Att börja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att börja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tränat en halvtimme till med blodiga upprivna händer som resultat.
    Verkar vara en farlig sport, får hoppas att det inte blir infekterat eller något.
    Antar att jag får nöta på, ser ingenting så här sent, men imorgon får det blir mera!

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
      Tränat en halvtimme till med blodiga upprivna händer som resultat.
      Verkar vara en farlig sport, får hoppas att det inte blir infekterat eller något.
      Antar att jag får nöta på, ser ingenting så här sent, men imorgon får det blir mera!
      Blodiga? Ursäkta, det var väl flugfiske vi pratade om här..?

Skämt åsido, en tänkvärd sak är, att trots att du ska hålla handleden rak, behöver du inte blåhålla i spöet. Ingen rycker det ur handen på dig.

Håll handen med flatan uppåt, lägg handtaget i handen och slut sedan händerna löst runt det. Stabilisera med pekfingret vid behov. Voilá, där har du det. Kom ihåg att det inte är en kraftsport, allt som behövs är lite timing.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Har nog ingen tillgång till FlyFisherman.
        Hmm... Efter några timmars kastning har jag börjat fått blåsor och värk i fingrar och hand.
        Ska man hålla på något speciellt sätt?
        Hmm...
        Ska testa låsa handleden något mer.
        Det finns många olika kaststilar inom flugfisket, men mekaniken är densamma.
        Varför det sägs att handleden ska vara "stelopererad" är för att det ska bli lättare att göra avvägda rörelser, samt att stoppen fram& bak ska bli distinkta. Det är stoppen som gör att du laddar ur spöet, och en linbåge bildas.
        Träna först genom att bara använda underdelen på spöet och gå från 10-14 där du tänker stoppen samtidigt som du genomför dom. en bra soffträning framför TV:n ( Tanten eller polarna dumförklarar dig säkert, men what the heck! )
        För att så långt som möjligt försöka få bort handledsviftningen, greppar du spöets handtag genom att hälsa på spöet...tummen och pekfingret på var sin sida snett upp från handtagets horisontallinje räknat, och de andra fingrarna sluts om handtagets "mage"... ( pust..det här är fasen inte lätt att beskriva med ord! )
        Det är i alla fall en början...

Kommentera

Fly Fishermans kasthäfte kan fås antingen ifrån butiken eller ibland ifrån nån annan återförsäljare av deras flugspöserier.

I övrigt kan jag säga att det knappast är nödvändigt att börja öva på gräsmattan. Funkar utmärkt att börja vid vattnet om det fortfarande finns lite utrymme bakåt för överhandskastet.
          Det lättaste är att ha nån bekant som kan hjälpa till med tekniken osv.

Får du mkt pisksnärtar låter det som du haft öfr snabba rörelser vilket gjort att tagit i för mkt, stoppat för sent utan att låta linan sträcka ut innan du för fram/bak spöet igen.

Du kan ju även gå till butiken du köpte grejerna i och be dem ge några snabbtips/visa upp och kolla av hur du kastar och komma med tips. Det brukar kunna finnas personal i butikerna som gärna hjälper till med en snabbintroduktion.

Kommentera

Har ägnat 8 timmar av dagen till att träna lite i en liten älv, med riktig fluga.
            Fick faktiskt några missade hugg av vad jag tror var öring.
            Går mycket bättre nu med tipsen ni ger.
            trutta:
            Hehe, det där bara måste jag pröva.

Kommentera

Hmm...
              Undrar över en sak.
              Om jag istället för att låta linan dra iväg kl. 10:00 släpper kl. 09:00 glider den mycket bättre och jag kastar längre och lättare, osv.
              Varför bör man stoppa tidigare och vad finns det för nackdelar med att inte göra detta?

Kommentera

Hmm...
                Undrar över en sak.
                Om jag istället för att låta linan dra iväg kl. 10:00 släpper kl. 09:00 glider den mycket bättre och jag kastar längre och lättare, osv.
                Varför bör man stoppa tidigare och vad finns det för nackdelar med att inte göra detta?
                Då du skjuter linan, dvs "kastar" ut flugan på vattnet, underlättar det givetvis att sänka spötoppen eftersom friktionen minskar. 10-14 är enkla tumregler under luftkastandet för att hålla linan i luften utan att flugan slår i marken eller vattnet.
                [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Aha, på så sätt ger det ju en fördel iom. att man håller linan högre i luften.

Kommentera

Ja det är på sista utlägget du kan sänka spötoppen och låta linan glida. (antar jag)
                    /Lazinko

Kommentera

Sänker du spötoppen vid utkastet, får du en lägre linhastighet, pga att frontytan på linan blir större, samt att du kommer längre ner mot backen vliket gör att du även där får en kortare "bantid" på fluglinan....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X