Flugfiska med flätlina?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiska med flätlina??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiska med flätlina??

Är det någon som testat att flugfiska med flätlina (som tafs) eller är den för lealös? Fick en tankeställare när jag var och flugfiskade efter några tappade flugor. Antagligen så är väl flätlinan inte tillräckligt styv och fastnar väl i, men styrkan skulle vara fint att ha .Är det någon som prövat??

Jag är någon expert men en flätlina är inte styv nog för att kunna presentera flugan ordentligt, dessutom är jag helt övertygad om att det hade blivit massvis med vindknutar på en flätlina som tafs. En flugtafs ska vara taperad får att kunna överföra kraften från fluglinan, det klarar nog inte en flätlina.

Testa!

Kommentera

Ursprungligen postat av MadDog Visa inlägg
      Är det någon som testat att flugfiska med flätlina (som tafs) eller är den för lealös? Fick en tankeställare när jag var och flugfiskade efter några tappade flugor. Antagligen så är väl flätlinan inte tillräckligt styv och fastnar väl i, men styrkan skulle vara fint att ha .Är det någon som prövat??
      Hallå!

Flugtafsen bör vara taperad...annars får du inte den fina utrullningen i kastet...tafsen är MEGA viktig för presentationen, och även matrialens styvhet spelar roll!

....en "normaltafs" att utgå ifrån är ju en 3x 9fotare...då är den
      0.50mm tjock i ena änden och taperas ner till 0.20 mm i tafsen...allt för att ge mera kraft och hastighet i slutet så flugan rullar ut.

Vad skall du fiska för fisk?

/M
      Mina Placeringar:
      2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
      2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

näe jag bara undrade om någon prövat men förstog att den inte var styv nog,varför jag undrade var för att jag fått en skitlina till tafsämne. Den var för elastisk drog man lite i den så såg det ut som ett band till ett paket fin rosett . Så det gick några flugor.. som jag köpt på samma ställe som linan dom var inge vidare dom heller efter fem kast hade dom lindat upp sig där var det ingen lack på knutarna.Men jag lyckades iallafall få en liten harr på en egenhändigt knuten fluga. Det kändes skönt när man är nybörjare på flugfiske/bindning.

Kommentera

När man är nybörjare på flugfiske och kommer till en fiskeaffär så gnuggar dom sig om händerna och slickar sig om munnen, nu blir vi av med skräpet som ingen van flugfiskare vill ha. Man skall ha lite tafs ämnen och några flugor och polaren köpre ett komplett set, nu började handlarn att svettas dom här är lättlurade. Flugorna som var proffsbundna gick upp efter 5 kast där var det ingen lack på knutarna. Sen var tafsämnena alldeles för elastiska drog man lite i tråden så vart det en fin rosett som till ett födelsedagspaket. Ja hos den handlaren får man se upp ha ha,näe där handlar man bara i nödfall i fortsättningen. Men dom flesta jag handlat spön och rullar och flugbindar utrustning av har varit mycket reko och förklarat vad och varför, dom går man gärna tillbaka till och handlar mera av. Men jag fick iallafall en liten harr på egenhändigt knuten fluga det är fint när man är färsk inom ämnet.

Kommentera

Ska du använda en flätlina till flugfiske så är det möjligen till backing den passar om den är stark nog.
            Beträffande flugorna har du lärt dig något nytt den hårda vägen. Du låter dig inte luras på den punkten i alla fall.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om du ska köpa flugor? Köp flugor av :

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har en granne som kör med flätlina som tafs. Då kör han en lite styvare flätlina. Vet inte riktigt märke, men kan ta reda på det. Han fiskar gärna Öring/regnbåge med flätad, även större röding =)
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Snackade om flätlina som tafs med Jock Scott igår och vi var tämligen överrens om att man faktiskt borde testa för att se om det är bra eller anus. Jag skulle kunna tänka mig att skarva på en bit flätlina för att ersätta det vanliga nylontafsmaterialet, men då är frågan vilken dimension samt vilken typ som är optimalt.

Min teori är att eftersom flätlinan är så pass stum, att den stäcker ut väldigt fint med hjälp av flugans vikt.

Flätlina som tafs kanske inte funkar optimalt vid torrflugefiske, men kanske när man kör sjunklina. Då är det inte lika viktigt med taperingen och man skulle kunna använda 50-50, dvs. hälften 0.23/0.25 nylon och sen flätlina resten fram till flugan.

Som överdriven optimist måste jag bara testa.

Kommentera

Har själv gått i dem tankarna.
                    Borde funka perfekt till havsöringen när man kör med sjunkande flugor. Fluglinan ger nog bra med tänjing så man inte rycker ur flugan ur munnen på fisken direkt.
                    http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    148 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X