Flugor topp 4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor topp 4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Flugor topp 4

    Skaka lite liv i flugfiskedelen.
    Vad är er topp 4 när det gäller flugor?
    Jag kan ju börja.

    1. March brown
    2. Haröra med skalle
    3. Wolly bugger
    4. Klinkhammer

  • #2
    Antar du tänker enhands flugfiske efter harr, öring, röding, regnbåge etc.

    1. Wolly bugger
    2. Flymf/Spiders
    3. Tungstenskalle/ standard guldribbad haröra
    4. Klinkhammer

    Med dessa flugorna i olika storlekar och förtyngningar samt i olika ’kostymer’ dvs färger/dimensioner så klarar man sig till 98% av förutsättningarna under flugfiske säsongen.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Antar du tänker enhands flugfiske efter harr, öring, röding, regnbåge etc.

      1. Wolly bugger
      2. Flymf/Spiders
      3. Tungstenskalle/ standard guldribbad haröra
      4. Klinkhammer

      Med dessa flugorna i olika storlekar och förtyngningar samt i olika ’kostymer’ dvs färger/dimensioner så klarar man sig till 98% av förutsättningarna under flugfiske säsongen.
      Håller fullständigt med dig. Har man de flugor som du och jag nämner i olika färger, storlekar och förtygningar så klarar man sig till 99,9%. Fjädermygg är bra att ha, men det löser man med en svart klink i stl 18.

      Kommentera


      • #4
        1. E12 Nattslända
        2. Haröra med guldhuvud
        3. Red tag
        4. ????

        Kan inte plocka ut en speciell 4. Finns för många jag gillar. Men dom 3 första är mina favoriter till Harren
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Haspelmannen Visa inlägg

          Håller fullständigt med dig. Har man de flugor som du och jag nämner i olika färger, storlekar och förtygningar så klarar man sig till 99,9%. Fjädermygg är bra att ha, men det löser man med en svart klink i stl 18.
          Yepp, de senaste åren har saxen blivit min kompis!
          Justera ner ex en klinkhammer eller en e12 till en puppa som ligger infettad i ytfilmen eller straxt under.

          Går att göra mycket underverk med en liten sax, nuförtiden är min flugbindning väldigt enkel.
          Tidigare skulle alla flugor se ut som i böckerna eller tidningarna men numera är det huvudet som binder.

          Kommentera


          • #6
            Det är en ganska svår fråga det där. Fast jag är nybörjare sedan några år tillbaka och fast jag inte har speciellt stort intresse av flugor så är det ändå svårt att bara välja fyra. Jag har nära ner till den ström där jag oftast fiskar i Lappland och brukar dra ned med endast en liten träask eller en snusburk av plåt Som jag ordning ställt med Foam. Brukar ju trotsallt ha ett femtontal olika flugor i den. Sticker med bas sortiment av torrfluga, våtfluga, nymf och nån lillstreamer. Jag byter ju lite I asken men några blir alltid kvar.
            Tar nog aldrig ur superpuppa, svart minizonker, Europa 12 samt silverdoktor så dom fyra får det bli.
            Sen är ju som sagt var något tiotal till varav även de de flesta blir kvar asken alltid. Funkar inte det här då brukar oftast gå hem och koka kaffe och tänka att jag fiskar mer en annan dag. Är jag långt borta kanske jag provar ytterligare lite innan jag bestämmer mig för att det är dags och titta på himlen ur liggande position.

            bosse

            Kommentera


            • #7
              Orolig själen efter min sista Post. Aldrig att jag går till vattnet utan myggimitation, streaking caddis, haröra, royal coachman, march brown, red tag, klinkhammer eller Wolly bugger heller. Jag ändrar mig således och säger att mina fyra favoritflugor är: Europa 12, streaking caddis, black gnath och klinkhammer. Allsidiga och ger jävulsk fiskeglädje när de allt som oftast funkar

              bosse

              Kommentera


              • #8
                Är väl inte så modern i mitt flugval:
                1) Royal Coachman
                2) E12
                3) Deep purple som våtfluga (harren älskar denna fluga, lila flugor överlag typ E12 med lila osv)
                4) Nattsländepuppa som kan fiskar i ytan eller under ytan, typ superpuppan.

                Kommentera


                • #9
                  En fluga som kommit in på min toplista är dyret som jag börjat fiska med i år.
                  Har känt till den tidigare men inte testat. Men i år testade jag den och förstår nu varför den är populär. Den är bra.

                  Kommentera


                  • #10
                    1, Goddard caddis
                    2, Klinkhammer
                    3, Superpuppa
                    4, Ismopuppa
                    hej

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                    7 svar
                    666 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                    3 svar
                    226 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X