2016 Flugfiskerapporter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2016 Flugfiskerapporter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Synd att bågen inte var igång. Men det finns ju som sagt andra fiskar som inte har "Ädel fisk" stämpeln på sig som är nog så kul att försöka att lura.

Den flugan tycker jag mig känna igen.

Grattis till de fina Färnorna!
    Tackar!

Någonting var inte som det skulle vara. Platsen där jag fiskade kan jag som i min egen ficka när det gäller ståndplatser och liknande. Bågarna lyste som sagt oroväckande med sin frånvaro. Något kändes fel då de borde varit där. Insektslivet var inte heller vad det borde vara vid den här tidpunkten. När jag undersökte botten så var det ovanligt mycket slemmiga alger som täckte större delen av sträckan jag var på. Misstänker att detta kanske var boven. Fisken tyckte antagligen inte att det var så attraktivt att vara där, utan simmat vidare.

Kommentera

Då har du inte Specialflugan i din ask allså :-) en riktigt bra fluga att plocka fram när fisken inte vill hugga :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Trout bum Visa inlägg
        Tackar!

Någonting var inte som det skulle vara. Platsen där jag fiskade kan jag som i min egen ficka när det gäller ståndplatser och liknande. Bågarna lyste som sagt oroväckande med sin frånvaro. Något kändes fel då de borde varit där. Insektslivet var inte heller vad det borde vara vid den här tidpunkten. När jag undersökte botten så var det ovanligt mycket slemmiga alger som täckte större delen av sträckan jag var på. Misstänker att detta kanske var boven. Fisken tyckte antagligen inte att det var så attraktivt att vara där, utan simmat vidare.
        Hmm, litet ruskigt det. Försurning kan eventuellt vara boven? Då brukar sådana tråd alger dyka upp. Kanske du ska göra ett PH test på plats?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-06, 16:13.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20160504_014237.jpg
Views:	1
Size:	548,2 KB
ID:	1781493
          En större kantnål blev min #31 art på fluga här i Sverige. Jobbar mig sakta men säkert upp mot mitt mål på 50 svenska arter på fluga.
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Hur fånga du kantnål? Vi brukade "fånga" såna när vi simmade runt o snorklade när vi var små, dem fanns överallt... Men vad äter dem?
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Fick mina första för året torrfluga fångade bågar. 1.9 och 1.7 kg. På Roman Moser's, Baloon Caddis # 12 som jag har beskrivit i flugbindare sektionen. Tappade en dåligt krokad och skapligt stor firre också efter några sekunders fight innan 1,7 kilo firren klev på flugan på kvälls kanten. En hel del Nattsländor fladdrade runt under kvällen och satte fart på firrarna. Såg också årets 2 första E. Vulgator ( Sjösand slända ) tidigare på eftermiddagen.

Så nu är torrfluga säsongen igång på allvar. Yippieee!

Tyvärr litet oskarp bild. Men min gamla Nokia nalle med 3 megapixel kamera, är ingen modern Canon kamera direkt. Grejar inte dåligt ljus. Så jag fick efter behandla ljuset i Paintshop pro.

Senast ändrad av Jock Scott; 2016-05-07, 21:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Hur fånga du kantnål? Vi brukade "fånga" såna när vi simmade runt o snorklade när vi var små, dem fanns överallt... Men vad äter dem?
                Jag har tidigare sett mindre kantnålar som har försökt ta mitt lilla haröra när jag fiskat andra arter. Denna stötte jag på när jag var på piggvarsjakt och satte då på ett haröra #24. Den tog ganska omgående. Annars äter dom kräftdjur och fiskyngel.
                Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Skärblacka i söndags eftermiddag, blev tre små snipor (spinn), missade en på fluga, och två öringar landade (fluga).
                  Tappade en båge på runt 70 cm, det kändes inget vidare.
                  I övrigt jäkla fin dag, fick se utter, kungsfiskare och bäver.
                  Kläckningen är igång... av snok. He**vete vad orm det var längs ån.
                  Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Inte lika ovanlig art denna gången, men väldigt fin ändå. Här har ni en av bäckrödingarna jag tog igår, denna var ca 20 cm. Såg även fisk på 1+ i den lilla bäcken jag var, lyckades aldrig komma i närheten av dom med flugan dock.

Click image for larger version

Name:	20160519_150514.jpg
Views:	1
Size:	1,10 MB
ID:	1781593

Kommentera

Hade ett dröm, torrfluge fiske i kväll! Det vakade mycket och fisken var inte svår trugad. Fick en på nära 2 kilo och en litet senare på 1.4 kg. Sedan, för att det var en så fin fiske kväll, så halade jag fram ett svart och grå monster till puppa = #10 och bröt av kroken på den. Den fick hänga i ytfilmen och fiska. Och visst! Jag hade fisk som var på den med.

Vi 4 st flugfiskare som var där fick alla full pott på torrisarna. En kille drog en 3 kilo båge på en mörk dagslända.

En grym kväll för en flugfiskare helt enkelt! Synd att det är tämligen sällan man får uppleva det här under en säsong. Men å andra sidan så kan man ta med sig minnet av den och suga på det under de kalla vinter månaderna.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2016-06-08, 22:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      157 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X