Väldigt dött här i flugfiskesektionen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väldigt dött här i flugfiskesektionen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

" Hej Göran! Flugfiske delen så är du värdefull. Mina val var efter all mailkontakt med dig. Du svarade alltid även om jag själv tyckte att jag svamlade mycket. Tack! /Ingemar"

Hej igen Ingemar. Tack så mycket!
    Nä, svamlade gjorde du definitivt inte.

Om det är någon som svamlar här? Så är det underteknad som har monopol på det.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-11-26, 18:46.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Men om du vill kunde du skriva en tråd om de bästa flugorna för rb vår, sommar och höst och hur man fiskar dem! Jag hade haft nytta av det iaf, har mycket att lära om regnbågsfisket...är kanske inte ensam om det...
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ok. här är mina Regnbåge favoriter för hela säsongen:

Vår:

Booby: Gul, röd och svart. I vissa vatten, är den vita och den orange också ett alternativ.

Zonker: Samma färger som Boobyn.

Fritz cat whisker.: Den gula och den rosa har jag alltid gillat. Dog Nobler, är ett alternativ till Fritzen.

Gul Marabou Muddler.

Montana nymfen med gult eller grönt bröst. I synnerhet Hökensås Montanan med sin fluffiga marabou stjärt då.

Black Martinez är ett fint alternativ till Montana nymfen.

Masken, och i synnerhet den tre färgade varianten då. Självt, fiskar jag inte så mycket med den därför att den är litet otrevlig att kasta med, i synnerhet när den har blivit våt. Men den är ju väldigt giftig med sin slingrande gång i vattnet.

Mickey Finn . Den är ju riktig klassiker för det tidiga vår och det sena höst fisket.

Sen vår, sommar och tidig höst flugor:

Fjädermygga typ Griffiths Gnat #16. Och Fjädermygg puppa i samma storlek. Fjädermygg, kommer igång tidigt på året och håller på att kläckas lågt in på hösten.

Vulgata och Danica imitation + en imitation av dessa stora Dagsländors nymfer när de kläcks, är ett måste i asken den här årstiden. Kläckning = Brukar vara från mitten av april - juni beroende på var i landet du bor? # 12 brukar vara en bra storlek till de här imitationerna.

Någon svart torris i storlek 14. Och en helt svart nymf i samma storlek. En utmärkt siluett fluga när ljuset är lägre. Och imiterar i stort sett alla svarta flygfän och nymfer man kan tänka sig.

Black and Peacock Spider # 14. fiskas långsamt med små knyckar.

E 12, eller Streaking Caddis är ju givna Nattslända imitationer. Super puppan i beige och brunt är inte dum heller emellanåt. Man kan komplettera Nattslända sortimentet med en svart eller mörkt brun imitation i storlek 14 som imiterar den mindre och svart- bruna Bäcknattsländan om den finns vid ditt vatten?

Nattslände puppa #12

Husmask = Nattsländans larv # 10. Fiskas sakta vid botten. Peeping Caddis, är en utmärkt imitation av Husmasken.

Haröra nymfen, är ju också given i asken. Storlek 12 och 14 då. Både med och utan guld skalle.

Flickslända nymf # 12 eller # 14. Kallas för Damsel nymph på Engelska. Står högt på bågens och Brun öringens matsedel.
        Denna nymf är vår enda frisimmande nymf. Slingrar sig fram när den simmar. Du kan fiska den ganska så snabbt med 15 - 20 cm långa knyckar. Märkligt nog är fisken väldigt litet intresserad av den färdiga himmels blå Flicksländan.
        .
        Torr myra svart eller röd - brun #14.

Geting # 12. Då i synnerhet för augusti - september fisket.

En streamer / lure som funkar fint när det är gryning, skymning eller grå väder är en svart Wooly Bugger. Storlek 8 brukar vara all around för denna fluga. Muddler Minnow, kan vara intressant att fiska med ibland. Både vid ytan och längre ned i alla väder och tider på dygnet. Fiskar du den i ytan så att den plogar, så kan det ibland smälla till ordentligt.

Höst / sen höst:

Samma som de flugor jag listade för vår fisket.

Streamers, kan man i fråga om storlek hålla sig till # 8 och #10. Det är mycket sällan man behöver större eller mindre än så, med undantag för Masken, som består av 2 st sammanlänkade streamer krokar.

Skitfiske på er!

Edit. Vill lägga till att vid sjunk lina fisket senhöst och tidig vår. Så räcker det med en meter - en och en halv meter rak bit 0.18 eller 0.20 som tafs. När man fiskar dessa årstider, så ska flugan fiskas långsamt. Fisken är litet köldstel och slösar inte bort energi på klapp jakter efter byten i allmänhet.

Ju mindre torrfluga eller nymf du har på tafsen? Ju saktare ska den fiskas som tumregel. En storlek 16 eller 18 sådan torr fluga står du i stort sett och metar med. Och bara tar in löslina efter hand så att du har kontakt med flugan.

Annars, flyttar man ju torrflugan sakta 10 - 15 cm i taget med en paus på 10- 15 sekunder ca mellan förflyttningarna. Nattsländor, flyttar man dock litet snabbare och oftare.

Nymfer från storlek 10 och nedåt, fiskar man oftast med 5 - 6 små knyckar med en kort paus mellan serierna så att imitationen får sjunka ned litet igen. Stora nymfer som Montanan och Black Martinez t.ex. fiskas som man normalt fiskar med streamers = Halvmeter långa drag.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2016-11-27, 12:29.

Kommentera

Man tackar och bugar!
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

You're very welcome sir.

Kommentera

Jag kan rekommendera en fluga som inte har något namn än
              Men Jock Scott vet exakt hur men binder den
              Och den funkar på Regnbåge året runt, bara det är isfritt
              Måste fan komma på ett bra namn på den
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Den flugan Classe snackar om är bunden på streamer krok 8.
                Stjärt: Grön Marabou.
                Kropp: Grön chenille
                Kropps hackle: Grizzly virat i en spiral längs kroppen.
                Huvud. Metall skalle som man ritar dit 2 st små, svarta ögon på.

Klart!

Green Monster kanske är ett namn?
                Senast ändrad av Jock Scott; 2016-11-27, 21:54.

Kommentera

Ja, Green Monster låter skitbra
                  Den funkar ju på många fiskar. Jag tog ju PB på Gädda i våras/somras. 7980g vägde den in på. Trodde jag fastnat i en stock då jag tyngt ner flugan lite för att komma ner på botten
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag införskaffade nyligen ett gäddset, ett vision Big mama med en vision tank, och en intermediat lina och en bunt tubflugor. Då isen lagt sig på samtliga sjöar och kustvikar jag brukar fiska, så fick jag lägga fokus till en av åarna som rinner i närheten. Vädret var omväxlande med sol bakom dis och moln mixat med snöfall.

Jag fiskade ngn timma och hade vad jag tror tre stycken kontakter ( pet ) men ingen av dessa ville behaga att fastna. Jag gick nedströms till ett lite djupare parti. Öppnar boxen med flugor och väljer omsorgsfullt ut en olivgrön variant som skall efterlikna en abborre ( oväntat då jag aldrig gillat "färgen" abborre när jag spinnfiskat ) Hitta en plats mellan två träd, kramgoa tallar, drog ut lina och re-strippa den ner i linkorgen. La ut 15-17 meter... lät det sjunka 4-5 sek. två snabba korta strip... två sekunder paus en strip och sen..... BAAAAM *höll på att skita på mig* stripstrikea den och sen drog den en 20-25 m lina men sen var det rätt lugnt.... gälgrepp några snabba bilder och en puss sen fick den gå tillbaka utan varken längd el vikt tagen.

Men varken vikt eller längd spelar ngn roll. Det var första gäddan på femton år, första gäddan på anpassade prylar ( inte ett klass fem med en egenklippt klump och flashflugor )

och jag är för alltid fast igen, bjuder på en bild på den sjuhundratandademadamen

mvh Rasmus

Click image for larger version

Name:	IMG_8154.jpg
Views:	1
Size:	973,4 KB
ID:	1783270

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                      Ja, Green Monster låter skitbra
                      Den funkar ju på många fiskar. Jag tog ju PB på Gädda i våras/somras. 7980g vägde den in på. Trodde jag fastnat i en stock då jag tyngt ner flugan lite för att komma ner på botten
                      En riktig all around fluga det där verkar det. Sådana finns det inte många av minsann.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                      1 svar
                      338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Okoun
                      av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      134 visningar