Att börja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att börja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okej då, trutta.

Kan någon beskriva vad en DT-lina är?
    WF vet jag är weight forward, är det när linan är tjockast längst fram?
    Har hört att det ska var lättast att kasta med.
    Min lina är smalare längst fram. Är det DT?
    Finns det andra sorter?

Kommentera

Ett bra sett att holla spöt i rätt vinkel är om du trycker ner "butten" (alltså den lilla delen bakom rullen ) i jackärmen,då får du ett stadigt grepp och blir inte så lätt trött i handleden, titta gärna på spötoppen så att verkligen använder 10 och 14 tekniken och följ med med ögonen efter linan så att den sträcker sig innan du gör tillbaka svingen, på detta sett kommer du med all säkerhet att inte snärta tafsen i gräset.sen är det bara att öva så det sitter i ryggraden , och en annan sak, försök alldrig att kasta längre än du tror att du kan,det blir bara fel då, längden kommer med färdigheten

Kommentera

Här kan du se några taperingar!
        Cortland
        C&R ???
        Det gäller väl bara dom som får något och använder krokar utan hulling?

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
          Okej då, trutta.

Kan någon beskriva vad en DT-lina är?
          WF vet jag är weight forward, är det när linan är tjockast längst fram?
          Har hört att det ska var lättast att kasta med.
          Min lina är smalare längst fram. Är det DT?
          Finns det andra sorter?
          DT = Dubbel taperad lina. en spets i var ända av linan och en jämntjock kropp..
          Fördelar: den är vändbar, presenterar mjukt och fint, samt att mendning och linstyrning är betydligt bättre än på en WF..
          Nackdelar: Kortare kastlängder, skjuter mindre pga en högre resistans orsakat av den relativt grova linan...
          Nåt åt det hållet..

Kommentera

Gå en kurs!

Det lönar sig! Även den mest rutinerade flugfiskaren gör oftast små fel som en duktig kursledare kan rätta till!

Kommentera

Ursprungligen postat av ZanderMan
              Det lönar sig! Även den mest rutinerade flugfiskaren gör oftast små fel som en duktig kursledare kan rätta till!
              Det absolut bästa är ju egentligen att gå en kurs direkt när man börjar flugfiska. Kan vara svårt att korrigera felaktig teknik när man kört med den i en längre tid.

Kommentera

Jag gick kurs!

Jag hade aldrig flugfiskat (knappt fiskat alls faktiskt) och det var väldigt bra att börja med en kurs. Jag hade aldrig lärt mig så mycket på så kort tid bara genom att öva själv. Kursledarna hade flera bra tips som det där med spö-änden i jackärmen. Mitt största problem nu är att stoppa tillräckligt länge bakåt. Kasten blir inte direkt långa heller ... men det tar sig väl med lite övning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anna
                  Jag hade aldrig flugfiskat (knappt fiskat alls faktiskt) och det var väldigt bra att börja med en kurs. Jag hade aldrig lärt mig så mycket på så kort tid bara genom att öva själv. Kursledarna hade flera bra tips som det där med spö-änden i jackärmen. Mitt största problem nu är att stoppa tillräckligt länge bakåt. Kasten blir inte direkt långa heller ... men det tar sig väl med lite övning.
                  Absolut, övning ger ju som bekant färdighet.

Men låt inte övandet ta överhanden. Åk ut till ett vatten och lek med spö och lina. Prova, pyssla och vifta. Det är vid ett vatten man lär sig fiska.

Och framför allt, det är inte alltid de längsta kasten som fångar flest fiskar. Det handlar bara om att lägga ut flugan vid rätt tillfälle...

Välkommen hit föresten och lycka till med flugfiskandet.
                  [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost
                    Absolut, övning ger ju som bekant färdighet.

Men låt inte övandet ta överhanden. Åk ut till ett vatten och lek med spö och lina. Prova, pyssla och vifta. Det är vid ett vatten man lär sig fiska.

Och framför allt, det är inte alltid de längsta kasten som fångar flest fiskar. Det handlar bara om att lägga ut flugan vid rätt tillfälle...

Välkommen hit föresten och lycka till med flugfiskandet.
                    Nja se... Jag anser att du har ganska fel i ditt påstående..
                    Så fort du åker till ett vatten där det finns fisk, har du omedvetet satt själva fisket i första hand, och det slutar sällan lyckligt...
                    som NYBÖRJARE ( då menar jag nybörjare) Bör du hålla dig på gräsmattan tills att du någorlunda behärskar att kasta med fluga... Det kommer anars att resultera i att du fastnar i nåt h-vete bakom dig, eller i en polare, eller nåt annat....
                    ska du hålla på vid ett vatten som nybörjare, bör du bara ha en garntuss på tafsen, så du inte får några "dumma ideér" ...

Jag är utbildad instruktör, och har under många år hållit flertalet kurser, så jag vet ungefär vad jag talar om....

när du som nybörjre har en någrlunda koll kan du givetvis åka ut till vattnet...

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen
                      Nja se... Jag anser att du har ganska fel i ditt påstående..
                      Så fort du åker till ett vatten där det finns fisk, har du omedvetet satt själva fisket i första hand, och det slutar sällan lyckligt...
                      som NYBÖRJARE ( då menar jag nybörjare) Bör du hålla dig på gräsmattan tills att du någorlunda behärskar att kasta med fluga... Det kommer anars att resultera i att du fastnar i nåt h-vete bakom dig, eller i en polare, eller nåt annat....
                      ska du hålla på vid ett vatten som nybörjare, bör du bara ha en garntuss på tafsen, så du inte får några "dumma ideér" ...

Jag är utbildad instruktör, och har under många år hållit flertalet kurser, så jag vet ungefär vad jag talar om....

när du som nybörjre har en någrlunda koll kan du givetvis åka ut till vattnet...
                      Mja...det var ungefär i det läget jag föreställde mig en blivande flugfiskare. Att man står på en gräsmatta efter att ha gått en kurs, får utan större problem ut 10-12 meter lina som landar någorlunda fint framför sig, utan att ha snärtat sönder allt bakom.

Då kan det vara läge att ta sig till ett vatten för att upptäcka att det faktiskt inte är en myt, utan det faktiskt finns en liten buske bakom som flugan alltid fastnar i just innan utkastet. För att prova det där rollkastet som kursledaren visade som hastigast och som kommer i nästa kurs.

Jag respekterar djupt dina kunskaper som instruktör, men mitt tänk är väl inte helt fel?
                      Senast ändrad av ghost; 2006-06-03, 20:50. Anledning: felstavning
                      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      156 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X