ska ut och fiska karp i helgen men jag undrar om man kan fånga karp på fluga och vad för sorts fluga ska jag använda mvh hannes
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp ang karp på fluga
Collapse
X
-
Går gör det nog, men det är då fan inte lätt.
Bodde ett år vid Härlanda tjärn och då försökte jag ofta få de stora karpklunsarna man såg att ta en fluga, men trots att jag provade allt jag kunde komma på kändes det aldrig som jag var ens nära att lyckas....
-
Karpflugfiske, Ohyeah. Testa med multeflugor, gröna gräsliknande streamers å dra snabba intag. Vill du ha torrt så bind en helt rund boll utav hjorthår som ska imitera en boile, sedan låter du den ligga på ytan å drar hem sakta sakt intag då och då, helt enkelt. Få den å göra en massa olika konster,
Nu har jag nämt 2 utav dom bästa Karpflugorna, Själv har jag aldrig fiskat Karp med fluga och bor inte ens i närheten utav Karpvatten. Men har endel polare i Skåne som fiskar Karp med fluga rätt mycket.
Vill du imitera eget så försök och INTE imitera realistiska insekter, fiskynglen, å dylikt.
Imitera lite mer " udda " flugor, typ regnbågsflugor..
Ett tips, har du grön / gulaktig foam så testa bind en fluga utav det med ett par utstickande gummiben här och där sen tar du hem den vid ytan då och då..
Även detta är en ruskigt grym Karpfluga i USA.
Ska ta å binda en för och visa dig,
Hare bra så länge, lycka till !
Sketfiske,
Sportfiskekärlek
Kommentera
-
Testa med med multe flugor som tidigare person sagt eller nåt som liknar en mask eller sånt!
Kommentera
-
Har aldrig fiskat karp, men i fiskejournalen så var det en snubbe som fiskade gräskarp med en öronpropp som fluga... Det liknade väl en majs gissar jag. Så det kan du ju alltid testa..Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you
Kommentera
-
Eller en ostbåge...Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inläggHar aldrig fiskat karp, men i fiskejournalen så var det en snubbe som fiskade gräskarp med en öronpropp som fluga... Det liknade väl en majs gissar jag. Så det kan du ju alltid testa..sigpic
Kommentera
-
Jag har fått karp på 2 kg på superpuppa, iuf i ett p&t vatten där jag skulle ha båge men ändå. Den drog som fan!
Såg en gång en snubbe som bundit flytande bolie(av kork) och bröd(av cdc) imitationer och mäskade med imitationens förebild, la sedan ut när de tog "mäsket".
Vet inte om det funkar men det kan det nog göra, men svårt lär det vara.
Kommentera

Kommentera