Att börja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att börja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ghost
    Mja...det var ungefär i det läget jag föreställde mig en blivande flugfiskare. Att man står på en gräsmatta efter att ha gått en kurs, får utan större problem ut 10-12 meter lina som landar någorlunda fint framför sig, utan att ha snärtat sönder allt bakom.

Då kan det vara läge att ta sig till ett vatten för att upptäcka att det faktiskt inte är en myt, utan det faktiskt finns en liten buske bakom som flugan alltid fastnar i just innan utkastet. För att prova det där rollkastet som kursledaren visade som hastigast och som kommer i nästa kurs.

Jag respekterar djupt dina kunskaper som instruktör, men mitt tänk är väl inte helt fel?
    Jag respekterar din åsikt...
    Allt är också relativt...
    Jag har jobbat som instruktör, fiskeguide, lärare osv... Varför jag opponerar mig lite mot ditt sätt att se saker och ting, är att jag dessvärre sett alltför många flugfiskeutrustningar blivit dumpad i ett mörkt hörn på den djupaste garderoben, och det har nästan undantagslöst varit en fråga om att eleven åkt till ett vatten för tidigt...
    Därav min invändning..

Men Det finns givetvis andra historier också, och det är glädjande!
    Jag föreslår alltid att du ska ha med dig en duktig flugfiskare/instruktör dom första gångerna du är ute och fiskar skarpt....
    Det ger bra mycket mer än att fastna i träden bakom dig..
    Mvh ricard

Kommentera

Ursprungligen postat av truttakungen
      Jag respekterar din åsikt...
      Allt är också relativt...
      Jag har jobbat som instruktör, fiskeguide, lärare osv... Varför jag opponerar mig lite mot ditt sätt att se saker och ting, är att jag dessvärre sett alltför många flugfiskeutrustningar blivit dumpad i ett mörkt hörn på den djupaste garderoben, och det har nästan undantagslöst varit en fråga om att eleven åkt till ett vatten för tidigt...
      Därav min invändning..

Men Det finns givetvis andra historier också, och det är glädjande!
      Jag föreslår alltid att du ska ha med dig en duktig flugfiskare/instruktör dom första gångerna du är ute och fiskar skarpt....
      Det ger bra mycket mer än att fastna i träden bakom dig..
      Mvh ricard
      Som man säger, myntet har två sidor. Det är kul att även få se den andra sidan av det då och då, det är så man lär sig saker.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Ursprungligen postat av ghost
        Som man säger, myntet har två sidor. Det är kul att även få se den andra sidan av det då och då, det är så man lär sig saker.
        Instämmer fullt..

Kommentera

Ett tips som tod ett tag innan jag fick in stilen i flugfiske var att jag var för snabb att trcka spöoet fram och tillbaka, det sitter väll i ifrån spinnfisket kan jag tänka mig..Men se till att hålla spöet stilla tills du känner draget i linan, även kallat att spöet laddar upp sig innan du trycker det bestämt framåt..Och "doppa" inte spöet för mkt i framkastet.(en annan sak vi spinnfiskare automatiskt gör)
          Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Som dom flesta sagt, övning ger färdighet.Nog rätt bra att lära sig riktiga grunder direkt. Har flugat lite smått i några år men lyckas fortfarande få flugan att kroka linan vid utlägget. Jag vet vad jag gör fel men iom. att jag är självlärd så måste jag avvänja mig mina "grunder" vilket är svårare än vad det låter!
            Skitfiske på er!

Kommentera

Ett tips

En sak som jag märkte tod lite tid att öva bort som spinfiskare var mothugget. Som spinfiskare gör man ju i bland rätt hårda mothugg, inget jag rekommenderar till lättare flugutrustning, bara "lyft" spöet märkte jag är en metod som ger mindre tappade.
              Ha det så kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av Atraxz
                Som dom flesta sagt, övning ger färdighet.Nog rätt bra att lära sig riktiga grunder direkt. Har flugat lite smått i några år men lyckas fortfarande få flugan att kroka linan vid utlägget. Jag vet vad jag gör fel men iom. att jag är självlärd så måste jag avvänja mig mina "grunder" vilket är svårare än vad det låter!
                En klassiker..
                Det du gör fel, är att du startar spöets rörelse framåt med full fart...
                testa att accelerera rörelsen i stället, så ska du se att du slipper "tailing loop"

Kommentera

Ursprungligen postat av Borrul
                  Okej då, trutta.

Kan någon beskriva vad en DT-lina är?
                  WF vet jag är weight forward, är det när linan är tjockast längst fram?
                  Har hört att det ska var lättast att kasta med.
                  Min lina är smalare längst fram. Är det DT?
                  Finns det andra sorter?
                  Förmodligen har du ingen DT, alla nybörjarset är i regel försedda med vanlig WF lina.. På en en WF lina är den tjockare delen fram precis som du skriver med den smalnar faktiskt av efter "klumpen" och blir smal igen i spetsen.. om du skall jämföra tjocklek så får du kolla nån meter in på linan respektive skarven mot backingen.. eller så har du satt WF linan åt fel håll

En bra sak att ha koll när man tränan flugkast är linhanden.. du behöver inte idka dubbeldrag än men se ändå till att linhanden hela tiden har kontroll på linan så spöt får jobba med en lina utan slack..

lycka till!
                  Det finns lättare sätt att fånga fisk - men det är inget för mig..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                  0 svar
                  156 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jimmykay  
                  Arbetar...
                  X