2016 Flugfiskerapporter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2016 Flugfiskerapporter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Mulet väder eller iaf. växlande molnighet är bäst. Blå himmel och full sol är inte så bra dag tid. Har sett fisken sluta att vaka så snart solen har tittat fram, för att börja att vaka igen när solen går i moln. Detta trots en hel del insekter på vatten ytan. Undrar om det inte har att göra med att de blir litet bländade och därför inte ser insekterna på och nära ytan?

Det är knepigt när man inte kan se och lura ut vad fisken äter för stunden trots vakande fisk? Men då är det oftast stigande Mygg puppor som står på menyn. Ett tips är att kolla om du ser liksom små regn droppe liknande rörelser på vatten ytan? Det är kläckande Myggor det. När fisken plockar sådana puppor som är hängande i ytfilmen eller straxt under, så kan det se ut som de tar flytande insekter. Ok. en del färdig kläckta Myggor åker ju ner på köpet de med.
    hmm ja det kan ju vara så att dom blir bländande av solen mycket möjligt, tack för tipset ska testa mygg puppa nästa gång.

på förmiddagen när det inte vakade så var dom uppe flera gånger och åt något som satt under näckros bladen, försökte plocka upp en näckros för att kolla vad dom åt men maskros bladen var för långt ut.

på eftermiddagen när dom började vaka så var det insekter på ytan som lixom sprang på ytan, det var inte skräddare utan dom var i en flugas storlek nästan ( kanske lite större) jag är urdåligt på alla insekts typer som finns tuvärr.
    Senast ändrad av Hampus.j; 2016-07-21, 10:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hampus.j Visa inlägg
      hmm ja det kan ju vara så att dom blir bländande av solen mycket möjligt, tack för tipset ska testa mygg puppa nästa gång.

på förmiddagen när det inte vakade så var dom uppe flera gånger och åt något som satt under näckros bladen, försökte plocka upp en näckros för att kolla vad dom åt men maskros bladen var för långt ut.

på eftermiddagen när dom började vaka så var det insekter på ytan som lixom sprang på ytan, det var inte skräddare utan dom var i en flugas storlek nästan ( kanske lite större) jag är urdåligt på alla insekts typer som finns tuvärr.
      Det är en bra approach att köra med en liten mörk puppa när fisken är på sitt kinkiga humör, så testa du. Se bara till att du tar in löslinan, så att du alltid har kontakt med puppan. Flytta på puppan behöver du knappast göra. Möjligen kan du knycka till litet med linan så att puppan liksom sprattlar till om det vakar precis i närheten?

Kan ha varit nymfer eller rent av Corixor = Dykar baggar som satt på undersidan av de bladen. Jag har sett fisk äta på undersidan av blad som ramlat ned i vattnet på hösten.

Misstänker att de "springande" insekterna var Nattsländor av någon sort? De åker ju som små motorbåtar på ytan och slår med de ännu sladdriga vingarna så fort de har krupit ur pupp skalet. Nattsländor, finns ju från "E12 storlek" ned till ungefär krok storlek 16 och i olika färg varianter från ljust beige - bruna till nästan brun - svarta kaffe färgade.

Namnet Nattslända, är litet missvisande eftersom den lika väl kan kläckas mitt på dagen om bara förutsättningarna är de rätta?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-07-21, 12:29.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Det är en bra approach att köra med en liten mörk puppa när fisken är på sitt kinkiga humör, så testa du. Se bara till att du tar in löslinan, så att du alltid har kontakt med puppan. Flytta på puppan behöver du knappast göra. Möjligen kan du knycka till litet med linan så att puppan liksom sprattlar till om det vakar precis i närheten?

Kan ha varit nymfer eller rent av Corixor = Dykar baggar som satt på undersidan av de bladen. Jag har sett fisk äta på undersidan av blad som ramlat ned i vattnet på hösten.

Misstänker att de "springande" insekterna var Nattsländor av någon sort? De åker ju som små motorbåtar på ytan och slår med de ännu sladdriga vingarna så fort de har krupit ur pupp skalet. Nattsländor, finns ju från "E12 storlek" ned till ungefär krok storlek 16 och i olika färg varianter från ljust beige - bruna till nästan brun - svarta kaffe färgade.

Namnet Nattslända, är litet missvisande eftersom den lika väl kan kläckas mitt på dagen om bara förutsättningarna är de rätta?
        Ska bara börja med att det börjar bli lite offtopic hoppas trådskaparen tycker det är okey.

tackar då ska jag testa puppa nästa gång fisket är som igår.

finns det flugor som ser ut som dykarbaggar ? och isåfall kastar man in dom i näckros rusket eller hur fiskar man när dom äter sånna ? :P.

hmm ja det skulle ha kunnat vara nattsländor för det du beskriver att dom åker som motorbåtar på ytan och slår med vingarna stämmer, ska kolla om jag har nattslända i asken så jag är förbered till nästa gång.

Kommentera

Varsågod.

Jodå, det finns ett antal olika bagge imitationer. Dykar baggen, har ju svart ryggsköld och gul- vit kropp. Ungefär storlek 12 - 14 i naturligt tillstånd.

Nattslända imitationer ska man alltid ha i asken liksom ett par Nattslända puppor.

Vatten baggar, låter man sjunka ned ett par dm sedan fiskas de ganska snabbt med några små knyckar. Och därefter ett par sekunders paus och så några knyckar till etc, etc. Fiskas i stort sett som vilken nymf som helst med andra ord.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2016-07-21, 20:02.

Kommentera

Grabben höll ut till 01.30 gick in i tältet för att se film. Jag frågade han: skall du inte fiska mer ? Han svarade: jag tog ju 2 st på nästan kilot, hur svårt kan de va!! Nu vill jag kolla film, hämta mig om du får fisk... hahaha

Vi fick till slut 8 st bågar varav vi satte tebax 3 som var för små
            Grabben är lycklig och det gör mig glad. En lyckad natt och en lyckad första gång för grabben som Aldrig gillat fiske innan. Men han är en naturbegåvning med flugspöt. Jag tappade hakan när han satte igång
            Grabben har en bra sving och kastar mycket långt för att kasta första gången...

Nu ser jag fram emot fler fiskestunder med Grabben åker väl på att inhandla ett flugspö oxå men den smällen tar jag sååå gärna
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
              Grabben höll ut till 01.30 gick in i tältet för att se film. Jag frågade han: skall du inte fiska mer ? Han svarade: jag tog ju 2 st på nästan kilot, hur svårt kan de va!! Nu vill jag kolla film, hämta mig om du får fisk... hahaha

Vi fick till slut 8 st bågar varav vi satte tebax 3 som var för små
              Grabben är lycklig och det gör mig glad. En lyckad natt och en lyckad första gång för grabben som Aldrig gillat fiske innan. Men han är en naturbegåvning med flugspöt. Jag tappade hakan när han satte igång
              Grabben har en bra sving och kastar mycket långt för att kasta första gången...

Nu ser jag fram emot fler fiskestunder med Grabben åker väl på att inhandla ett flugspö oxå men den smällen tar jag sååå gärna
              Grattis till en lyckad fisketur, och kul att grabben fick fisk:

gillar svaret du fick okså haha :P " jag tog ju 2 st på nästan kilot, hur svårt kan de va!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman
                Vacker Hökensåsbåge som jag tog på nymf vid flytringsfiske (Sydvattnet). Har för mig mest blivit gäddfluga denna säsong (grym säsong), men har nu under semestern hittils hunnit med två P&T pass i Hökensås. Båda passen har bjudit på riktigt bra sommarfiske
                Ursprungligen postat av Wadman
                Amerikanskt fet liten Landsjögädda. Tog henne i början av juni (på ett klass sju), så hon hade verkligen hunnit äta upp sig och på det mesta visades det sig. Hon harklade upp en liten and, när jag satte tillbaks henne
                Grattis till 2 st fin fina fiskar , bågen hade riktigt fint mönster.

Kommentera

En liten rapport från Gäddede Norra Jämtland
                  Kom upp i måndags kväll så det vart bara några kast i en liten bäck rätt nära campen. Tisdag och Onsdag vart tröga och fisken ville verkligen inte hugga jag provade allt i min arsenal och kunnande men utan fisk på kroken
                  Onsdag kväll tog jag mig en fin god Whiskey och funderade på vad som va fel. Hade ju provat allt. Kom fram till att vid spinnfiske var det kanske min flätlina fast att jag hade ca 120-130cm tafs på. Flugfisket kunde jag inte förstå då jag testat allt med 3 olika klasser på spö.
                  Torsdag morron åkte vi till affären. Jag köpte mig 300m Sufix Dura flex 0.30 (enda dom hade . )
                  Köpte några lokala flugor oxå som jag tyckte var lite för stora men tänkte, dom vet kanske vad dom snackar om i affären.
                  Hem och packa bilen och iväg.
                  Björvattnet med tillhörande småtjärn stod på listan över fiskevatten idag.
                  Och vilken dag det blev
                  Var som att allt vände, röding, öring och harr högg som aldrig förr
                  Tog med en av varje sort för tillagning på campen. Väl där började jag fundera igen.
                  Var det sakerna jag köpte eller var det något annat. Vi var ju på exakt samma vatten på Tisdagen och det gav Noll...
                  Jaja, roligt var det varje fall och idag skall vi åka över till Norge för lite flugfiske

Man blir varje fall lite fundersam.
                  Exakt samma ställe, exakt samma väder och temperatur ??!!
                  Det viktiga var att det släppte men funderingarna rullar runt i huvet på mig

Sketfiske på er alla
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tack för en mycket trevlig rapport!

Jo, sådant "varannan dags fiske" har man ju varit med om.

Kan kanske bero på att du kom dit dagen efter när något som liknade din fluga kläckte? Eller så var luft trycket det rätta och inte går dagens?

Sedan, har man ju del alltid närvarande lotteriet med att vara på rätt plats med rätt fluga och i rätt tid på dygnet också

Skitfiske på dig med.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-08-12, 09:33.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X