rysk ubåt i formen med rejäl paddel. Utrasen och hoppen var helt sjuka.
          Plockade en 76cm havsöring i våras och flertalet med 60+cm, landade en 2kg bruning på torrt och tappade min livs brunöring en en kylig sommarnatt på torrfluga... Var mellan 4-6kg. Det är sällan jag skriker när fiskar går loss men det skriket ekar nog än kvar i det området. Fått några fina harrar och rödingar också!
          Under laxfisket dök det upp en bonusgädda, mörk och grov, på strax under 10an.

Än är inte säsongen över och hoppas jag lyckas landa en Stockholmsöring över 5kg i skärgårn...��
          Senast ändrad av karki; 2015-10-16, 22:30.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Jag har haft ett riktigt uruselt flugfiskeår då jag knappt tagit mig ut och flugfiskat en enda gång.
            Vad gäller spinnfisket har jag tagit mig ut mer men inte haft någon vidare lycka förutom en gädda på ca 8kg.
            Tog iofs pb på öring men eftersom det var blygsamma 0.9kg så är det ju ändå inte så mkt att skryta med.

Det positiva är att den varma hösten gör att drömmen om stooooröringen fortfarande lever ngn vecka till (förhoppningsvis iaf)

Kommentera

Hmmmm

Har det varit en sommar?
              Jo i två och en halv vecka. Då målade jag huset...

Fast jag fick fem dagar i stöten med LD och grabbarna ex, kex och filikaka...

Och då var det sjukt bra fiske.
              Fast utöver den veckan så inget fiske...

Kommentera

Själv har jag inte gett flugspöna så mycket tid i år, men jag hade en riktigt bra dag i Gömmaren tidigare i höstas med ett gäng bågar.

Sen har jag på senaste tiden låtit ett flugspö fått följa med i båten på gäddjakt. Det har resulterat i ett gäng gäddor med två omkring 5,5 kg i topp - riktigt roligt med flugspö. Nu väntar jag bara på en bättre fisk...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                1 svar
                347 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Okoun
                av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                146 visningar