Sorgligt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sorgligt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Håller med Bärj också Jock med flera men ingen kommer att göra det intressant åt oss. Bara vi kan göra det läsvärt eller diskussionsbart om vi lägger bra frågor/ämnen och håller oss borta från att trycka ner varandra. SjälvKlart tycker jag som öringfiskare att det är för mycket runt gädda men om folk gillar det så är det bara upp till mig o likasinnade att göra våra röster hörda. Kan uppskatta enkla rapporter om fiske inte så mycket för alla teknikaliteter och detaljer.
    Va ute en sväng idag fick 3 fina skrubbor på räka och några slösläng med spinn gav 2 sej som va runt 30 cm.
    Har fått Feeling för ett dyrt Sportex 11 fot - risk för inköp.
    Peter b

    Kommentera


    • #22
      Det ligger mycket i vad Peter B säger. Alla vi här som skriver är de som gör FS till vad det är. Jag skrev ngt om den saken för något år sedan. Som jag minns de så var det, är det, iaf för mig så att jag sällan skriver om fisketurer eller tekniker.

      Fiskar inte så ofta som jag skulle vilja göra och när jag gör det är det sällan något att "skriva hem om" varken resultatmässigt eller händelsemässigt i övrigt. Att kunna skriva om fiske på ett intressant och läsvärt sätt är inte heller alla förunnat även om jag själv uppskattar det, gott skrivande är en konst!

      Jag hamnar lätt i "material" i vid bemärkelse... Om spön, rullar, båtar kläder och allt ikring - blir nog lätt så när fiskelyckan inte är den önskvärda? Jag tycker dock material är intressant även om det i stort spelar mindre roll för fiskelyckan än vi vill tro... Timmar på vattnet och rätt ställen är långt viktigare än resten om ni frågar mig.

      Får nog inte större eller fler gäddor nu med en större båt eller fler spön men det är trevligt och jag trivs bättre så, med åldern blir man också mer bekväm i alla fall jag.

      Måste få berätta en fin anekdot dock! Tidigare idag (!) fick jag ett sms från en ung kille.
      Han berättade att jag under semestern sommaren 2017 tog med honom och hans bror vid "stugbyn" jag bodde, på trollingfiske en eftermiddag/kväll i min Amerikabåt.

      Vi hade väldigt trevligt och viss fiskelycka och han sa att den fisketuren verkligen väckte hans fiskeintresse och därför, sa han, läser han idag på Sportfiskeakademien i Forshaga!

      ​​​​​​​Sånt värmer, blir så glad och rörd att min lilla inbjudan hade den effekten! Det fick mig också att tänka på oss lite äldre, (hrm) ofta ensamma i en båt, - ta med en grabb eller tjej i båten, det blir roligare så, delad fiskeglädje är faktiskt dubbel och de unga kanske tar fisket vidare till glädje både för egen del, för framtiden och kanske även för FS...
      ​​

      Kommentera


      • #23
        På metefronten är det också dött.

        På senare tid snackas det mest rullar och spön till spinnfiske.

        Visst har Facebooks grupper bidragit till att Fiskesnack krympt en aning. Personligen tycker jag att FB är uselt som diskussionsforum - ingen möjlighet att enkelt citera, ibland svårt att se vem som svarat på vad m.m.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          På metefronten är det också dött.

          På senare tid snackas det mest rullar och spön till spinnfiske.

          Visst har Facebooks grupper bidragit till att Fiskesnack krympt en aning. Personligen tycker jag att FB är uselt som diskussionsforum - ingen möjlighet att enkelt citera, ibland svårt att se vem som svarat på vad m.m.
          Håller med dig. Och sedan så har vi ju detta med de som ska börja att flugfiska eller som är än så länge är rätt gröna på det och vill veta mer. Vart vänder man sig troligen då i första rummet? Jo till fiske forum.
          Och med förlov sagt, detta forum är absolut det på nätet där man har den trevligaste tonen och de mest hjälpsamma medlemmarna över lag. Så låt oss kämpa för att behålla statusen av ett livaktigt Fiskesnack!
          Senast ändrad av Jock Scott; 2018-11-11, 09:17.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #25
            Vi får ju inte glömma att just gäddfisket, spinnfiske efter gädda dom senaste åren fullkomligt exploderat. Abborrfisket också, men framförallt gäddfisket. Så att det är överrepresenterat på fiskesnack är ju inte konstigt. Däremot kan jag tycka att det är tråkigt (trots att jag till 95% spinner gädda) att lika andra tekniker och arter kommer helt i skymundan. Jag läser gärna om allt typ av fiske, läsa o lära.

            Ni som metar, flugfiskar, specimen får gärna bli mer aktiva för min del alla fall.

            Kommentera


            • #26
              inte utan att man saknar allt å alla legendariska diskussioner från slutet på 00-talet...sitter ofta å är nostalgisk å läser trådar mellan 2005 å framåt 2013 ..kul med alla Profiler som var aktiv förr...vad hände? kom livet emellan..tröttnade man?...det var bättre förr när man sökte all info å ider här!

              Kommentera


              • #27
                ……………….Fina synpunkter från er. Anteman - jag måste inte ha ett svulstigt reportage om en massa stora fiskar - precis det du skrev om killen du tog dig an gav mig good feeling. Det måste inte tävlas om kilo,bilder o längd på fisk. Det " lilla " har sin betydelse ibland mer.
                Många längtar efter fiskestunden men tiden räcker inte till när man är mitt i livet : familj, karriär ,aktiviteter egen tid kan bli sist på listan. Jag tror att vi som alibi skaffar oss prylar för att komma så nära fisket som möjligt , det får ibland ersätta själva turen. Då blir det också naturligt att prata om dessa eftersom vi inte hann ut. Om det handlar om att flytta båtar för att fiska så blir projektet så mycket mer än ex för mig som , måste i och för sig ta bilen , men sen har jag allt i fiskevästen och ett back-up spö i bilen. Förr släpade jag runt på en stor rygga men då skall jag gå tillbaka om hämta den när jag vandrat runt - missar värdefull fisketid , hum ..
                För mig får ni gärna skicka nollrapporter eller smått det ger ofta en sorts info som är kul - så får jag alla goa undanflykter , kanske nån ny som jag inte kunde. Hade funderingar på en tur i em men lite väl fuktigt från ovan.
                Får va stolt farbror i stället när brollans grabb ska spöa Finland i hockey fram mot em.
                Ett stort Grattis till alla fiskefarsor
                Peter b

                Kommentera


                • #28
                  Bra sagt Peter B!

                  Nej, man behöver ju inte skriva en hel roman precis. Och alla här har väl fiske upplevelser att dela med sig av i stort och smått. Och som Peter B. sade, berättelsen behöver inte nödvändigtvis handla om monster fiskar. Berättelsen om den där 1.5 kilos fisken som man fick kämpa för att lura på är lika intressant att läsa om liksom allt runt omkring.....Själva natur upplevelsen t.ex.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Jönsen Visa inlägg
                    inte utan att man saknar allt å alla legendariska diskussioner från slutet på 00-talet...sitter ofta å är nostalgisk å läser trådar mellan 2005 å framåt 2013 ..kul med alla Profiler som var aktiv förr...vad hände? kom livet emellan..tröttnade man?...det var bättre förr när man sökte all info å ider här!
                    Tror det som hände var att smartphone kom till världen, på gott och ont.

                    som forum att diskutera tycker jag klart att detta formatet är det bästa, men tyvärr så är det lättare och snabbare tillgång till en app på mobilen likt FB, kanske skulle man titta på en mobilapp FISKESNACK, då kanske det skulle tilltala fler som nyttjar dagens mediautvecklingen.

                    Men helt klart var tiden pre2007 roligare när det enda alternativet var att sätta sej framför den fyrkantiga dumburken å detta var nästan den enda plattformen.

                    Kommentera


                    • #30
                      Finns flera faktorer. En som jag vet gjort att många kunniga tröttnat är att när frågan om någon produkt kommer som den gör hela tiden. Och negativa aspekter framförs då . Blir frågeställaren irriterad och till slut kommer det fram att han redan köpt rullen. Det enda svar många vill ha är en bekräftelse på att det är "världens" bästa man köpt.
                      folk tröttnar på att svara när man ändå inte vill ha ett ärligt svar.
                      sen en stor fördel med Facebook grupperna är att du kan visa upp något som ger massa likes eller skriva något som du aldrig behöver stå till svars för. Det kommer snabbt så långt ner i flödet att ingen hittar det mer.
                      på fiskesnack kan ju ibland flera år gamla trådar väckas till liv igen. Kan säkert skrämma många som vet att de inte alltid har torrt på fötterna men gärna vill synas och höras..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                      7 svar
                      668 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                      3 svar
                      226 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Niklar
                      av Niklar
                       
                      Arbetar...
                      X